• sommarnatt

SAAB 9-5 combi

Vi funderar på att köpa en Saab 9-5 combi. Är det en bra familjebil? Vad bör man tänka på innan ett köp?

• Svar på tråden SAAB 9-5 combi
  • Hemlighet

Lånar lite grann

Vi funderar på att köpa en Saab 9-5 2,0t Linearbusiness Sportcombi -05.
    Är det något att ha?
    Den har gått 11.300 mil och kostar ca 90.000:-
    Är det ett bra pris?

• Covenant

Hemlighet - jag har en sådan, biopower-varianten (dvs bensin-/etanolmotor). Jag köpte min i vintras för 95, då hade den gått 8200 mil. 90 kan alltså vara vettigt, men det är svårt att veta om du inte ger oss mer information. Exempelvis brukar automatväxlade bilar vara dyrare - och är bilen utrustad med xenon-ljus eller andra bra prylar visar det sig också på priset.

Om man gör en sökning på www.bytbil.com till exempel så verkar priset vara rätt bra - men det varierar som sagt på utrustning.

Om du köper av handlare - glöm inte att pruta.

Mvh

• Hemlighet
    Covenant skrev 2009-08-11 19:03:25 följande:
    Hemlighet - jag har en sådan, biopower-varianten (dvs bensin-/etanolmotor). Jag köpte min i vintras för 95, då hade den gått 8200 mil. 90 kan alltså vara vettigt, men det är svårt att veta om du inte ger oss mer information. Exempelvis brukar automatväxlade bilar vara dyrare - och är bilen utrustad med xenon-ljus eller andra bra prylar visar det sig också på priset. Om man gör en sökning på www.bytbil.com till exempel så verkar priset vara rätt bra - men det varierar som sagt på utrustning. Om du köper av handlare - glöm inte att pruta. Mvh
    Det är en med manuella växlar, dragkrok, multifunktionsratt, Xenonstrålkastare, acc och sen det vanliga nyare bilar har el speglar mm mm.

Hur mycket kan man pruta på en bil?
    Vi har en bil i inbyte.
    Tror att en storservice kommer snart med kamrems byte=dyrt.
    Det verkar inte vara besiktad nu heller.
  • Covenant

Hur mycket man kan pruta beror på hur bra man är på att pruta - och vem försäljaren är. Bilen jag köpte hade 105000 på prislappen. Jag prutade ner till 95 och fick dem att slänga med vinterdäck också.

mvh

• trolltriss
    Hemlighet skrev 2009-08-11 19:19:05 följande:
    Det är en med manuella växlar, dragkrok, multifunktionsratt, Xenonstrålkastare, acc och sen det vanliga nyare bilar har el speglar mm mm.Hur mycket kan man pruta på en bil?Vi har en bil i inbyte.Tror att en storservice kommer snart med kamrems byte=dyrt.Det verkar inte vara besiktad nu heller.
    hemligheten med att pruta vid inbyte är att du som försäljare skall dra ifrån lika mycket på inbytesbilens värde som du kan tänka dej att pruta bilen du köper.
    Bästa köp månaden när du har en bil i inbyte är december då man försöker få ner lagervärdet , p g a skatt med mera. DÅ får man mest för sin bil och stor chans att pruta.
  • Hemlighet
    trolltriss skrev 2009-08-11 20:15:54 följande:
    hemligheten med att pruta vid inbyte är att du som försäljare skall dra ifrån lika mycket på inbytesbilens värde som du kan tänka dej att pruta bilen du köper. Bästa köp månaden när du har en bil i inbyte är december då man försöker få ner lagervärdet , p g a skatt med mera. DÅ får man mest för sin bil och stor chans att pruta.
    Jag är värdelös på att pruta
    Försäljarna brukar pruta åt mig Jag är velig av mig.

