Bra marinad för kyckling?
Vad ska jag sno ihop och lägga kycklingen i inför eftermiddagens grillande?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-07-12 11:42
Hehe, jag kanske var otydlig nu. Vill alltså ha ert bästa recept på själva marinaden!

Vad ska jag sno ihop och lägga kycklingen i inför eftermiddagens grillande?
jag brukar ha en vanlig allround marinad.. den är godare än kycklingmarinaden..
skära den i mindre bitar o lägga den i folie innan jag häller marinad över.. sen grillar jag den i foliet =) va noga med att vika foliet så ingen marinad rinner ut.. =)
kycklingen blir jättesaftig då!!
teriaki.. eller hur det stavas, super gott!!!
Reeeeeeeceeeeeeeeeeeeeeeeeept, tack!!! Jag är ett pucko i köket och begriper inte alls vad som menas med "allroundmarinad".
haha, jaaahaaa.. Jag köper färdiga marinader, vill att saker och ting ska gå fort fort fort
Åhå.
*aningen besviken*
Jag som trodde FL var matlagningens Mecka....
# MARINAD MED OLIVOLJA, VITLÖK, SOJA OCH SENAP:
# 1 dl olivolja
# 2 pressade vitlöksklyftor
# 1 msk kinesisk soja
# 1 msk dijonsenap
# 0,5 tsk nymalen svart- eller vitpeppar
Den här gjorde jag för ett par veckor sen, väldigt lyckad! Använde ett kg kycklingfilé och gjorde spett, Mums!
haha.. jo.. så e det nog =))
men jag orkar oftast inte göra egen..
om jag gör det så tar jag matolja, lite salt, lite peppar, vitlök i nån form (pulver/flingor/pressad), soja o nån god grillkrydda/allround krydda o skakar om i en plastpåse innan jag häller över det.. brukar smaka av innan jag häller på den.
såå.. nöjd nu=
men oftast e jag lat o köper färdig =))
vi har ju sallad till med som ska fixas, vitlöksbröd, o massa saker som ska fram..
grillad majs till e supergott =))
har en annan också, men har inte receptet framför mig.
Men det är typ:
1 msk honung
1 msk soya
olja
1 hackad chili
färsk riven/hackad ingefära(kke en matsked)
olja, soja, vitlök och lite balsamvinäger...
Citron, färsk hackad persilja, olja, soja, vitlök och salt ochcitronpeppar.
Var försiktig med honung om du ska grilla direkt på galler då det snabbt blir svart och kyckling behöver ju ligga ett tag på hög värme. Om du ska grilla i folie går det bättre.