• Hannan

Min 4-åring har stockholmsdialekt..

Tycker det är väldigt konstigt att hon har stockholmsdialekt, med rullande r o så. Jag och min man har kalmardialekt och vi bor i Kalmar. Jag har inga problem med det men folk i vår omgivning ska hela tiden kommentera det, verkar som dom blir provocerade nästan. Fler som känner igen sig?

• Svar på tråden Min 4-åring har stockholmsdialekt..
  • Hannan
    Nightfall Faerie skrev 2009-07-09 17:03:10 följande:
    Klart hon pratar stockholmska, det visar på stor begåvning hos din dotter, var stolt! 08-foräver
    Ja, hon låter väldigt smart!
  • Busbellan

Jag tror det blir vanligare och vanligare med rullande r. Själv har jag det trots att jag bott i småland hela livet. Låter lite kul med småländska men rullande r
    Även min äldsta dotter pratar med rullande r

Mamma till Nora, August och Ella
  • Kristin24

la jeune fille skrev 2009-07-09 17:01:02 följande:

Va? men alla i barnprogram snackar ju skånska nuförtiden...
    på Bobster ja, men hon är för liten för att gilla det...på bolibompa visar de tecknat med stockholmare som gör rösterna ...är samma folk till alla tecknade nästan.

Men jag bryr mig inte hur hon pratar , bara människor förstår henne och våran Karlskoga dialekt är apful så jag är glad hon inte pratar bred sån.
  • Lona

min 4 åring är likadan hon pratar stockholmska för fullt och då bor vi i Sundsvall och inte vart det bättre precis efter att mina kusiner+släkt var här uppe i några dagar!!!!Jaja,inte mkt att göra åt men skönt att höra att man inte är ensammen om det

• Proletariatet

Det gjorde jag också när jag var i den åldern, och mamma har berättat att jättemånga kommenterade det, min pappa är från Stockholm, men flyttade ung upp till Dalarna och pratar Borlängemål och har gjort så i många år. Till slut kom de på förklaringen, jag ville ju prata lika som Madicken

• Monalisan

haha jaaa vi är från göteborg och min son kan oxå låta som en stockholmare då o då.....skrattar så gott varje gång!
    aldrig tänkt på att d kan va bolibompas fel haha

• Hertha

Jag har funderat över sonens tje-ljud när han säger garage, det går liksom inte riktigt ihop med hans beeeeooook och teeeåååg som jag som smålänning har lite svårt för här nere i skåneland men nu fick det alltså sin förklaring .

• Vickanflickan

Min familj kommer från norra Hälsingland och pratar därefter.. men min lillebror hade under sin dagistid en dagisfröken som kom från stockholm och han pratade stockholmska. =)

• sweetfia

Haha min son är tre år och han pratar stockholmska ibland, vi bor i Dalarna o min sambo är från värmland, så folk undrar ibland om han verkligen är pappan haha

• redneck girl

vi bor i mora och lill flickan på 4 är suverän på att härma älvdals dialekten.kan det vara för larz-krizters ha ha....ungar i den åldern snappar upp mycket.

• simpa

*skrattar* japp, här bor man i Halmstad och dottern pratar verkligen rå-stockholmska ! Bolibompasvenska kallar jag det för . Men å andra sidan är hennes bästis mamma stockholmare och vi tror oss kunna härleda dialekten dit.

• Hannan

Bolibompasvenska, ha ha, den var bra!

• Annixa

Skrattar vad kul att höra att det finns flera, min lilla tjej började oxå prata stockholmska! trodde det var nåt på dagis eftersom hennes dagis kompis började oxå! ska säga att vi bor i Umeå! Kanske det är nåt med den åldern att göra! tok skrattar

• Disela

Hahha, vad roligt att höra! Jag gjorde precis tvärtom när jag var liten. Jag pratade småländska, fast jag är från Stockholm. Pappa är från Småland, men han pratar Stockholmska för han har bott här så länge. Men så fort jag hade pratat med frmor eller farfar i telefon när jag var liten så pratade jag småländska i flera veckor.

• Stefan Lövfen

Jag tycker att detta är otroligt dumt. Vem fan vill ha en jävla invandrar- svensktalande 4årings ungjävel. Hon är säker gravid också. Jag rekommenderar att du ska ta fram bältet

Äpple

Banan
  • Annelie 76

Bor i Eskilstuna och sonen på 6 år pratar stockholmska. Har gjort det länge men inte från början. Kanske är det Bolibompa men det kan också vara att han hade en dagisfröken som pratar så. Men kul att höra att han inte är den enda. Vilket konstigt fenomen :)

Svar på tråden Min 4-åring har stockholmsdialekt..