• netza

huggande, ilande smärtor i knät.

Har haft problem med smärtor i knät sen en månad tillbaka. Det hugger plötsligt till och blir en ilande smärta i några sekunder. Precis i mitten under knäskålen. Ingen svullnad.

Tränar inget som är ansträngande för knät utan handlar om promenader, har stillasittande arbete, dock 15 g övervikt men ironiskt nog började smärtorna komma precis när jag la om kosten och började gå ner i vikt...

Smärtan kan vara borta i flera dagar för att plötsligt komma igen och vara från och till i timmar. Idag har jag kört bil i 4 timmar och har sedan haft mer ihärdig smärta än vanligt. Smärtan kommer även när jag ansträngt knät på andra sätt som att sitta på knäna. Lär uppsöka läkare men tänkte om någon ville leka hobbyläkare först. Vad kan problemet vara? Inflammation?

• Svar på tråden huggande, ilande smärtor i knät.
  • ballerinamuffins

har du ont när du sitter med benen i typ skräddar sits? el sitter för länge på ett visst sätt?
    känner du nått i låren med?

Har samma sak med mina knän, har nog en 20 kilo i övervikt.
    börjar bli rätt jobbigt

• netza

nix, känner ingenting av att sitta på ett visst sätt, utan det kommer efteråt om knät vart i en viss position en längre stund. om det blir av att sitta länge i skräddarställning vet jag inte. Känner det ingen annanstans än just under knäskålen.

• smis

Kan vara en del orsaker till att man får ont i knäet.
    Själv har jag haft ont i vänstra smalbenet som ilande smärta och oxå i vänstra knä.
    Gick och gjorde en fotanalys och där visade sig att jag felbelastade på vänster fot och då kan man få ont i både ben, knän, höft och rygg.
    Har köpt ett par specialdesignade inlägg o har precis börjat använda dem smärtan i
    knäet har försvunnit helt men nu måste ju musklerna i benet ställa in sig på den nya rätta belastningen..

Kan ju kanske vara värt att göra en fotanalys kan vara fötterna som spökar. Fotanalysen kostar 300kr..
    inlägge är dock dyrare

• netza

Ja, ska ringa vårdcentralen imorn så får se vad som kan vara fel.

• David25a

Netza: kan inte du berätta för oss andra vad läkaren sa? Har liknade symtom.

• netza

Han lät mig göra knäböj för att bortleda artros, antar jag. Jag klarade det galant. Problemet var att läkaren kom från Polen så det blev lite kommunikationsproblem. Tror han fick för sig att jag hade ont hela tiden och skrev ut värktabletter. Sa att det kanske berodde på överansträngning. Kanske är sant för problemen försvann efter ett tag och nu har jag inte känt av dem på länge.

• David25a

Tack netza för ditt svar.

Vet inte om de kan vara överansträningen. Jag får ont när jag inte tränar. Tror att de kan vara något med brosk slitage. Eller vad tror du?

• netza

Det är absolut möjligt, men kolla upp det för säkerhets skull!

• David25a

Hej netza.

Träffade läkaren idag och enligt han så påstår han att lår musklen är svag detta resulterade till att jag får ont. Jag får börja träna lårmuskeln mera. Kan denna vara en lösning åt dig kanske? 

• netza

Vet inte, eftersom mina problem som sagt försvann. Men kan ju vara något att tänka på om de återkommer. :)

Svar på tråden huggande, ilande smärtor i knät.