• Mirakel händer

Min sommarmamma är DÖD!

Fick veta för ca 2 & ½ vecka sedan att min sommarmamma var svårt sjuk ochde inte visste om hon skulle klara sig. Det fick jag veta via hennes älsta barnbarn.

När vi var på semester så var vi nära där de bor. Så i torsdagskväll denna vecka åkte vi in till grannen som berättade att nu är det nära, min sommarmamma kommer dö när som helst. De övertalade mig nästan att jag skulle åka och säga farväl. Men jag var inte 100 om jag skulle göra det.

Men hennes barnbarn har messat mig sedan i torsdag och försökt övertala mig att jag ska åka till "mamma". Just nu har jag fått 181 sms och jag har skickat 163 sms till henne. Tack vare henne så tog jag steget till att åka dit.

Så på hemresedagen (fredags) från semestern åkte vi in till min sommarpappa först. Å, fikade och han berättade att "mamma" är så dålig att det inte är mening med att åka dit. Men jag ville det ändå. Messade deras barnbarn och berättade vad hennes morfar sa.

Kl 14.50 på fredagen klev jag in i henne rum på boendet. Det var jätte jobbigt att se henne ligga där. Jag gick fram och sa vem jag var. Hon stönade lite och tog min hand och kläme hårt. Sen släppte hon den inte. Hon sov och andades oregelbunet. Men hon visste att jag var är. Personalen sa att hon har fårgat efter "lilla flickan" flera gånger idag. Då sa jag att hon kallde mig det som barn. Då sa de nu är hon nöjd nu tar det inte lång tid innan hon går bort.

Kl 15.20 igår fick ett sms av barnbarnet. Hon skrev att mormor hade dött idag 14.50 exakt 24 timmar efter att jag hade varit där.
    Så skönt att jag har hunnit säga adjö till min underbara sommarmamma som har varit i mitt liv sedan sommaren 1977, då var jag bara 3 år. Iag är jag 35 år och är lycklig lottad att ha haft en sådan underbarn sommarmamma som har stöttat mit i vått och tort.

Men nu gråter jag bara och känner saknad. Min "mamma" är borta. Jag älskar henne av hela mitt hjärta. Nu finns mina tankar hos min sommarpappa och sommarsyster med familj. De har gudtjänst nu som startade kl 10, för att ta ett farväl av henne.

Vet inte vad jag vill med detta inlägg men jag är tvungen att skriva av mig lite.TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-07-12 10:31
    Vi vet ej varför hon vart så sjuk... det är ingen som vet. Det började för ca 4 år sedan med att hon fick massa vätska i huvudet och det tömdes och en Shunt opererades in i hennes huvud, men det hjälpte inte så bra. För det fortsattes att samlas vätska. Till slut vart så illa så hon fick en stroke i maj iår.
    Min sommarmamma skulle ha blivit 77 år i november detta år.
  • Svar på tråden Min sommarmamma är DÖD!
  • Mirakel händer
    caroline 32 skrev 2009-07-20 17:58:35 följande:
    Beklagar !
    Tack... nu känns det lite bättre. Men det är jobbigt än.
  • Mirakel händer

Idag beställde jag blommor till begravningen. Det kändes tungt men det gick bra. Det går via begravningsbyrån. Han jag pratade var så vänligt och hjälpte mig. Han hade förståelse att det var jobbigt. Det blir rosa rosor i den som grund. Det var hennes favorit blomma. Begravningen närmar sig med stormsteg. Usch, så jobbigt det känns.

Jobbar en del nu denna vecka så då får jag annat i tankarna. Skönt det.

• Mirakel händer

Idag åker vi ner till Vaggeryd. Imorgon är begravningen. Känns jobbigt men bra ändå. Återkommer med info när vi kommer hem imorgon kväll igen.

• 1111111

Ska skicka varma tankar till dig imorgon då det är begravning.

• Mirakel händer
    1111111 skrev 2009-07-27 16:15:24 följande:
    Ska skicka varma tankar till dig imorgon då det är begravning.
    Tack
  • Mirakel händer

Sitter nu i husvagnen... det är jobbigt, det känns som jag ska kvävas. Men jag har bra stöd från mina "sommargrannar" de tar väl hand om mig.

• Lizjosefsson

jag beklagar sorgen.......många kramar till dig och dina närmaste....

