Ta steget att flytta till Stockholm med barn??
Vi bor just nu i en småstad ca 50 mil från Stockholm. Vi har två tjejer som idag är 7 och 3 år gamla. Vi trivs sådär i vår stad. Min man är från Sthlm och jag är från småstaden. Jag och min man bodde tillsammans i Sthlm i ca 4 år men när vi fick vår första dotter ville jag flytta "hem" igen. Vi gjorde så och nu ca 4 år senare känner vi att vi ångrar vår flytt enormt mycket. Detta pga av att jag har enbart mina föräldrar i hemsitaden, alltså inga syskon med kusiner till barnen. I Sthlm finns många kusiner som mina barn älskar att få vara med. Varför vi mer ångrar vår flytt är för att det finns verkligen ingenting att göra i vår lilla stad. Enormt hög arnetslöshet, litet utbud vad gäller utbildningar, shopping etc. Mer eller mindre känner vi väl att det finns mer framtidsmöjligheter för oss och våra barn i Sthlm. Vad gäller jobb så har min man ett kanonjobb på ett företag i Sthlm där han förhandlade till sig att få arbeta hemifrån så att vi kunde flytta ner till lilla staden. Så där finns inga problem vad gäller jobb. För min del blev jag klar med min utbildning för tre årsedan och har sedan des hankat mig fast på vik. Jag har nu en projektanställning som löper fram tom 2011 och det är då vi skulle vilja flytta upp till Sthlm igen. Barnen kommer då att vara 6 och 10 år gamla. Och det är där min första orosmoment träder in. Kan man göra så mot barn? Sexåringen kanske det inte blir så stora problem för, jag oroar mig mer för 10-åringen. Tänk om det blir så att barnen mår dåligt av flytten, inte får några kompisar etc. Mitt orosmoln nr 2 är självklart mina föräldrar. Dom kommer bli helt knäckta ifall vi flyttar upp igen. Min mamma tjatade när vi bodde i Sthlm att vi skulle komma ner. Dom är lite äldre till åren oxå. Pga av att jag känner så med mina föräldrar har vi inte flyttat upp tidigare. Jag är rädd för att såra. En annan dum sits är att vi byggt ett hus i småstaden som vi älskar. Men som vi säger så måste man väl även älska även det runt om sitt lilla hus och trädgård. Vi blir uttråkade i den stad vi nu bor i. Jag träffar ofta ungdomar i mitt jobb och majoriteten vill flytta så snart som möjligt efter skolan till en roligare stad. Jag vill ha massor av råd och tips i min situation. Vågar vi ta steget och flytta upp??