• jompa

Miele eller Nilfisk

Ska köpa en nya dammsugare och undrar vilken ni tycker är bäst utav Miele och Nilfisk. Har tittat på Mieles s4 och s5 och sedan Nilfisk, kommer inte ihåg riktigt vilken modell det var.
    Men ni som har nån av dessa ge mig er åsikt och omdömme så jag kan bestämma mig för vilken jag ska köpa

• Svar på tråden Miele eller Nilfisk
  • Rocktroll

Tycker att nilfisk är superbra men har inte använt mig så mycket av miele. Har jobbat som hemstäderska i 2 år och enbart använt mig av nilfisk...oslagbar!

• jompa
    Rocktroll skrev 2009-07-11 18:30:36 följande:
    Tycker att nilfisk är superbra men har inte använt mig så mycket av miele. Har jobbat som hemstäderska i 2 år och enbart använt mig av nilfisk...oslagbar!
    Ahh någon speciell modell eller är alla lika bra? Och varför tycker du de är bra?
    De vi tittade på idag verkade lite tunga, men hur är munstycket tycker du?
  • mannehund

Vi har en helidiotisk nilfisk! Jag blir galen på den! När vi bytte dammsugare för 3-4 år sedan så vann den alla tester och därmed vann den min teknikfixerade sambos hjärta... Den är säkert väldigt bra på alla tekniska vis, men problemet är att den är liksom fyrkantig i formen, inte spetsig i fronten, om du förstår vad jag menar? Så när man går från rum till rum och drar dammsugaren med sig så fastnar den bakom varenda dörrpost!! Man kan inte rycka till lite i den och tro att den kommer efter utan man får gå tillbaka till dörrposten och lyfta runt dammsugaren så den kommer med. Låter som en baggis, men det är jäkligt irriterande att gå tillbaka och lufta fram dammsugaren varenda gång man glömmer att den inte kan passera dörrposter själv..... Titta på en nilfisk med spetsig front i så fall.... Fungerat tekniskt har den gjort utan problem...

• jompa

Nån mer som vill dela sina erfarenheter?

• Virrpirr

Vi har en Miele ur S5 serien. Jag kan garantera att du inte kommer bli besviken om du köper en miele. Gud vad bra den är och vilken skillnad mot tidigare dammsugare vi haft. Den har ett riktigt kraftigt sug och bra dammsugarmunstycken som medföljer. Sedan är den relativt tyst också.

Rekommenderas starkt!

• fruis

Jag har haft två Nilfisk och kommer inte att köpa en Nilfisk igen. Den första var jag relativt nöjd med men den lät ganska högt. Den andra vi köpte skulle vara en ultratyst men den är verkligen inte tyst! Den låter som en tröskverk.

Fast bra munstycken har den!

• Ängaboll

Jag har en Nilfisk GD 930 SP en riktigt bra dammsugare om man har stora ytor och vill ha en som verkligen suger upp all skit!!

• Rocktroll

Gillar de smala munstyckena, blir helt tokig på de bredare. Kommer inte ihåg vad modellerna hette men använde mig främst av den runda, fast den väger ju ett halvt ton typ.

• Virrpirr

Ska säga att vi har ett hem med två katter och en strävhårig hund, och mielen är kanonbra på soffor och sånt (med det speciella munstycket).

• jompa

Hmm verkar vara ganska jämt mellan de två, men det lutar mer åt Mielen då den är lite smidigare.

Men jag vill gärna ha mer åsikter.

• straw2008

Vi har en miele o svärisarna har nilfisk, jag tycker båda är riktigt värdelösa.

Nilfisk fastnar bakom ALLT o är galet klumpig.

Miele har en gummilist runt hela (för att skydda möbler gissar jag) men det gör att den fastnar runt ALLA hörn o man måste bära skiten!

Tacka vet jag ikeas vita med rosa sladd :O)

• jompa

Nån mer som vill dela med sig av sina omdömmen?

• skånetös78

Köp en dammsugare med HEPA filter (tror att det stavas så) det är något som är väldigt bra eftersom det filtrerar bort de partiklar som i vanliga fall blåser ut igen genom ett vanligt filter. Tror att många av dagens dammsugare har detta filter men kolla upp det!

*Välkommen älskade Linnea! 7/11-08*
  • sommar2001

Köp en Miele, de är helt klart bäst.
    Har en ur S4 serien med "fjärrkontroll" som vi köpte när vi bodde i lgh. S5 serien har både högre effekt, större påsar och alla tillbehör under lock så att man alltid har de med sig så en sån skulle jag vilja ha nu när vi bor i hus på landet. Har lite bredare munstycke också om jag inte har helt fel.
    Tycker att jag får byta påse lite väl ofta i min "lilla" , den har en vanlig standardpåse. Absolut inget fel på den vi har, är liten och smidig men man vill ju alltid ha det som är bättre.

• Hemmapysslaren
    jompa skrev 2009-07-11 18:29:27 följande:
    Ska köpa en nya dammsugare och undrar vilken ni tycker är bäst utav Miele och Nilfisk. Har tittat på Mieles s4 och s5 och sedan Nilfisk, kommer inte ihåg riktigt vilken modell det var.Men ni som har nån av dessa ge mig er åsikt och omdömme så jag kan bestämma mig för vilken jag ska köpa
    Jag har själv en Nilfisk Extreme 150. Den är lite klumpig och fastnar på låga golvlister, (5-7mm höga). -IRRITERANDE. Hjulen skulle vara större fram, då skulle den inte fastna . Drar man i slangen så åker den dit den vill och det är inte samma håll som jag vill. Se till att hålla humöret i schack så man inte drar för hårt och den skadar något.
    Funkar väl hyfsat annars, förutom touchkontrollen som lätt stänger av dammsugaren om man råkar slänga sladden på den eller den åker in precis under en hylla jag har. Detta hände 4ggr idag då jag dammsög
    Onödigt med touchkontroll då gamla hederliga kontakter funkar utmärkt.
    Justerbar längd på dammsugarröret är bra. Borde finns mera dammsugarmunstycken att köpa löst. Hittar inget förutom universal på ON-OFF.

Hade jag behövt köpa en ny idag så hade det nog blivit en "Electrolux Ultra Silence ZUS3366 ", eller någon av de dyrare modellerna av samma märke då jag är övertygad om att smakar det så kostar det. Den är liten och smidig med lång räckvidd. Lätt att bära ifall man behöver. Nilfisken är inget man bär...

Fast nu blev jag ju sugen på att köpa ny. Har jag pengar över nästa gång Nilfisken bråkar så blir det en ny på stuberten, modell enl ovan.
  • Brio

Vi köpte en Nilfisk i våras, det är den bästa dammsugaren jag har använt! Den är rejäl och får verkligen med sig allt skräp. Jobbade som städerska i ett par månader och på jobbet hade vi Nilfisk, även fast just den modellen var gammal och har varit med i några år så fungerade den som ny

• HOCHM

Jag har Nilfisk Parguette (tror det stavas så). Köpte den förra året, helt suverän. Det ingår 2 munstycken , ett för parkettgolv och ett för plastgolv. Den för parkett är mycket mindre. Den har ett enormt bra sug!! Tror Nilfisk är väldigt stort märke inom företagsstäd. Vi hade Nilfisk på mitt förra jobb.

Svar på tråden Miele eller Nilfisk