VArför måste du gå ner 5 kg på 3 veckor!
När man går ner snabbt så riskerar man bara att gå upp det dubbla på kort tid därefter. Du tömmer dina depåer och ställer in kroppen på svält och det kompenserar din kropp med att lagra fett när du väl äter "normalt" igen vilket leder till viktökning.
Försök istället ändra livsstil. Många gör tyvärr "felet" att de ska börja leva ett nytt, liv som innebär totala förändringar med massor motion, enbart "nyttig" (läs kalorisnål) mat etc. Oftast klarar de några dagar, max 2 veckor, sedan kompenserar de med att moffa i sig extra mycket godsaker istället...
Så mitt råd är att se över vad du äter... hur mycket rör du dig etc. Bestäm dig för vad som är rimligt när det gäller att motionera. Överdriv inte! KLarar du 30 minuters promenad varje dag? Mer? Mindre? När du fått rutin på det så ökar du. Kroppen blir snart beroende av motionen och du kommer må myyycket bättre! Vad gäller maten; Gör upp matsedel innan! Sätt dig gärna på kvällen och bestäm vad du ska äta till frukost, mellanmål, lunch, mellanmål, middag och kväll. Ät ofta men mindre så håller du en jämn blodsockernivå. Ät det du tycker är gott. Fundera på om något som känns väldigt onyttigt går att byta mot något annat livsmedel med mer näring i. Såhär skulle din matsedel kunna se ut (obs! mellanmålen går ju att stryka om du går upp sent på helger etc.. nu utgår jag bara från att du går upp och jobbar):
frukost: ett ägg, en tallrik med fil+müsli, kaffe/te
Mellanmål: en banan/knäckemacka med keso eller liknande
Lunch: En laxfilé, massor av sallad med massa gott i (fetaost etc) eller liten grönsallad och bulgur. (eller lagom portion av det som serveras).
Mellanmål: Se ovan
Middag: Kycklingfilé, rattatoui, ris, sallad.
Kväll: frukt, nötter, knäckebröd eller dylikt och te.
Detta är bara ett förslag. Jag är absolut inte överviktig (snarare tvärtom), men när jag tränade som hårdast för några år sedan så var jag konstant hungrig då jag inte fick i mig tillräckligt mycket energi. Då tillämpade jag denna metod för att inte bara stoppa i mig massa fikabröd eller vad som fanns närmast. Jag hade alltid en banan eller frukt (eller solrosfrön) i väskan då jag plötsligt kunde bli superhungrig.
Nu efter längre tids sjukdom så har jag gått upp lite i vikt (dock ej överviktig), ej kunnat träna något och känner mig allmänt slö. Bara på några dagar har jag börjat må mycket bättre när jag tagit kontroll över mitt matintag genom att planera. När jag kom hem från sjukhuset blev det lätt lite chips eller annat snacks och onyttig dricka bara för att jag inte hade kraft att tänka ut något annat när jag väl var hungrig.
Lycka till! Och ha en fantastisk resa! Thailand är underbart!