• Fiolina

söker föräldrar med tonåring som har ADD diagnos

min 13 åriga dotter ska utredas för ADD efter sommaren, då hon visar rätt tydliga tecken på det, framförallt i skolan.

Söker nu tonårsföräldrar som gått igenom samma sak, undrar hur utredningen går till, hur ni motiverade Er tonåring att gå på utredningen, hur har det gått i skolan och hur var det innan diagnos, skillnaden, märker tonåringen själv nån skilland osv....massor av frågor - hoppas på många svar.

• Svar på tråden söker föräldrar med tonåring som har ADD diagnos
  • FemaleX

Hej kan tipsa dig om att gå med i Attentions forum där det finns flera m tonåringar som har ADD och du säkert få bra tips och svar på dina frågor.

• Fiolina

tack, då hoppar jag in där!

ändå tacksam för fler svar om det finns någon mer här med erfarenhet

• hymafr

Får man fråga vilka "tecken" det är hon uppvisar i skolan? Och hemma?

• Fiolina

självklart får du fråga

i skolan: kommer alltid för sent, glömmer ofta materiel som böcker penna mm, orkar inte hela dagen, lyssnar men kommer inte ihåg vad som sagts, tar inte hem läxor, när hon tar hem en läxa kan 3 matteuppgifter ta en hel kväll och jag får läsa uppgiften åt henne för att hon ska "förstå" vad hon ska göra.

Hemma: sur vresig, kan inte ta ett NEJ, förstår inte skoj, glömmer ofta saker vi pratat om mm mm, skriker och bråkar mycket.......

det var det jag kom på så här

• Majsan70

Har en son md Ad/HD dock. Ungefär samma symptom sin ADD, men vissa små skillnader med min son gentemot det du beskrivit.

Han medicinerar sen några år tillbaka o det går framåt stort sen dess. Han är fortfarande svårmotiverad men med rätta hjälpmedel is kon och hemma så har han nu i första ring ökat upp sina betyg o allt. *stolt*

• hymafr

TS: Låter som om ni haft dessa problem ett bra tag.
    Tydlighet är det första jag kommer att tänka på. Att ni är övertydliga om vad som gäller och att ni "tjatar" in det som måste göras (Fast tjatar på ett trevligt sätt - svårt men så att hon inte vänder taggarna utåt?)
    Rutiner. Kan skolan förmedla läxorna direkt till dig? Kanske maila uppgifterna? Då gör det ju inget om hon glömt boken i skolan.
    Kanske går skolarbetet bättre om hon får använda dator i skolarbetet (min dotter tycker att det är jobbigt att använda handen och skriva för hand, men på datorn går det mycket bättre)
    Kan ni komma överens med skolan om att hon bara ska behöva göra tex 30 minuters läxa per dag. Oavsett hur mycket hon hinner med. Då kan hon ha en äggklocka bredvid sig och kanske klarar att koncentrera sig när hon vet att hon snart är klar.

Hemma tycker jag ni ska försöka släppa så mycket som möjligt på kraven och bara koncentrera er på att hon ska vara så harmonisk som möjligt.
    Förmodligen upplever hon att skolan är väldigt jobbig och det påverkar självklart henne även i hemmet.
    Sen får man ju inte glömma att hon nu dessutom är inne i en period då ALLT känns jobbigt och föräldrar och andra vuxna "inte fattar något".

Jag har haft mycket glädje och nytta av boken "Explosiva Barn" av Ross W Greene.
    Där tar han upp väldigt många problem och hur man ska lösa dessa. Igenkänningsfaktorn är stor. Kanske din dotter är så stor att hon bör läsa den själv också?

Min dotter gick på utredning hos BUP när hon gick i fyran. Hon fick gå och prata ensam med en psykolog 5-6 gånger. Hon fick göra vissa tester, bl a rita på uppmaning ("rita en familj"). Hon har faktiskt inte berättat så mycket om mötena, men det var inga problem att få dit henne. Jag tror att hon förstod att det var för hennes eget bästa.
    Din dotter är ju lite äldre, men jag tror ändå att du måste få henne att förstå att ingen på BUP vill henne illa, utan alla där vill bara försöka hjälpa henne. Hjälpa henne att själv bättre förstå varför hon ibland blir så arg och sur. Varför hon tycker att skolan är så jobbig, etc...
    Förklara att det inte finns någon garanti för att hon ska bli hjälpt, men om man inte försöker så VET man ju att man inte kan bli hjälpt.

Hos oss har det hjälpt att ha en diagnos - framförallt när det gäller skolgången - men i övrigt tyckte vi inte att BUP var till någon hjälp. Däremot har min dotter fått Melatonin av BUPs läkare och då det har hjälpt henne somna på kvällarna har det betytt att dottern iaf inte är trött på morgnarna (inte mer än vanligt iaf ).

Lycka till!

• Fiolina

hymafr: stort tack för ditt svar, det var precis dina ord jag behövde nu känner jag.

Vi har gått till BUP under våren av andra anledningar, eller så är det så att ena ger det andra - att allt hänger ihop, men förutom detta med hennes svårigheter i skolan och diskussionen om ADD utredning så har inte BUP gett oss mycket heller.

Ska genast titta efter boken du nämner, suger just ni in all info jag kan komma över för att hjälpa henne och oss att förstå och underlätta vardagen.

• gemigsinnesro

Oj lät nästan precis som du beskrev min 16-årige son, TS. Men han har diagnos Aspergers och trolig ADD. Han utreddes på barnhab första gången när han var 6 år och när han fyllde 14 fick han diagnos.

• Majsan70
    Fiolina skrev 2009-07-10 12:28:25 följande:
    hymafr: stort tack för ditt svar, det var precis dina ord jag behövde nu känner jag.Vi har gått till BUP under våren av andra anledningar, eller så är det så att ena ger det andra - att allt hänger ihop, men förutom detta med hennes svårigheter i skolan och diskussionen om ADD utredning så har inte BUP gett oss mycket heller.Ska genast titta efter boken du nämner, suger just ni in all info jag kan komma över för att hjälpa henne och oss att förstå och underlätta vardagen.
    Måste fråga om ni "bara" gått på BUP nu under våren?

I vårt fall har vi gått på BUP's OCD klinik under 4,5 år och först i år börjar jag ana att det finn ljus i tunneln. Så tålamod så kanske det blir lite förändringar.
    Själv har jag under resans gång glatt mig åt minsta LILLA förändring.
  • Fiolina
    Majsan70 skrev 2009-07-25 12:21:48 följande:
    Måste fråga om ni "bara" gått på BUP nu under våren?I vårt fall har vi gått på BUP's OCD klinik under 4,5 år och först i år börjar jag ana att det finn ljus i tunneln. Så tålamod så kanske det blir lite förändringar. Själv har jag under resans gång glatt mig åt minsta LILLA förändring.
    Ja det stämmer vi har "bara" gått på BUP under våren, i ett inlägg du skrev tidigare i den här tråden så skriver du att ni medicinerar och att det går frammåt med rätt hjälpmedel hemma och i skolan, blir nyfiken på dessa "hjälpmedel" framförallt i skolan, vad får han för hjälp och har det varit svårt att få hjälp

Tidigare har dottern inte haft problem i skolan, utan "bara"hemma, men när det nu spårtat ut i skolan också sökte jag till BUP
Svar på tråden söker föräldrar med tonåring som har ADD diagnos