Storebror slår lillasyster. Hur hanterar vi det på bästa sätt?
Ursäkta ett långt inlägg men jag måste få skriva av mig lite och förhoppningsvis få lite råd av er kloka FL föräldrar.
Jag har två barn, en son som är tre år och en dotter som är fem månader. Min son är en underbar, busig och pigg liten kille och som många i den åldern så testar han nu gränser för fullt. Att bli storebror har väl varit lite si så där för honom. Ibland kan han vara glad i henne. Tex för några dagar sen skulle hon sitta i hans knä medan dom tittade på tv och då satt han och klappade henne. Lite senare på dagen så fick hon en dask i huvudet av honom när han gick förbi henne när hon satt i babysittern. Och det är väl det jag och min sambo diskuterar mycket här hemma nu. Hur gör vi när han slår henne? För det gör han ganska ofta. Det skiftar från att pussa henne till att en stund senare ge henne en smäll på benet. Han vill gärna ligga bredvid henne när hon ligger på golvet men det slutar nästan alltid med att vi få ta bort honom för han försöker lägga sig på henne.
Ibland finns det en anledning som vi kan se. Som i eftermiddag fick han ett utbrott och blev arg på både oss och lillasyster. Då hade vi precis kommit in efter att ha varit ute och lekt och vi skulle äta middag. Jag antar att trötthet och hunger gjorde att det slår över. Ibland är det ju uppenbar avundsjuka. Att jag ammar lillasyster när han vill att jag ska göra något med honom. Ber jag honom då vänta tills jag har ammat klart så kan lillasyster få sig en smäll om jag inte är snabb nog.
Det vi gör i dagsläget är att vi tar tag i honom när det händer, lyfter bort honom från lillasyster och säger mycket strängt att "du får inte slå lillasyster". Ibland forstätter han att försöka nå fram till henne med svart blick och då brukar jag hålla honom borta från henne. Antingen genom att sätta mig ner och hålla han i knäet, ibland räcker det med att jag sitter imellan honom och lillasyster för att han ska hålla sig borta. Är det ett stort utbrott så brukar jag låta honom lugna ner sig och sen sätter jag mig med honom i mitt knä och så pratar vi om det som hänt. Jag försöker alltid avsluta med att jag älskar honom.
Men det här är så svårt. För det känns inte som om det tar slut. Jag känner mig som en skiva som har hakat upp mig och jag tycker mest jag tjatar om att han inte få slåss. Vi försöker verkligen ge vår son egentid med oss föräldrar. Han och pappa har kommit mycket närmare varandra. Varje gång lillasyster sover så passar jag på att leka med honom eller läsa saga eller rita m.m. Senast igår var jag och sonen själva på biblioteket och lånade böcker till honom. Han får också gärna hjälpa till med saker som rör lillasyster.
Får en känsla av att det inte alltid har med henne att göra utan att det är ett sätt att få en reaktion från oss.
Suck. Vill egentligen bara höra från andra föräldrar som varit i denna situationen hur det har varit för er. Hur har ni hanterat det? Hur ska man inte göra? Jag och min sambo vill ju inte sabba syskonrelationen men vill ju samtidigt lära vår son att han inte kan slåss.