• Vanillie

Ni som sett hjärtat slå i vecka 6-8

Ni som varit på vul och sett hjärtat slå någon gång mellan vecka 6 och 8.

Vad sa läkarna om MF/MA-risken till er då? Har ju läst en del om att risken sjunker om man sett hjärtat tidigt, så jag är lite nyfiken på vad dom sa till er!

Vi gjorde vul i vecka 8+3, då sa dom att det var väldigt ovanligt med missfall om man sett hjärtat i den veckan.

• Svar på tråden Ni som sett hjärtat slå i vecka 6-8
  • maybe2501

jag gjorde vul i v 6+6 och såg tydliga hjärtslag och då sa läkaren ngt om att friska graviditeter klarar det mesta...tex om partnern skulle dö etc... så uppfattade det som om att det var ett bra tecken

• Hanniz84

min läkare sa såhär, att när hjärtat börjat slå så är ju en kritisk grej avklarad, men att det såklart fortf finns risker att ngt går fel ändå..
    o sist fick ju jag missfall efter att hjärtat börjat slå..

men jag tror allafall att när det väl börjat slå så är chansen att det går bra stor

BF 22juli *Längtar*
  • Flyssel

Läkaren sa samma sak till oss, att hjärtslagen i sig ökar chansen att det kommer gå bra, och ju längre gången man är när hjärtat slår, ju mindre är risken för mf..
    Det finns såklart aldrig några absoluta garantier, men det är en annan historia.

Hursomhelst så är i alla fall risken väldigt liten nu när ni har sett hjärtat, så jag tycker du ska luta dig tillbaka och klappa magen från mig

• pärlan85

Jag såg hjärtat slå i v 8+5. Läkaren sa inget speciellt om missfallrisken mer än " det är en fullt normal graviditet och nu är det viktiga att fortsätta leva som vanligt så kommer allt gå bra". Med undantag för alkohol och sånt förstås..

• maybe2501

Ska på UL imorgon och är allt bra då tänker jag börja slappna av... 11+4 då så borde vara lugnt sedan...

• Hope82

Var på ul i vecka 8. 7+4 och då såg vi pyrets hjärta slå Så gott. De var underbart att se. Håller tummar för oss alla att de kommer gå galant! Nu slappnar vi av lite kram

• Flicka88
    maybe2501 skrev 2009-07-10 16:05:26 följande:
    Ska på UL imorgon och är allt bra då tänker jag börja slappna av... 11+4 då så borde vara lugnt sedan...
    Klart man ska tänka att allt kommer gå bra. Man väntar ju barn inte missfall. Men det finns ju aldrig några garantier för att något INTE ska gå fel.
  • Kinya

Om man ser hjärtat slå i de veckorna så sa en läkare till mig att risken sjunkit till 10%. Alltså 90% chans att man får sitt barn

• Hope82
    Kinya skrev 2009-07-11 09:22:36 följande:
    Om man ser hjärtat slå i de veckorna så sa en läkare till mig att risken sjunkit till 10%. Alltså 90% chans att man får sitt barn
    De låter ju helt underbart! :)

älskar att veta att man har ett växande pyre där inne:)
    visst det är ändå 10 procent men va tusan! stay positive!
  • Kinya

Ja, man måste vara positiv. Det gör det hela mycket lättare! Jag har precis passerat de första 12 veckorna och är överlycklig men fortfarande väldigt trött!

• majasmamma

Vi fick se ett hjärta slå i v 6+6 i torsdags. Men jag är så nojig av mig så jag ska boka ett till VUL v 11. Har två MF/MA bakom mig så det känns som att jag har rätt att vara lite nojig.

BF 100225
  • Kriistin

Läkaren sa att 95 % av de barn som man ser hjärtljuden på i de tidiga veckorna ( jag såg de i v.7+1) överlever. Ganska lugnande information måste jag säga! =)

• majasmamma
    Kriistin skrev 2009-07-11 14:05:39 följande:
    Läkaren sa att 95 % av de barn som man ser hjärtljuden på i de tidiga veckorna ( jag såg de i v.7+1) överlever. Ganska lugnande information måste jag säga! =)
     Bara hoppas på att det stämmer! :)
    BF 100225
  • momster

jag såg hjärtat på vul i vecka 6+2 då sa de inget speciellt, emn när jag såg denm lilla i vecka 10+4 sa de att jag kunde släppa oron.
    jag har haft 1 ma och 2 mf senaste var vecka 9 så man är orolig hela tiden endå.

• Soffy

Något sådant sa inte läkaren till mig, men det var skönt att läsa :)
    Man kan känna sig något lugnare alltså.
    Jag såg hjärtat i v. 7+6

Kriistin skrev 2009-07-11 14:05:39 följande:
  • maybe2501
    maybe2501 skrev 2009-07-10 16:05:26 följande:
    Allt visade sig vara bra på UL och både bebis o hjärtslag syntes tydligt V 12 tar slut idag så nu tänker jag börja njuta av graviditeten istället

Tom min kille verkade plötsligt fatta hur stort detta är när han såg fostret dels sova o dels röra sig på UL...
  • Maiko

Det ena kritiska momentet är hjärtat(v.5-6, det andra är moderkakan om den funkar bra(v.12?).

Den ena läkaren sa till mig att man aldrig kan vara säker(ville nog gardera sig eller inte ge mig förhoppningar) (v.6).

Den andra sa så som det såg ut med hjärtat så var det en graviditet som skulle fullföljas!(v.7)

Svar på tråden Ni som sett hjärtat slå i vecka 6-8