• Anonym (Kliar)

Kliande underliv. Någon mer?

Från 16-års ålder till idag (32 år) har jag ständigt besvärats av klåda i underlivet. Det kliar på insidan av de yttre blygdläpparna, i höjd med klitoris och en bit neråt och ovanför klitoris. Även runt analen och lite i ljumskarna. Jag har fått några vita områden (typ som pigmentet skulle saknas där) på en del ställen där det kliar. Det kan kanske bero på att jag har kliat så mycket där?

Har sökt läkare många gånger för detta men de hittar inget fel. Det är ej svamp eller könssjukdom. Jag har inga konstiga flytningar eller konstig lukt. Jag använder ingen tvål i underlivet och tvättar mig lagom ofta. Inga parfymerade tvättmedel eller något sköljmedel..

Är det någon som har NÅGON ANING om vad detta kan vara? Eller känner igen sig? Har ni något tips vad jag kan pröva för att bli bättre?

Jag är så trött på att ha detta kliande hela tiden..

• Svar på tråden Kliande underliv. Någon mer?
  • Anonym

Jag får utslag, liknande eksem typ, runt själva slidöppnigen och ibland ljumskarna och ner mot analen. Har blivit undersökt av barnmorska och gyn.doktor men ingen kunde säga vad det är.. ingen könssjukdom iallafall. Jag har fått utskrivet Elocon (kortison) som jag stryker på vid behov. De trodde att det kunde bero på allt från värme till tvättmedel eller att jag var torr..

• Anonym (Samma besvär)

Gud vad jag känner igen mig i det du skriver! Jag söker runt på internet som en galning för att hitta vad det kan vara, men hittar ingenting. Så känner jag mig så glad att jag inte är ensam om detta (om man kan säga så). Jag har haft klåda i 2 års tid nu och har vita fläckar. Klådan kan ju bero på väldigt mycket men det är just pigmentförändringen jag oroar mig över. Om det bara har blivit för man kliat så mycke (alltså typ kliat bort pigmentet?), eller om det är nån typ av sjukdom...

• Anonym (jag med)

åhh, vad bra att det inte bara är jag

Har haft klåda i massor med år. Bättre i omgångar, men oftast svårt klåda.

Kliar på natten mest - dagarna kan jag hålla mig, och får små sår som svider vid samlag och dusch.

Har aldrig vågatmsöka hjälp för detta. även om jag önskar jag gjorde det. Till slut får jag blödningar från analen också

• Anonym (bra smörj)

Har själv känsliga slemhinnor(klåda,svamp osv) och blivit rekommenderad olja. Något som inte hjälpt alls!

Däremot finns en hudkräm på Apoteket som heter Decubal.
    Det är en fet hudkräm med lågt PH värde.
    Den har hjälpt mig oerhört, utan den hade jag inte haft ngt sexliv!

• Anonym (Samma besvär)

Ja natten är ju absolut värst! Varje kväll ligger man där o kliar sönder sig, och de är ju inte så att man kan klia 1 gång o sen e de över.. utan klådan håller ju i sig. Usch vad jobbigt det är. Har läst nåt att man kan hamna i en ond cirkel när man kliar och att man måste bryta den.. Men frågan är bara hur ?
    För 2 år sen när det hela började så testade jag krämer mot svamp (pevaryl och canesten) men det hjälpte ju inte.. När jag tvättar mig använder jag Lactacydtvål eller bara vatten, sover utan trosor och jag tycker jag sköter mig bra.. men ändå slutar inte helvetet...

• Anonym

För mig kliar det också, särskilt på kvällen, men jag tror det beror på att jag blir så lätt torr...blir det på hela kroppen... Jag använder en duscholja utan parfym som är köpt på apoteket...kommer inte ens ihåg vad den heter nu eftersom jag inte har den hemma för tillfället, men den tycker jag fungerar jättebra!

Det är ju så jäääkla jobbigt att ligga och klia, man blir ju tokig! Men jag vet inte om jag har pigmentfläckar, har aldrig ens tänkt på att kolla det...men jag har då inte svamp eller så heller för jag har gjort gynundersökningar...

Jag har dock aldrig sett det som något stort problem trots att det är jobbigt, men eftersom det inte är varje dag så klarar jag mig tack vare duscholjan :)

Hoppas ni hittar något som hjälper er! :)

• Anonym (jag med)
    Anonym (Samma besvär) skrev 2009-07-18 14:48:50 följande:
    Ja natten är ju absolut värst! Varje kväll ligger man där o kliar sönder sig, och de är ju inte så att man kan klia 1 gång o sen e de över.. utan klådan håller ju i sig. Usch vad jobbigt det är. Har läst nåt att man kan hamna i en ond cirkel när man kliar och att man måste bryta den.. Men frågan är bara hur ?För 2 år sen när det hela började så testade jag krämer mot svamp (pevaryl och canesten) men det hjälpte ju inte.. När jag tvättar mig använder jag Lactacydtvål eller bara vatten, sover utan trosor och jag tycker jag sköter mig bra.. men ändå slutar inte helvetet...
    mmm, kliar medans jag sover

brukar klippa ner naglarna så de är korta, men jag kliar ju i vilket fall som helst. Har i omgångar sovit med bomullsvantar på också, men allt det där känns bara fånigt.

Man borde förstås ta sig i kragen o söka hjälp - kanske det finns någon salva som hjälper
  • Anonym

Känner igen mig precis! Fast jag har nog inga pigmentförändringar, däremot mer eller mindre kroniska småsår över de yttre blygdläpparna och venusberget, endel på insidan av de yttre också. Det har pågått sen jag var 13 och nu är jag 27. Har funderat över om det kan vara nickelallergi pga gylfen, om det är svamp (men svampmedicin fungerar inte) eller bara torr hud helt enkelt. Det är också värst på natten och då jag blir varm, eller under sex då det blir blött.... Borde verkligen gå till gyn och fråga men har aldrig vågat riktigt.

• Callistrate

Jag hade också liknande bekymmer i flera år (dock inga pigmentförändringar) Alla barnmorskor och läkare trodde att det var svamp, men det hjälpte ju inte alls att behandla mot svamp. Jag fick tillslut remiss till en gynekolog och hon trodde att det var eksem jag hade. Hon tog en liten biopsi (något obehagligt... men, men) och visst var det eksem. Fick behandling med Dermovat, en salva, extra stark steroid... Det har hjälp jättebra. Jag kan fortfarande få tillbaka klådan men då smörjer jag in med Dermovat och så går det över. Borde nog skaffa nytt recept på salvan inser jag nu... för den jag har har nog gått ut ved det här laget.

• Anonym (Lichen?)

Kan det vara Lichen shlerosus ni har? Om man har detta så får man vita områden som känns lite "tjockare" än det övriga. Om det blir konstaterat så får ni säkert behandling med Dermovat, kortisonkräm. jag gick till en gynekolog för 9 år sedan just för att det kliade och de tog ett hudprov från underlivet. det visade sig att jag hade lichen. Det kan vara värt att kolla upp! nu med behandling så märker jag knappt av det, såvida jag inte glömmer av att smörja mig.

• Anonym

Låter som obalans i underlivet tycker jag. Jag hade det så i många års tid och alla läkare sa svamp, svamp, svamp. Men så kom jag till en läkare som sa att det endast var obalans i underlivet. Fick en salva utskriven och nu har jag inte ständiga besvär men de kommer ibland. Kolla på apoteket på receptfria duschtvålar, de kan också hjälpa.

Svar på tråden Kliande underliv. Någon mer?