• optimisten

Hjälp min dotter har fått höstblåsor, är det farligt för mig???

Hon har haft feber, illamående och har blåsor och ögoninflammation och är hängig. Inkubationstiden läste jag var 5-7 dagar och det håller i sig i en vecka. Hon vill ju vara nära mig hela tiden och det smittas ju tydligen genom kontakt vilket är oundvikligt ju!
    Kan det ge mig några följdsjukdomar och är det farligt om jag smittas för min bebis?????????Någon här som vet?

• Svar på tråden Hjälp min dotter har fått höstblåsor, är det farligt för mig???
  • Teskedsmamman

Det är inget farligt, min son hade höstblåsor för 2 månader sedan och jag är i vecka 38 nu...

Det är ytterst sällan vuxna får höstblåsor, så det är ingen större fara...

• optimisten

Ok vad glad jag blir att du svarade. Ringde min bm men hon var tveksam och visste knappt vad det var??!
    Då kan jag koppla av då. Men tog du hand om sonen alltså ändå? Min dotter vill ju vara nära hela tiden och hon suger på tummen som man inte kan undvika m.m Kan ju inte behandla henne som en pestsmittad, tycker så synd om henne..
    Hur länge brukar febern hålla i sig?Om jag mot förmodan skulle bli smittad vad kan de göra då?
    Kramizar

• jenn79

Höstblåser är inte farligt, men lite obehagligt. Man kan få dem i munnen oxå. Och då brukar barnet inte vilja äta.

De smittar väldigt väldigt sällan till vuxna. Så du kan vara lugn

Jobbar inom förskolan, så jag har stött på höstblåsor, men jag har aldrig fått dem.

Vill du veta mer om höstblåsor så ring BVC. Dir ringer vi från förskolan om vi vill veta mera, och hur länge de ska vara hemma mm.

• Teskedsmamman

Min son hade ingen feber men han fick de första blåsorna på lördagen och på onsdagen var han tillbaka på dagis...

Hos oss får de gå med blåsor om de har ett bra allmäntillstånd...

• FiaD

Vill bara säga att mina barn var tvungna att vara hemma för att någon konstig mamma trodde att hennes djur skulle få mul- klövsjuka!!!!!

• mina barn

Fast det är inget kostigt med mul och klöv sjuka, människor kan ha det. Det vet jag för jag fick det när jag var yngre..
    Dock utan att ha hånglat med nån ko.

• optimisten

Mul och klövsjukan är samma sak som höstblåsor bara det att man nu för tiden inte kallar det för mul och klövsjukan utan bara höstblåsor. Har man en gång fått det så är man immun resten av livet!

Svar på tråden Hjälp min dotter har fått höstblåsor, är det farligt för mig???