• Smulan1973

Konsultation av läkare

Det dyker ju upp med jämna mellanrum på organisationernas hemsidor att de söker föräldrar till barn. Om man någongång har turen att bli utvald som förälder till något av dessa barn vi har anmält intresse för så kan inte jag låte bli att undra över hur och vem man ringer när man fått läkarjournalen på barnet.
    Jag menar, läkare har väl inte tid med att svara på en massa frågor från adoptivföräldrar hela tiden? Så vem är det man ska fråga efter? Och vart ringer man, växeln eller?
    Dumma frågor kanske men jag känner några läkare och stressigare människor får man leta efter.

• Svar på tråden Konsultation av läkare
  • Biene

Här i vår stad ringer man till barnklinikens mottagning och de har speciell support för adoptivföräldrar just vid såna här förfrågningar. Det händer ju inte varje dag att det kommer förfrågningar så de brukar kunna hinna med dem inom rimlig tid. Man kan antingen diskutera via telefon eller boka möte.

Ett tips är att läsa på lite om det speciella behovet innan träff med läkare så att man har förberett alla sina frågor. Det finns en hel del information att läsa på internet så att man får grunderna kring det hela. Sen kan läkaren ge djupare info och informera om behandling/terapi och prognoser mm.

• Namaste72

Jag tror att för de flesta sn finns det speciella avdelningar på sjukhusen. Dit kan man absolut ringa och fråga. Ring växeln och be att bli kopplad till avdelningen, sjuksköterskorna kan säkert hjälpa till att lotsa fram till en kunnig läkare. Sen, om ni får läkarutlåtandet på tex mail kan ni ju maila det vidare. Kolla också upp patientföreningar osv.
    Jag hade nog helst kollat med flera läkare också på olika sjukhus, vis av erfarenhet att man kan få helt olika svar beroende på vem man frågar.

{ I am always willing to learn, however I do not always like to be taught }
Svar på tråden Konsultation av läkare