Betalar man alltid hyra en månad tidigare?
Jag ska flytta i september till min nya lägenhet och idag fick jag hyresavin som ska vara betald den 31 augusti, är det alltid såhär att man betalar en månad före?
Jag ska flytta i september till min nya lägenhet och idag fick jag hyresavin som ska vara betald den 31 augusti, är det alltid såhär att man betalar en månad före?
Jo allt som oftast så betalar man i förskott, d.v.s. hyran för september betalas senast sista augusti o.s.v.
här är det så att man betalar för 1 månad i förväg.
Okej tack för svaren. Har glömt bort hur det där fungerar. Men hur fungerar det då med bostadsbidrag? Jag har ju begärt bostadsbidrag from 1 september då jag flyttar in men om jag nu betalar en månad i förväg har jag ju inte rätt till bostadsbidrag eftersom vi fortfarande bor ihop jag och min nuvarande sambo och jag har verkligen inte råd att betala dubbla hyror. Hur fungerar det med bostadsbidraget någon som vet? Kommer jag få dem pengarna retroaktiv eller jag går helt enkelt miste om en månads bostadsbidrag?
Bostadsbidraget betalas alltid ut den 27:e samma månad som bostadsbidraget gäller, dvs det bostadsbidrag som man får för september månad betalas ut den 27:e september trots att septemberhyran måste betalas senast den 31 augusti.
Det är väl klart att du inte får dubbelt bostadsbidrag. Du får septembers bostadsbidrag den 27:e september, sen den 27:e oktober får du bostadsbidraget för oktober.
Du får givetvis inte något dubbelt bostadsbidrag eftersom bostadsbidrag alltid utbetalas samma månad som det gäller.
Att hyra betalas i förskott innebär alltså att bostadsbidraget kommer en månad efteråt och så har det alltid varit.
Att betala septemberhyran den sista augusti är väl inte att betala en månad i förväg ? Hade du betalat oktoberhyran den sista augusti hade det varit en månad i förväg.