• Mirakel händer
    Lizjosefsson skrev 2009-07-31 17:42:21 följande:
    jag beklagar sorgen.......många kramar till dig och dina närmaste....
    Tackar.
  • Mirakel händer

Från onsdag till söndag förra veckan hade jag min sommarmammas barnbarn här på besök. Det var trevligt. Vi mindes alla bra stunder med hennes mormor och min sommarmamma. Vi tittade på kort och grätt tillsammans. Det kändes bra med detta.

• Mirakel händer
    Är lite nere... fick veta i fredags att nu är min sommarpappa dålig. Han var på sjukhuset pga att han hade näsblod som inte ville stoppa. Samt så hade han ont i bröstet/hjärtat. Han är nu hemma igen. Men vägrar ta hjälp av grannar eller sin dotter. Han varken svarar i telefon eller ringer till dem. Han öppnar inte heller dörren. Ska han också dö nu? Mitt hjärta håller på att gå sönder. Vet inte vart jag ska ta vägen. Livet bara rasar för mig. Varför ska allt hända mig? Och dem jag älskar? Han säger bara att han inte okrar mer. Vill inget mera. Vill bara vara för sig själv. Han gett upp och vill inte leva längre. För han saknar sin fru. Så nu lär väl han också dö fast av sorg.
  • Mirakel händer

Min sommarpappa är sämre...

Hna har ramlat hemma och slagit sig ordentligt. De har sytt i hans huvud och hans kräks och mår dåligt. Han ska in på en hjärn röntgen för de misstänker en stroke.

• 1111111

Usch, allt kommer verkligen på samma gång för dig. Skickar en kram.

• Mirakel händer
    1111111 skrev 2009-08-18 22:54:51 följande:
    Usch, allt kommer verkligen på samma gång för dig. Skickar en kram.
    Tackar...

Fick veta att han har fått en stroke samt en hjärtinfarkt. Så vill de idioterna skicka hem honom för det inte finns plats. Han bor själv i ett hus mitt ute i skogen. Är de galna?
  • 1111111

Hur är det med dig, och hur går det för din sommarpappa?

• Mirakel händer
    1111111 skrev 2009-08-27 23:17:28 följande:
    Hur är det med dig, och hur går det för din sommarpappa?
    Jag mår skit. Min sommarpappa är jätte dålig... ska åka ner dit ikväll för att sitta vak. Har tagit ledigt från jobbet inatt. Så jag kan vara där i ett par dagar.
  • 1111111

Kims mamma skrev 2009-08-28 14:48:10 följande:

Jag mår skit. Min sommarpappa är jätte dålig... ska åka ner dit ikväll för att sitta vak. Har tagit ledigt från jobbet inatt. Så jag kan vara där i ett par dagar.
    Usch va hemskt. Tänker på dig.
  • Mirakel händer
    1111111 skrev 2009-08-28 22:11:51 följande:
    Usch va hemskt. Tänker på dig.
    Tack... är nu hos min sommarpappa, å det är inte bra med honom. Efter helgen ska jag ringa och fixa en massa så han får komma på kortis i väntan på plats på äldreboende. För han är riktigt dålig. Har absolut ingen aning om hur länga kan lever.
  • 1111111

Kims mamma skrev 2009-08-28 22:20:22 följande:

Tack... är nu hos min sommarpappa, å det är inte bra med honom. Efter helgen ska jag ringa och fixa en massa så han får komma på kortis i väntan på plats på äldreboende. För han är riktigt dålig. Har absolut ingen aning om hur länga kan lever.
    Åh. Det är så sorgligt. Och så svårt att acceptera. Men fint att han har en människa som bryr sig mycket om honom och fixar åt honom så gott du kan.
  • Mirakel händer
    1111111 skrev 2009-08-28 22:24:12 följande:
    Åh. Det är så sorgligt. Och så svårt att acceptera. Men fint att han har en människa som bryr sig mycket om honom och fixar åt honom så gott du kan.
    Det är ju det. Ska försöka fixa så gott det går. Vi håller även på att packa hans hem. Gården är såld nu. Så det är mycket nu. Å, det märks på pappa att han inte längre vill leva. Svårt är det att acceptera det, men tids nog lär jag göra det.
Svar på tråden Min sommarmamma är DÖD!