• Buster78

Råttgift och hur det verkar

Ser oftar och oftare i trådarna att folk använder råttgift som exempel på att blir av med grannen katt!
    Grymt tycker jag!
    Nu undrar ja hur många som egentligen vet vad som händer i kroppen på ett djur som fått i sig råttgift?
    Om ni fattar vilken grym död det är för ett djur, oavsett om det är en katt eller råtta eller hund!
    Kan säga att risken är större att en hund äter råttgift än att en katt gör det! här kommer lite info om vad råttgift orsakar i kroppen på ett djur!

Råttgift

Råttgift är framställt för att ätas av råttor och har därför gjorts så aptitligt för råttan som möjligt. Detta leder till att även hundar (och andra djur) kan intressera sig för det, och ibland äta det. De flesta råttgifter innehåller ämnet cumarin som försämrar blodets förmåga att koagulera (genom att minska bildningen av K-vitamin, som aktiverar vissa koagulationsfaktorer) och en råtta som äter av det dör av inre förblödning. Råttgifter har dock olika innehåll och det är därför mycket viktigt att man, till veterinären, kan säga vilket sorts råttgift det handlar om. Som tur är behöver hunden ofta äta av giftet i flera dagar i sträck för att den ska insjukna.

Ofta märker man inte att en hund ätit råttgift, annat än att hunden blir tröttare, och får bleka slemhinnor. Den kan också få svårt att andas och tillslut få svårt att gå, andra symptom kan också vara näsblod, blodiga kräkningar, blodblandad eller svart avföring, blod i urinen och hälta. Hunden kan dock under tiden som den inte visar några tydliga symptom, förblöda inifrån bara av att den rör på sig, stöter emot saker och flämtar mycket, då små blödningar uppstår som inte upphör. Dessa hundar brukar förblöda in mot brösthålan eller mot buken.

Misstänkta eller konstaterade fall av råttgiftsförgiftning behandlas med injektioner av eller tabletter med K-vitamin. I riktigt allvarliga fall kan blodtransfusioner bli nödvändiga. Beroende på vilket slags råttgift hunden fått i sig kan behandlingen behöva pågå i flera månader, till dess att man (med hjälp av blodprov) kan fastställa att koagulationstiden är normal igen.

Om hunden fått i sig råttgift ska man göra följande:

? Försök få hunden att kräkas om det inte gått mer än 1-2 timmar sen den fick i sig giftet.
    ? Kontakta veterinär! Se till att ta med paketet eller uppgifter om giftet.

Info hämtad från: hem.bredband.net/b140588/art_giftigtforhunden_print.htm

• Svar på tråden Råttgift och hur det verkar
  • FH Mamma

När jag och brorsan var mindre så när vi satt i källaren en dag (tvrummet var där) så ser vi att på golvet vinglar en mus runt. Han såg ut som han druckit lite väl mycket alkohol.

Jag och min bror stoppade ner musen i en låda för vi ville ha den som husdjur.

Man ska aldrig berätta för sina föräldrar att man skaffat en full mus till husdjur för den levde inte många minuter efter det. Pappa tog bort den då han inte ansåg att en mus som ätit råttgift är ett bra husdjur åt sina barn..

• Ord blind

Det finns folk till allt tydligen! Det är ju tragiska människor som använder råttgift för att bli av med katter.

• luutra

Det är enbart sjuka människor som tycker det är kul att skoja om sådant. Om dom ens skojar.

• Buster78

ja fattar inte att folk kan va så känslokalla, att överhuvudtaget tänka tanken.

• ThisIsMe
    luutra skrev 2009-07-09 18:15:10 följande:
    Det är enbart sjuka människor som tycker det är kul att skoja om sådant. Om dom ens skojar.
    Allt är tillåtet att skämta om. Men tack för att du kallar mig sjuk! Vilken sjukdom är det jag lider av?
  • luutra
    ThisIsMe skrev 2009-07-09 18:21:01 följande:
    Allt är tillåtet att skämta om. Men tack för att du kallar mig sjuk! Vilken sjukdom är det jag lider av?
    Det är ett uttryck. Jag anser inte att sådana skämt är roliga. Men varsågod!
Svar på tråden Råttgift och hur det verkar