• Anonym

vad innebär det att vara gudmor?

har av en kompis fått veta att jag ska bli gudmor till hennes framtida barn.

och jag vet inte så mycket om det :$
    hur utses gudmor och gudfar? är det på dopet? är det så att om föräldrarna dör så lir man den som ska ta hand om barnen?

jag är inte riktigt säker på att jag vill... känner inte kompisen så bra, och känner verkligen inte hennes kille.

• Svar på tråden vad innebär det att vara gudmor?
  • FreeForAll

Det är inte så i Sverige idag att man atomatiskt får vårdnaden för att man är gudmor ifall föräldrarna dör.

Egentligen är det bara en ära man får av föräldrarna helt utan obligationer.

• KlasStures mamma

förr var det så att gudföräldrarna var de som kulle ta hand om barnet vid föräldrars bortgång. men så är det inte idag. man binder sig inte till något egentligen. jag hoppas att min dotters gudföräldrar är där som extra vuxna i hennes liv som hon också kan anförtro sig till och få hjälp av.

• Rosa socka

Jag är gudmor åt två av mina syskonbarn men jag gör ingenting specielli när det gäller det utan det där är numera mest symboliskt.
    Om du inte känner dom så bra kanske du inte ska tacka ja?

• Polly S

föräldrarna _frågade_ dig väl om du ville bli gudmor, de "utsåg" dig väl inte bara?

• Anonym

Det är egentligen inga förpliktelser, men jag ser mig som nån som månar om min guddotter lite extra. Skickar ett kort på hennes dopdag, uppvaktar på födelsedag och jul, inte alltid med presenter, utan gör något med henne istället. När hon fyller år på tisdag ska vi gå på museum.

• Tittij

Till att börja med så finns det idag inget som heter gudmor eller gudfar. Precis som KlasStures mamma säger så var det så förr, att en gudmor skulle ta hand om barnen om föräldrarna dog.

Idag heter det fadder. Och en fadders uppgift är att värna om barnets kristna fostran. Idag är det väl inte så många som bryr sig om den uppgiften. Jag tror att många idag ser det mer som en ära och att man kommer barnet lite närmare, en extra vuxen att ty sig till.

• Clobberella
    Anonym skrev 2009-07-12 14:10:00 följande:
    har av en kompis fått veta att jag ska bli gudmor till hennes framtida barn.
    Ska?
  • Anonym
    Clobberella skrev 2009-07-12 15:46:51 följande:
    Ska?
    SKA FÅ.

eller har fått äran?

har dock inte bestämt mig.
  • Polly S

säg nej om du inte är säker på att du vill.

Anonym skrev 2009-07-12 18:34:03 följande:
    SKA FÅ. eller har fått äran? har dock inte bestämt mig.
  • Oon

Har en ett årig guddotter..
    fick hålla henne vid dopet och skriva på nått papper om att jag ska vägleda henne i den kristna tron.. eum ja.. kan inte ett skit om det men jag ska lära henne all jävelskap jag kan iaf..

Svar på tråden vad innebär det att vara gudmor?