• Thelle

Laktos???

Är det någon som vet om det är mjölksocker i skummjölkspulver?

• Svar på tråden Laktos???
  • L0ved

Jag är inte säker men jag har för mig att det är det i skummjölkspulver med.

• Thelle

Okejj,,, blir o baka en egen marängbotten då!

• Thelle

Tack för snabba svar förresten!

• MBert

Ja. Men maräng är ju tack och lov bland det enklaste att baka.

När det gäller laktosintolerans tål de flesta en liten mängd laktos i samband med måltid (eller på morgonen då tarmen vilat under natten). Det kan ju inte vara särskilt mycket laktos i marängbotten.

• Miamou
    MBert skrev 2009-07-09 18:26:21 följande:
    Ja. Men maräng är ju tack och lov bland det enklaste att baka. När det gäller laktosintolerans tål de flesta en liten mängd laktos i samband med måltid (eller på morgonen då tarmen vilat under natten). Det kan ju inte vara särskilt mycket laktos i marängbotten.
    De flesta laktosintoleranta tål mycket riktigt en viss mängd laktos- men även det är ytterst individuellt...en del tål två dl. vanlig mjälk medans andra bara tål 2tsk sås...det varierar också- att jag idag tålde "mycket" laktos är inte samma sak som att jag i morgon tål samma mängd!
  • MBert

Miamou - jo jag vet. Men som sagt tål de flesta nog så lite som finns i den del av marängbotten man får del av.

Man lär sig ju också som laktosintolerant att veta vad man tål, att man t.ex. tål mer när man äter tillsammans/efter mat som går långsamt i tarmen så tarmen har längre tid på sig att bryta ner laktosen.

• Miamou
    MBert skrev 2009-07-09 18:35:41 följande:
    Miamou - jo jag vet. Men som sagt tål de flesta nog så lite som finns i den del av marängbotten man får del av. Man lär sig ju också som laktosintolerant att veta vad man tål, att man t.ex. tål mer när man äter tillsammans/efter mat som går långsamt i tarmen så tarmen har längre tid på sig att bryta ner laktosen.
    ...absolut
  • Thelle

Nu har jag gjort egna marängbottnar.... det blev PANNKAKA av allting... Vad säger ni som är kunniga? Tro ni att en köpt marängbotten innehåller mycket laktos?

• MBert

Pannkaka är ju också gott
    Skämt åsido. Nej jag tror inte att en köpt marängbotten innehåller särskilt mycket laktos. Se bara till att ha tillbehören laktosfria så är det nog inga problem.

• Thelle

GUD vad bra!! Allt annat (kakor, bullar, chokladbollar m.m.) är 100% laktosfritt, så då köper jag marängbottnar istället.

Tack så mycket för hjälpen!

• MBert

Vad ska du ha till marängbottnarna? Vispgrädde? Välj laktosfri...

• ebbebulan

Är det du själv som ska äta tårtan? Då borde du vet, som någon skriver, om du kan äta lite, lite laktos utan att bli dålig. Är det någon annan som ska äta skulle jag säga till om att det är vanlig, köpt marängbotten i tårtan, så kan den själv avgöra ifall den vill äta eller inte.

Jag brukar alltid fråga om jag inte vet vad jag blir serverad o är det något med vanliga mjölkprodukter så har jag tabletter som jag kan ta i förebyggande syfte. Heter lactras o säljs receptfritt på apoteket. Dessa har gjort mitt vardagliga liv mycket smidigare o jag kan äta vad jag vill bara jag tar mina tabletter, skönt att slippa avstå allt om man äter/fikar på stan

♥ min älskade bula, ebbe 080424 ♥ www.fruganjansson.blogspot.com/
  • Thelle

Nä, det är inte jag som är laktosintolerant, utan sambons brorson. Självklart ska jag säga till om att maränbottnarna är köpta. Jag har tänkt att ha vispgrädde till och har naturligtvis köpt laktosfri grädde.

Bottnarna jag har köpt innehåller 96% socker, citronsyra och skummjölkspulver. Jag drog slutsatsen att det måste vara ytterst lite skummjölkspulver i och med att det är hela 96% socker i.

Oj, oj,oj.... det blir inte nyttigt idag, inte!

Svar på tråden Laktos???