• Jennifer 060828

Stor eller liten? Hör så olika.

Min dotter föddes i v 36. Hon vägde 2686 gram och var 45 cm lång.

Har pratat med folk och dem säger så olika, en del säger att hon var stor en del att hon var liten.

Ja var hon stor eller liten för att komma nästan 4 veckor för tidigt`?

• Svar på tråden Stor eller liten? Hör så olika.
  • antispantis

enligt mig så var hon väldigt liten, för jag fick min son föddes i v36+2 och vägde 3060g och var 50 lång

• Jennifer 060828
    antispantis skrev 2009-07-11 19:04:31 följande:
    enligt mig så var hon väldigt liten, för jag fick min son föddes i v36+2 och vägde 3060g och var 50 lång
    Har hört så mtycket olika.

"ja men då var hon stor för att komma ut 4 veckor för tidigt"

"oj var hon så liten"

Så vet inte men vill veta lite

Hon blir 3år men funderar än
  • Centrumhets

Jag tror att din dotter var "normalstor"..
    min son är född i v35+5, han vägde 3080 och var ganska stor enligt kurvan..

• Liddi

min pojke vägde 2920g när han föddes i v 33+2 men han sa de redan i v 31 att han var stor. Nån skrev i en tråd att normalt väger de 2500 i v 35 så din dotter verkar ha varit normalstor skulle jag säga

• Snuttetrasan

Enligt något genomsnitt, som jag har läst om, så väger pojkar mer. En pojke ligger runt 3900 gram medan en tjej ligger på 3500 efter 40 veckors fullbordad graviditet. Det innebär då, om jag inte är helt ute och cyklar, att en tjej som föds lite tidgare borde (i genomsnitt) väga lite mindre än en kille som föds lika mycket för tidigt.

Men så har vi ju det där med individuella vikter med..... :o)

• FamÅsling

Min son föddes i vecka 36+4 och vägde då 2660g och va 46 cm lång
    Och jag har hört samma, endel tycker han va liten och andra stor!

• ÄngelnDennis

jag har 2 söner som är född prematur, en i vecka 36+1 , han vägde 3365 gram och var 50 cm lång.

Lilla S är född i vecka 33+0 och var större i snitt, han vägde 2737 gram och var 49 cm lång

Mina har varit stor..

Men normalt vikt är väl därkring i den veckan?!

• Tussilago09

Jag tror hon var "normalstor" för sin vecka faktiskt... Men jämfört med min son som är född i v 35+6 var hon liten eftersom han vägde 3340 g o var 49 cm lång!

Svar på tråden Stor eller liten? Hör så olika.