Hur mycket kan man pruta på en bil som kostar ca 95.0000
    Jag vill ha vinterdäck med och att dom kopplar ur airbagen på passagerar sidan, skall ha en barnstol där.
  • trolltriss
    Hemlighet skrev 2009-08-12 13:13:13 följande:
    Jag är värdelös på att pruta Försäljarna brukar pruta åt mig Jag är velig av mig.Hur mycket kan man pruta på en bil som kostar ca 95.0000 Jag vill ha vinterdäck med och att dom kopplar ur airbagen på passagerar sidan, skall ha en barnstol där.
    ÄR det en auktioriserad saab säljare vi pratar om här????

då kan du räkna 10 - 20.... OM DU vill pruta på din bil , låt oss säja till 85 000 så kan du ju inte komma sen och säga att du vill ha hjul och urkoppling sen...
    försäljaren får inte gå ner mer än 15 - 20 % om inget är extra, men riktar som sagt in sej på 0 % eftersom alla har en sort försäljningsprovision,,,,
    FÖRBERED MÅNGA FRÅGOR....

Så här är det ( där jag vet ) -----
    Vinterdäck för saab 9 -5 kostar 6000 och att koppla ur airbagen, inklusive lapp i boken och klisterlapp på plats kostar 3000 ... runda slängar...
    VET man inte det "blir det " lätt tio tusen,,,,

bilen är värd 105 000 helt plötsligt,,,,

Inbytes bilen är enligt boken ( som man inte visar ) värd ca 50 000 ???? och "eftersom det är kris" = svår såld, ( tåriga ögon ) "jag måste också leva " får du bara 42 000 "överallt " men eftersom jag är snäll ( som försäljare alltså ) eller snabb affär ( om du är man ) får du 45 000 för den,,,,

Du kan då pruta ner bilen 10 000 ca, UTAN att du egentligen gör någon vinst....

Förstår du????

Det som dras av på den nya bilen , dras även från inbytesbilen.
  • Hemlighet

Någon här som vet ungefär hur mycket 12.000mils servicen kostar?
    Visst är det den dyraste av dom?

Nu pratar jag om Saab 9-5 2,0t Linearbusiness Sportcombi

• Hemlighet

Ställer en fråga till.
    Är iso fix fästen standard i saab bilar? Eller är det ett tillval?

• Pappa G
    Hemlighet skrev 2009-08-13 16:09:19 följande:
    Någon här som vet ungefär hur mycket 12.000mils servicen kostar? Visst är det den dyraste av dom? Nu pratar jag om Saab 9-5 2,0t Linearbusiness Sportcombi
    Ja, det byts lite mer vid 12 000 mil.
    Priset verkar variera från 6 000 - 10 000 kr beroende på verkstad/ort.

Vi ska också göra den inom kort på vår 9-5.
  • Pappa G
    Hemlighet skrev 2009-08-15 21:09:06 följande:
    Ställer en fråga till. Är iso fix fästen standard i saab bilar? Eller är det ett tillval?
    Vår har det inte, så standard är det inte.
    Dock har jag läst att det ofta "automatiskt" verkar monteras i samband med urkoppling av airbag på passagerarsidsan. Så gjordes dock inte på våran.
  • jonna13

Vi har en Saab 9-5 3.0T V6 "GRIFFIN"

En helt underbar familjebil.. men den drar gärna mkt bensin.

• Hemlighet

Pappa G skrev 2009-08-15 21:42:33 följande:

Vår har det inte, så standard är det inte. Dock har jag läst att det ofta "automatiskt" verkar monteras i samband med urkoppling av airbag på passagerarsidsan. Så gjordes dock inte på våran.
    Ockej.
    Men kan man koppla in det efteråt då alltså?
    Kan man ha det i bak?
  • Jennoo
    sommarnatt skrev 2009-07-09 22:27:21 följande:
    Vi funderar på att köpa en Saab 9-5 combi. Är det en bra familjebil? Vad bör man tänka på innan ett köp?
    en sådan har vi och är JÄTTE nöjda med den,
    Kolla vilken senaste servicen är skulle jag säga.
  • bodegapeppe

grönt ljus skrev 2009-07-11 20:52:57 följande:

saab, och främst 9-5:an är iskalla på marknaden
    Och det finns det förmodligen anledning till. Men de låga priserna gör ju att man får lite över att laga för om man behöver.
Svar på tråden SAAB 9-5 combi