• Tant T

Gott mousserande vin alt. rosé?

Jag gillar vin och nu på sommaren blir det mest vitt vin, ex vis Foot of Africa. Nu skulle jag vilja testa nåt gott mousserande alt. rosévin som alternativ till det vita, har ni några tips? Det man dricker på nyårsafton är för tungt och bubbligt tycker jag, inget man kan dricka mer än ett litet glas av, men det finns säkert nåt annat! Kanske rosé är det bästa i så fall? Vad dricker ni så här mitt i sommaren?

• Svar på tråden Gott mousserande vin alt. rosé?
  • mosterYster

Tant T skrev 2009-07-12 21:09:13 följande:

Ingen som har nåt tips?
    Lite svårt i och med att man inte vet VAD det är du dricker på nyårsafton, och alltså vet man inte heller vilka tips du inte vill ha...
  • Tant T

Jag menar vin i stil med Amadeus, Asti Cinzano och Freixenet.

• mosterYster

Tant T skrev 2009-07-13 16:34:30 följande:

Jag menar vin i stil med Amadeus, Asti Cinzano och Freixenet.
    OK, det är inget jag hade tipsat om i vilket fall som helst... *örk*

Om du vill ha bubbel men inte så mycket smak, välj då ett torrt/halvtorrt, billigt vin. Det är festligt och lättdrucket. Kan tipsa om Chapel Hill från Ungern. Kostar väl... dryga 50-lappen? Andra "lätta" viner är Carrington och Åkesson. Många gillar även Henkell Trocken.

Vi köpte en god rosé på BiB: Rosé d'Anjou.

Lycka till och berätta gärna om du provade något av vinerna jag föreslog!
  • Bakeapple

Jacobs Creek har ett mousserande vin på systemet som smakar kalas! Vi dricker det hyfsat ofta här hemma, så där när man vill mysa lite, men ändå inte kosta på sig riktig champagne... Kostar strax under 100-lappen.

Svar på tråden Gott mousserande vin alt. rosé?