• Anonym (Kliar)

    Kliande underliv. Någon mer?

    Från 16-års ålder till idag (32 år) har jag ständigt besvärats av klåda i underlivet. Det kliar på insidan av de yttre blygdläpparna, i höjd med klitoris och en bit neråt och ovanför klitoris. Även runt analen och lite i ljumskarna. Jag har fått några vita områden (typ som pigmentet skulle saknas där) på en del ställen där det kliar. Det kan kanske bero på att jag har kliat så mycket där?

    Har sökt läkare många gånger för detta men de hittar inget fel. Det är ej svamp eller könssjukdom. Jag har inga konstiga flytningar eller konstig lukt. Jag använder ingen tvål i underlivet och tvättar mig lagom ofta. Inga parfymerade tvättmedel eller något sköljmedel..

    Är det någon som har NÅGON ANING om vad detta kan vara? Eller känner igen sig? Har ni något tips vad jag kan pröva för att bli bättre?

    Jag är så trött på att ha detta kliande hela tiden..

  • Svar på tråden Kliande underliv. Någon mer?
  • Hedda89

    Du har inte haft sex med kondom? Eller använt en sexleksak?

  • Anonym (Kliar)

    Nä ingenting av det.. Har väldigt sällan sex men om jag någon gång har det så blir klådan värre..
    Nån som har nån aning vad detta kan vara???

  • KarinKorp

    Kan vara obalans bland goda och onda bakterier i underlivet. Har haft liknande problem. Prova att köpa Lactal(innehåller mjölksyrebakterier) på apoteket, och använd dagligen i en vecka.

  • Anonym (mmm)

    jag hade liknande det en gång. Kliade sönder hela mellangården.. Kunde ligga på kvällarna och klia järnet, hur osexigt som helst. Det var inte förrän jag var gravid och kom till en Gyn som jag fick någon tablett mot svamp som det gick bort.

  • Anonym (Kliar)

    Haha ja det är ju det att man känner sig så himla osexig när man ligger där och river.... =S
    Jasså en tablett? Som skulle föras in i slidan då? Eller att svälja? Jag har tagit en massa kurer mot svamp (vagitorier + kräm) men blir inte bättre av det. Blä vad jag hatar detta..

  • Anonym (ls)

    huden.nu/t/page.aspx

    Det där med vita fläckar låter som möjlig lichen sclerosus. Har du testats för det? Kan ju vara något annat, men läs lite om det och fundera på om du inte ska kontakta en doktor igen!

  • Anonym (Kliar)

    Tack. Mycket intressant. Iof liknar inte just de där fläckarna på bilden de fläckar jag har men det kan ju kanske variera hur de ser ut. Jag har aldrig testats för denna sjukdom, de har pratat om det men hänvisat till att det mest drabbar äldre kvinnor... Jag har aldrig vetat vad det är för någonting. Jag ska absolut kontakta min gynekolog för provtagning!!! Vore ju underbart om man kunde få en diagnos vad jag lider av...

  • Anonym (mmm)

    Anonym (Kliar) skrev 2009-07-12 08:57:29 följande:


    Haha ja det är ju det att man känner sig så himla osexig när man ligger där och river.... =S Jasså en tablett? Som skulle föras in i slidan då? Eller att svälja? Jag har tagit en massa kurer mot svamp (vagitorier + kräm) men blir inte bättre av det. Blä vad jag hatar detta..
    den skulle sväljas och behandlade svamp inifrån.
  • Anonym (HL)

    Ibland kan man vara för torr i underlivet och det kliar. Prova att smörja med lite olja om det kan lindra. Jag provade med Natusan babyolja för jag hade inget annat hemma men Apoteket har väl en intimolja om jag inte minns helt fel?

  • Anonym (mmm)

    Om det är småsårigt ska man inte ta olja på. Så kolla att det inte är det först.

Svar på tråden Kliande underliv. Någon mer?