• Sommarljus

Majonnäs, aioli..? Rått ägg

Jag har läst på Livsmedelsverkets hemsida att man inte ska äta rått ägg under grav, och det borde ju innebära att man inte får äta majonnäs, aioli och liknande för att inte tala om att väldigt många livsmedel innehåller råa ägg.
    Är detta rimligt? Ska man avstå från allt detta verkligen? Många kalla såser, bakverk osv innehåller råa ägg, blir ju jättejobbigt att hålla reda på..

Någon som vet vad som verkligen gäller?

• Svar på tråden Majonnäs, aioli..? Rått ägg
  • livsmedel

bakverk är ju gräddade i ugn så det ska väl inte vara nån fara?
    däremot majonäs, aioli och sånt vet jag inte..

• Jesster

Svenska ägg innehåller inte salmonella och är helt okej att äta i vilken form man vill.

Den som söker han finner - www.google.se
  • Billabong
    Sommarljus skrev 2009-07-09 13:20:30 följande:
    www.slv.se/sv/grupp1/Risker-med-mat2/Mikroorg.../Här, det tolkar jag som att ägg ska processas på något sätt. Googlar man avråds man generellt sett från att äta andra råa ägg än svenska, men det kan man ju inte alltid vara säker på? livsmedel: Jag menar inte de ägg som är gräddade, jag menar de råa. Kan finnas i garnering på bakverk osv
    Men det gäller ju utländska ägg, inte svenska. Så om du reser utomlands är det klokt att tänka sig för.
    Stannar du i Sverige så kan du äta ägg, aioli, majonnäs och bakverk som vanligt! Ingen fara.
  • Sommarljus

Det förstår jag :) Men tillsatta ägg i livsmedel behöver ju inte självfallet komma fr Sverige..?

så då kan man väl med säkerhet äta bakverk här osv, men vara lite försiktig med levsmedel med tillsatt råa ägg där ursprunget är osäkert?

• Smulan80

Fast på den sidan står det ju inte något om att vara gravid och äta ägg. Utan det är ju i allmänhet vad man ska tänka på för att undvika salmonella.

• Miracle09
    Billabong skrev 2009-07-09 13:23:13 följande:
    Men det gäller ju utländska ägg, inte svenska. Så om du reser utomlands är det klokt att tänka sig för.Stannar du i Sverige så kan du äta ägg, aioli, majonnäs och bakverk som vanligt! Ingen fara.
    Det gäller nog inte överallt i världen heller. Jag bor i Spanien och vi får färska ägg från svärföräldrarnas hönor och har inte fått salmonella. Har faktiskt inte hört att någon skulle ha fått det här faktiskt. Min barnmorska sa heller inget om råa ägg eller majonäs. Vi gör ofta egen aioli hemma.
  • Billabong
    Sommarljus skrev 2009-07-09 13:25:24 följande:
    Det förstår jag :) Men tillsatta ägg i livsmedel behöver ju inte självfallet komma fr Sverige..? så då kan man väl med säkerhet äta bakverk här osv, men vara lite försiktig med levsmedel med tillsatt råa ägg där ursprunget är osäkert?
    Varifrån skulle äggen komma då?
    Jag har nog aldrig någonsinn sett ägg från ngt annat land i en svensk mataffär... Har du?
    Smulan80 skrev 2009-07-09 13:25:59 följande:
    Fast på den sidan står det ju inte något om att vara gravid och äta ägg. Utan det är ju i allmänhet vad man ska tänka på för att undvika salmonella.
    Exakt.
    Miracle09 skrev 2009-07-09 13:28:07 följande:
    Det gäller nog inte överallt i världen heller. Jag bor i Spanien och vi får färska ägg från svärföräldrarnas hönor och har inte fått salmonella. Har faktiskt inte hört att någon skulle ha fått det här faktiskt. Min barnmorska sa heller inget om råa ägg eller majonäs. Vi gör ofta egen aioli hemma.
    Nej, säkert inte!
  • corax

Smulan80 skrev 2009-07-09 13:25:59 följande:

Precis! Då skulle man ju alltid akta sig för aioli och majonnäs. Salmonella är säkert inte kul att drabbas av, men är inte fosterskadande såsom toxoplasmos eller listeria kan vara.

• Billabong
    corax skrev 2009-07-09 13:34:59 följande:
      Precis! Då skulle man ju alltid akta sig för aioli och majonnäs. Salmonella är säkert inte kul att drabbas av, men är inte fosterskadande såsom toxoplasmos eller listeria kan vara.
    Nej, fast som gravid finns en något ökad risk för missfall om man får salmonella...

Men som sagt TS: Inget att oroa sig för på så sätt att du behöver undvika att äta det du nämnt i trådstarten.
  • Sommarljus

Precis, det är bara det jag vill säkra. Vad som funkar här och nu i Sverige under en begränsad tid (graviditeten). Tror jag fått svar på det nu.

Apropå :

Billabong skrev 2009-07-09 13:31:03 följande:
    Varifrån skulle äggen komma då?Jag har nog aldrig någonsinn sett ägg från ngt annat land i en svensk mataffär... Har du?
    Ursprungslanden är väl olika, men tänk dig remouladsås från Danmark, högst sannolikt att äggen är danska. Så menar jag :) Dvs i livsmedel, behöver inte stå skrivet om varan nu inte är fr Sverige fr början
  • corax
    Sommarljus skrev 2009-07-09 13:45:34 följande:
    citat]Varifrån skulle äggen komma då?Jag har nog aldrig någonsinn sett ägg från ngt annat land i en svensk mataffär... Har du?Ursprungslanden är väl olika, men tänk dig remouladsås från Danmark, högst sannolikt att äggen är danska. Så menar jag :) Dvs i livsmedel, behöver inte stå skrivet om varan nu inte är fr Sverige fr början
    Fast undrar om de inte har koll i produktionen? {#lang_emotions_undecided} Om man nu använder ägg som riskerar att vara salmonellasmittade så kollar man väl att den färdiga produkten inte innehåller salmonella? Hoppas man ju iallafall {#lang_emotions_dreamer}.

Personligen hade jag nog varit mer fundersam på importerade bladgrönsaker, t.ex. rucola, och groddar.
  • La Lola
    Om råa ägg skulle undvikas pga att det fanns en stor risk att bli smittad av salmonella så skulle det tydligt stå i kostråden för gravida....
    O det gör det inte.

ÄT med andra ord!
    *mamma till Alma 9 år och Hedda född 13 mars-09*
  • Sommarljus

Äsch jag vet inte, skulle nog bara helt enkelt undvika varan. Salmonellasmitta upptäcks ju inte förrän nån har blivit smittad precis som många andra smittor, exakt allmän försiktighet är det som gäller :)

Svar på tråden Majonnäs, aioli..? Rått ägg