• fabri

Plugga utan att ta lån

Hejsan!

Som rubriken anger skulle jag vilja plugga utan att ta lån. Jag har redan förbrukat min kvot hos CSN nämligen. Jag har en examen och disputerar under hösten. Nu har jag kommit på att jag vill bli veterinär istället. Dessutom har jag kommit in.

Nu söker jag tips på jobb alternativt stipendier att söka. Jag vill helst få lite tid över för min familj. Är det möjligt eller drömmer jag bara?

• Svar på tråden Plugga utan att ta lån
  • FreeForAll

Jag har lyckats få ett jobb där jag jobbar 16-timmars pass två dagar i veckan, så jag slipper ta lån.

Dessutom finns det mycket dötid på jobbet då jag kan plugga. Jobbar som personlig assistent nu under studiet

• jaghopparhögt

Att plugga till veterinär, jobba så mycket att man kan försörja sig på de och samtidigt ha tid för familj känns inte realistiskt.
    Jag vet tyvärr flera som bara har haft veterinärstudierna och har bränt ut sig.
    Jag skulle nog se till att jobba mycket under några år och spara pengar för att sedan studera.

• Tecken

Du kan inte ta ett blancolån på banken då?

Jag jobbade under stora delar av min studietid (och gör det än, men nu läser jag ju bara strökurser + jobbar heltid). Jag jobbade ca 30% inom vården, fick ut ungefär lika mycket som jag skulle ha "fått"/lån-fått av CSN. Jag jobbade mest helger = mest pengar, iom OB:t.

• Lavish

Tja kände en kille som satt på en larmcentral hela nätterna och vaktade på larm. Bara att det kom aldrig några larm så han satt där och pluggade. Men du måste nog hitta en sån jackpot för att fixa det. Det är nog bättre som sagts tidigare att jobba några år (kanske kan du få en hyffsad lön som disputerad?) och spara undan först. Inte hela summan du behöver för att leva men kanske halva iaf, och sen tjäna andra halvan på extrajobb.

• strenua

Jag funderar också på att plugga utan att låna men jag vet inte riktigt hur jag ska göra än.

Hur hade ni gjort om ni hade haft pengar sparade så att det skulle räcka under hela studietiden (3 år) utan att behöva låna någonting?

Det tar emot lite att leva för de pengarna som jag hela tiden tänkt att jag sparat för att kunna köpa hus i framtiden.

• Anova

Du bör väl känna till din egen studiekapacitet eftersom du måste ha pluggat rätt så många år.
    Veterinärutbildningen är tuff, men med dina studieerfarenheter bör du ju själv kunna avgöra om du orkar både plugga, jobba och ha familj.

Svar på tråden Plugga utan att ta lån