• Anonym

Betalar man alltid hyra en månad tidigare?

Jag ska flytta i september till min nya lägenhet och idag fick jag hyresavin som ska vara betald den 31 augusti, är det alltid såhär att man betalar en månad före?

• Svar på tråden Betalar man alltid hyra en månad tidigare?
  • Anonym

Jo allt som oftast så betalar man i förskott, d.v.s. hyran för september betalas senast sista augusti o.s.v.

• Anonym

här är det så att man betalar för 1 månad i förväg.

• Anonym

Okej tack för svaren. Har glömt bort hur det där fungerar. Men hur fungerar det då med bostadsbidrag? Jag har ju begärt bostadsbidrag from 1 september då jag flyttar in men om jag nu betalar en månad i förväg har jag ju inte rätt till bostadsbidrag eftersom vi fortfarande bor ihop jag och min nuvarande sambo och jag har verkligen inte råd att betala dubbla hyror. Hur fungerar det med bostadsbidraget någon som vet? Kommer jag få dem pengarna retroaktiv eller jag går helt enkelt miste om en månads bostadsbidrag?

• Anonym

Bostadsbidraget betalas alltid ut den 27:e samma månad som bostadsbidraget gäller, dvs det bostadsbidrag som man får för september månad betalas ut den 27:e september trots att septemberhyran måste betalas senast den 31 augusti.

• Anonym
    Anonym skrev 2009-07-09 10:05:32 följande:
    Bostadsbidraget betalas alltid ut den 27:e samma månad som bostadsbidraget gäller, dvs det bostadsbidrag som man får för september månad betalas ut den 27:e september trots att septemberhyran måste betalas senast den 31 augusti.
    Jo alltså det förstår jag men får man dubbelt bostadsbidrag då eller med tanke på att hyran ska betalas i förskott?
  • Anonym

Det är väl klart att du inte får dubbelt bostadsbidrag. Du får septembers bostadsbidrag den 27:e september, sen den 27:e oktober får du bostadsbidraget för oktober.

Du får givetvis inte något dubbelt bostadsbidrag eftersom bostadsbidrag alltid utbetalas samma månad som det gäller.

Att hyra betalas i förskott innebär alltså att bostadsbidraget kommer en månad efteråt och så har det alltid varit.

• Anonym
    Anonym skrev 2009-07-09 10:11:53 följande:
    Det är väl klart att du inte får dubbelt bostadsbidrag. Du får septembers bostadsbidrag den 27:e september, sen den 27:e oktober får du bostadsbidraget för oktober.Du får givetvis inte något dubbelt bostadsbidrag eftersom bostadsbidrag alltid utbetalas samma månad som det gäller. Att hyra betalas i förskott innebär alltså att bostadsbidraget kommer en månad efteråt och så har det alltid varit.
    Tack för ditt svar och ber om ursäkt för för att jag tydligen gjorde dig något irriterad.
  • Anonym
    Anonym skrev 2009-07-09 10:16:45 följande:
    Tack för ditt svar och ber om ursäkt för för att jag tydligen gjorde dig något irriterad.
    Lessen om du tyckte jag lät irriterad det var inte min avsikt.

Eftersom du skrev att du förstod att bostadsbidraget utbetalades den 27:e samma månad som det avsåg så trodde jag att du också förstod att man inte får något dubbelt bostadsbidrag trots att hyran ska betalas i förskott.

Systemet med att hyran alltid ska betalas i förskott medan bostadsbidraget alltid kommer slutet av månaden innebär att den första månaden man flyttar till ny bostad kan bli tuff. Hoppas att det löser sig för dig.
  • Anonym
    Anonym skrev 2009-07-09 10:20:14 följande:
    Lessen om du tyckte jag lät irriterad det var inte min avsikt. Eftersom du skrev att du förstod att bostadsbidraget utbetalades den 27:e samma månad som det avsåg så trodde jag att du också förstod att man inte får något dubbelt bostadsbidrag trots att hyran ska betalas i förskott.Systemet med att hyran alltid ska betalas i förskott medan bostadsbidraget alltid kommer slutet av månaden innebär att den första månaden man flyttar till ny bostad kan bli tuff. Hoppas att det löser sig för dig.
    Tack, det hoppas jag med
  • Anonym

Att betala septemberhyran den sista augusti är väl inte att betala en månad i förväg ? Hade du betalat oktoberhyran den sista augusti hade det varit en månad i förväg.

Svar på tråden Betalar man alltid hyra en månad tidigare?