• Dynamic

Har du frågor om sömn/drömmar/konstiga upplevelser i samband med sömn? Fråga här!

Jag är inte utbildad på något vis gällande sömn eller psykologi. Däremot har jag ett stort intresse för just olika fenomen gällande sömnen eftersom jag själv har narkolepsi och därför har en del skumma saker för mig vid insomnande, sömn och uppvaknande

Har du vaknat av en kraftig smäll någon gång eller av att det låter som om någon skrikit i ditt öra?

Har du vaknat och inte kan röra dig och sett folk i rummet och kanske haft en känsla av en tyngd över kroppen? Inte kunnat skrika?

Konstiga drömmar där du vaknar och vaknar och vaknar.... fast aldrig på riktigt?

Detta är några av de olika sömnfenomen som finns. Det finns en uppsjö av andra saker man kan råka ut för men dessa är de vanligaste!

Fråga på, ingen fråga är för dum!

• Svar på tråden Har du frågor om sömn/drömmar/konstiga upplevelser i samband med sömn? Fråga här!
  • Cheriie

Har haft en återkommande dröm, vet inte om du vet vad det kan bero på.
    Jag vill springa från något/till något men jag kan inte, jag bara går, ungefär som om jag gick i vatten som om nåt håller mig tillbaka..

• Dynamic
    Cheriie skrev 2009-07-18 15:11:26 följande:
    Har haft en återkommande dröm, vet inte om du vet vad det kan bero på.Jag vill springa från något/till något men jag kan inte, jag bara går, ungefär som om jag gick i vatten som om nåt håller mig tillbaka..
    Jättevanlig dröm som kan tolkas väldigt olika, men det är extremt vanligt att man känner det som att man springer men inte kommer någonstans, att benen blir som om man går i lera osv.
  • Cheriie

Dela gärna med dig av en eller flera av tolkningarna om du har lust :)

• andeta

Jag drömmer jämt konstiga saker som jag ibland kan bli riktigt skärrad över, i en dröm som jag drömt två gånger eller fler så gömmer jag mig i ett vattenbryn breve ett träd av något slag och när jag öppnar munnen så kommer en rosa slajmig vätska ur munnen och man kan dra ut den med handen men de blir hela tiden mer och mer. Jätte läskigt.

En annan dröm som jag haft är att jag bor med ett par stränga föräldrar i ett stort, stort hus. Med några pooler och en bar ganska högt uppe i huset. Där jobbar en kille som jag lär känna och blir tillsammans med fast mina föräldrar inte vill, när jag vaknade så grät jag i sömnen.

Ännu en till dröm är väl att min pappa klappade om mig och sa att allt skulle bli bra. Han gick bort för några år sedan. Den drömmen kan jag tänka mig att jag oroade mig för något i det verkliga livet och det visade sig i drömmen.

En sak som jag brukar göra ofta i mina drömmar när jag befinner mig i en butik eller liknande så är det alltid tomma påsar med godis eller trasiga saker jag får tag i. Jag kan gå och byta flera gånger men det vill sig inte alls. Och när jag kommer till kassan och ska betala så har jag mindre saker än vad jag plockat på mig..

Snart börjar väl folk tro att jag är helt kokobengoo efter dem här drömmarna ;P

• JooCee

Exakt det där har jag varit med om!!

"Har du vaknat och inte kan röra dig och sett folk i rummet och kanske haft en känsla av en tyngd över kroppen? Inte kunnat skrika?"

Jag såg inte folk i rummet men det kändes som att något/någon(?) tog min kropp i besittning. Gah! Skit läskigt. Det var flera år sedan men jag minns det tydligt ännu. Det slutade med att jag tog en riktigt kratftag och rullade mig ur sängen. *ryser av tanken* Vad var det som hände??

• JooCee
    JooCee skrev 2009-07-19 08:24:37 följande:
    Exakt det där har jag varit med om!!"Har du vaknat och inte kan röra dig och sett folk i rummet och kanske haft en känsla av en tyngd över kroppen? Inte kunnat skrika?"Jag såg inte folk i rummet men det kändes som att något/någon(?) tog min kropp i besittning. Gah! Skit läskigt. Det var flera år sedan men jag minns det tydligt ännu. Det slutade med att jag tog en riktigt kratftag och rullade mig ur sängen. *ryser av tanken* Vad var det som hände??

Jag vill tillägga att jag tyckte att jag var vaken under detta, jag vaknade först, låg helt blickstilla i min säng och bara lyssnade. Sedan var det något som skrämde mig och jag skulle krypa upp mot hörnet i av sängen och upptäckte då att jag inte kunde röra på mig. Det var då jag fick panik, jag kunde verkligen inte röra på mig. Jag bodde vid detta tillfälle i en mycket gammal lägenhet där jag inte kände mig trygg, kände mig ofta iakttagen.

Har haft liknade små tillfällen både innan och efter detta, som att någon står i dörröppningen osv. Vaknar med hög puls osv. Lider jag av sömn-vaddetnuhette?

• vampyria2

Tyder du drömmar?  Min son ska in och operera sitt hjärtai nästa vecka och jag drömmer hela tiden att när vi kommer ner så gör de ett UL och ser då att allt är äbra och vi får åka hem utan operation.  Det kanske mest är önskedrömmar som jag har {#lang_emotions_dreamer}

• Dynamic
    JooCee skrev 2009-07-19 08:24:37 följande:
    Exakt det där har jag varit med om!!"Har du vaknat och inte kan röra dig och sett folk i rummet och kanske haft en känsla av en tyngd över kroppen? Inte kunnat skrika?"Jag såg inte folk i rummet men det kändes som att något/någon(?) tog min kropp i besittning. Gah! Skit läskigt. Det var flera år sedan men jag minns det tydligt ännu. Det slutade med att jag tog en riktigt kratftag och rullade mig ur sängen. *ryser av tanken* Vad var det som hände??
    Sömnparalys kallas det ska äta nu men kan ge mer utförligt svar sen.
  • Dynamic
    vampyria2 skrev 2009-07-19 08:48:43 följande:
    Tyder du drömmar?  Min son ska in och operera sitt hjärtai nästa vecka och jag drömmer hela tiden att när vi kommer ner så gör de ett UL och ser då att allt är äbra och vi får åka hem utan operation.  Det kanske mest är önskedrömmar som jag har
    För det första så är det jättetråkigt att din son ska behövaoperera hjärtat, men det kommer säkert gå jättebra!

Nja, drömtydning kan man inte kalla det utan mer vad hjärnan försöker förmedla och att den bearbetar saker. I drömmar kan man ofta få vägledning och tips på vad som gnager en.

DIna drömmar är under omständigheterna helt normala, det är en stor sak och det vore konstigt om du inte bearbetade dom under sömnen, bli inte förvånad om mardrömmar börjar komma med där det inte går lika bra, men det är din kropps sätt att bearbeta alla tänkbara utgångar.
Svar på tråden Har du frågor om sömn/drömmar/konstiga upplevelser i samband med sömn? Fråga här!