jompa skrev 2009-07-11 18:29:27 följande:
Ska köpa en nya dammsugare och undrar vilken ni tycker är bäst utav Miele och Nilfisk. Har tittat på Mieles s4 och s5 och sedan Nilfisk, kommer inte ihåg riktigt vilken modell det var.Men ni som har nån av dessa ge mig er åsikt och omdömme så jag kan bestämma mig för vilken jag ska köpa
Jag har själv en Nilfisk Extreme 150. Den är lite klumpig och fastnar på låga golvlister, (5-7mm höga). -IRRITERANDE. Hjulen skulle vara större fram, då skulle den inte fastna . Drar man i slangen så åker den dit den vill och det är inte samma håll som jag vill. Se till att hålla humöret i schack så man inte drar för hårt och den skadar något.
Funkar väl hyfsat annars, förutom touchkontrollen som lätt stänger av dammsugaren om man råkar slänga sladden på den eller den åker in precis under en hylla jag har. Detta hände 4ggr idag då jag dammsög
Onödigt med touchkontroll då gamla hederliga kontakter funkar utmärkt.
Justerbar längd på dammsugarröret är bra. Borde finns mera dammsugarmunstycken att köpa löst. Hittar inget förutom universal på ON-OFF.
Hade jag behövt köpa en ny idag så hade det nog blivit en "Electrolux Ultra Silence ZUS3366 ", eller någon av de dyrare modellerna av samma märke då jag är övertygad om att smakar det så kostar det. Den är liten och smidig med lång räckvidd. Lätt att bära ifall man behöver. Nilfisken är inget man bär...
Fast nu blev jag ju sugen på att köpa ny. Har jag pengar över nästa gång Nilfisken bråkar så blir det en ny på stuberten, modell enl ovan.