• SnartMamma

Sterilisering av bröstpump och nappflaska - hur gör ni?

Jag ska börja att pumpa ur mjölk så att fadern kan ta mer aktiv del i matning av vår lilla dotter. Men det verkar så krångligt att alltid behöva dra fram den stora kastrullen för att koka nappflaska och bröstpump. Vet någon om det räcker det att diska i diskmaskin?

Om inte - hur länge "håller" sig en flaska steril? Måste jag koka dem strax innan eller kan man göra det någon vecka i förväg? (Ibland går det ju långt mellan gångerna som man har lust att använda punmpen)

Hur gör ni andra?

• Svar på tråden Sterilisering av bröstpump och nappflaska - hur gör ni?
  • Villebusen

I början när lillan var liten så kokade vi en till två gånger per dag (vi gav ersättning 5-6 ggr/dygn). Vid ca 2 mån gick vi över till en gång i veckan och det har vi fortsatt med. Det räcker INTE med att diska dem i maskin vissa nappflasktillverkare avråder tom att diska i maskin pgr att diskmedel kan fastna i flaskan. Det finns adepter att sterilisera i micro finns även ngn annan maskin för typ 1000 kr att sterilisera i oxå. Hur länge de håller sig "sterila" beror lite på hur du förvarar de. Tipset är att torka de helt och sedan lägga i en burk.

• Josse

Jag har alltid pumpat men inte gett i flaska förrens hon var 2 månader och då sista kvällsmålet men nu får hon flaska lite då och då med pumpad brösmjölk och ersättning men mest ammar jag.
    Första 2 månaderna kokade jag allt en gång om dagen och lät det lufttorka sen har det blivit att jag kokat allt en gång pervecka och så gör jag fortfarande. När det gäller diskning av flaskor så sköljer jag dom först ett par gånger med kallt vatten sen diskar jag för hand i nästan skållhett vatten med Yes diskmedel och samma sak med alla delar i både flaska och pump sen låter jag det luft torka.

• skidan

Jag kokade allt varje dag, dvs pump och flaskor m tillbehör. Så höll jag på i ca 3mån. När hon var 3mån så slutade jag koka vattnet till ersättningen. efter ca 4mån började jag diska flaskorna i diskmaskin i stället. Använder nu bara bambinoflaskor och de går att diska i maksin. Jag sköljer under kranen en extra gång för att vara säker på att det inte finns något pulver kvar. Jag kokar dem bara när de är nya samt när jag känner för det. Funkar alldeles utmärkt.

• Bunny

Jag pumpar ut bröstmjölk någon gång per dag. Diskar pump och flaskor på högsta värmen i diskmaskin. Sedan förvarar jag alla diskade flaskor och nappar i kylen.

• Kattiz

Kokar pump + flaskor i kastrull varannan dag och sköljer däremellan med kallt vatten pumpar MAX 1g/dygn. Diskmaskin rekommenderas inte eftersom det kan fastna diskmedelsrester i de små delarna.

Svar på tråden Sterilisering av bröstpump och nappflaska - hur gör ni?