• Millli

Väntar nr2, någon mer som är nervös andra gången?

Hej
    Fler som är gravida med nr 2 efter att ha fött prematurt första gången? Hur långt är ni gångna nu? Hur känner ni inför denna grav?

Själv är jag nu i v11. Första barnet kom v 24+4 och nu är man ju nervös att nästa kommer tidigt också..

• Svar på tråden Väntar nr2, någon mer som är nervös andra gången?
  • eilien

Jag är inte gravid nu men fick dottern i v 32 o jag är redan nervös för hur det ska bli nästa gång. Dottern är8mån (6mån korr)så det kommer dröja ett tag till innan hon får syskon men då hoppas jag att den stannar ett tag till!
    Kan bara önska dig lycka till o hoppas att denna bebis trivs bättre i magen o stannar längre!

• Mison

Jag är också gravid, i vecka 11. Fick min pojke i vecka 33, 2007. Är dö nervös denna gång. Har träffat barnmorskan som lagt upp en "plan" för denna graviditet. Kommer att gå på tätare kontroller samt få träffa läkare och psykolog. Känns bra. Hade GBS under förra graviditeten (behandlades med antibiotika och blev av med det) samt otroligt mycket sammandragningar, men vet inte varför han kom för tidigt.

Det är bara att hålla tummarna och ta det lugnt!

• Kyllan

Jag fick min första i vecka 31 men om hon hade fått bestämma hade hon tittat ut redan i vecka 24.

Nu är jag i vecka 15 och jätte nervös. Vi har väntat några år med att skaffa nummer två för jag har inte varit redo men nu trodde jag att jag var det. Går också på lite extra besök hos barnmorskan vilket känns skönt.

• Millli

hej på er, har nu i veckan vart på spec mvc och gjort upp en plan jag med! Känns mycket lugnare nu när man vet vad de kommer göra och att man följs upp ordentligt. Ska göra ett kub test nästa vecka och håller tummarna för att det ser bra ut. Går ni hos "vanliga" mvc eller hos spec mvc? Jag upplever dem som natt och dag där. Den vanliga tycker jag är löjlig som är nervös medans läkaren på spec mvc tog mig på fullaste allvar och kom med mer förslag på uppföljning än vad jag kunnat drömma om!

Vi har också väntat med nr 2 ett tag, första kom -07. Har inte vart redo förrns nu.

• Pralin M

Fick min första son i v. 33+4 utan att nån visste varför det blev så. Jag var väldigt orolig hela min andra graviditet. Fick flera urinvägsinfektioner på raken orsakade av GBS, och var helt förstörd eftersom GBS ju kan ge för tidig vattenavgång vilket var exakt det som hände med min första son. Men min lillfis lyckades stanna i magen till v. 37+3 och var helt frisk och pigg när han kom
    Vet du varför du fick tidigt förra gången?

• Mison

Jag går hos "vanlig" BM, men samma som jag hade sist. Har fullt förtroende för henne annars hade jag nog sökt mig någon annanstans. Enligt henne är det endast mammor med diabetes och andra sjukdomar som får gå på Spec, men kan det verkligen stämma?

Jag kommer i allafall att få gå på tätare kontroller, träffa läkaren vid flera tillfällen så jag hoppas "det räcker". Usch och fy så nervöst det är!

• Mison

Pralin M skrev 2009-07-15 21:31:30 följande:

Fick min första son i v. 33+4 utan att nån visste varför det blev så. Jag var väldigt orolig hela min andra graviditet. Fick flera urinvägsinfektioner på raken orsakade av GBS, och var helt förstörd eftersom GBS ju kan ge för tidig vattenavgång vilket var exakt det som hände med min första son. Men min lillfis lyckades stanna i magen till v. 37+3 och var helt frisk och pigg när han kom Vet du varför du fick tidigt förra gången?
    Åh, det är exakt det jag är rädd för! Hade också GBS och går nu runt och inbillar mig urinvägsinfektioner till höger och vänster!

Var du sjukskriven? Sängliggandes? Skönt att han stannade så länge, det måste ha känts underbart!
  • Pralin M
    Mison skrev 2009-07-15 21:35:59 följande:
    Pralin M skrev 2009-07-15 21:31:30 följande:
    Åh, det är exakt det jag är rädd för! Hade också GBS och går nu runt och inbillar mig urinvägsinfektioner till höger och vänster!Var du sjukskriven? Sängliggandes? Skönt att han stannade så länge, det måste ha känts underbart!
    Jag var arbetslös, så jag brydde mig aldrig om att bli sjukskriven Men det var nog inte aktuellt ändå. Mådde bra, märkte inte av mina UVI utan de upptäcktes på en kontroll som jag själv initierade. Det jobbiga var det psykiska. Första UVIn upptäcktes i v. 29 och sen åt jag i princip antibiotika tills det var dags. Tog en kur, väntade en vecka o lämnade nytt urinprov, blev då ny kur eftersom det kommit tillbaka och sen samma visa igen.
  • Millli

Vet inte varför han kom så tidigt, man har inte hittat ngt som skulle vara orsaken. Vi var på efterkontroll ca 6mån efter på sjukhuset hos den läkare som var med och förlöste lille och hon sa att vi skulle komma till dem istället för vanliga mvc. Vi var inte nöjda med vanliga mvc då de missade allt möjligt och var/är allmänt okunniga(på vårt mvc då alltså). Så den här gången gick jag bara och skrev in mig på vanliga mvc och ringde sen till spec mvc. Som jag förstår det så tar de emot alla som haft en komplicerad graviditet eller förlossning. Men det beror kanske på vilket län man bor i, verkar skilja sig ganska stort.

Startade era förlossningar "direkt", typ med värkar eller fick ni ligga inne på antenatal innan?

• Pralin M
    Millli skrev 2009-07-15 23:36:49 följande:
    Vet inte varför han kom så tidigt, man har inte hittat ngt som skulle vara orsaken.

Startade era förlossningar "direkt", typ med värkar eller fick ni ligga inne på antenatal innan?
    Min förlossningar startade med vattenavgång. Hur startade din? Om det var vattenavgång skulle jag be att få lämna urinprov tidigt, eftersom det som i mitt fall kan vara GBS infektion. GBS kan bland annat orsaka för tidig vattenavgång.

Jag fick inte komma till spec. MVC eftersom jag inte fött så mkt för tidigt och att man ändå inte visste varför. Men min MVC sköterska var väldigt noggrann och generös med extra prover och kontroller, så det gick bra ändå.
Svar på tråden Väntar nr2, någon mer som är nervös andra gången?