• MajaLinnéa

Älgflugor, nån som haft såna på sig?

Är väl knappast nåt husdjur... men men.
    Var ute med hunden idag, och när vi kom in tog jag min 11-månaders son i famnen. Plötsligt såg jag en platt fluga som satt på hans huvud, och den försvann inte när man viftade i närheten, så jag fick putta bort den.

10 minuter senare hittade jag den IGEN! Bakom örat på sonen. Tog flugan mellan mellan fingrarna, den gjorde inget försök till att flyga iväg. Jag skulle krossa den, men den smet ur fingrarna. Och flög upp i mitt hår!
    Det surrade till i håret och jag viftade ju självklart till och rufsade i håret men nu då?

Googlade lite och kom fram till att det måste varit en älgfluga/älglus. (Fast det står att de inte är ute i skogarna förrän i aug-okt?)
    Sitter den där i håret nu?!
    Hur länge lever den?
    Finns det nåt sätt att få tag i den, om den nu är i håret? Har kammat mig med luskam, men den kan ju flytta sig...

• Svar på tråden Älgflugor, nån som haft såna på sig?
  • Julutzi

De kan bitas också.... Bara så du vet....

♥ Mamma till Julia 030527 och Emilia 080108 ♥
  • Vanillie

Jag har stött på sånna.. dom är så äckliga..!
    Jätte svåra att få tag på, men jag läste att dom inte kan leva på människor (dom lever ju i pälsen på tex älgar) Så tids nog dör dom. Men man vill ju inte gärna gå med en älgfluga i håret.

Min sambo fick tag i den vi hade med oss hem från skogen. Men jag var ändå jätte nojjig.. duschade, tvättade håret, mig i badet för att försöka dränka den !

Tror ända sättet är att leta upp den, så en luskam är inte så dumt!

• isisisis

Ja,jag får alltid såna när jag plockar svamp.
    Jag hatar dem
    De är så svåra att slå bort,de bara klamrar sig kvar.
    Sitter tom kvar i håret efter man duschat om man har otur! Bah!

• Avonan

Jag har fått massvis av dessa äckliga kryp när jag varit ute i skogen. Precis som du skriver så förekommer dom under höstmånaderna och speciellt i skog med mycket hjortdjur. Jag har hört att det ska hjälpa att vara klädd i ljusa färger, men vet inte om det stämmer.

Dom flyger, men släpper vingarna när dom landat på ett byte (till exempel stackars mig) där dom lever på att suga blod. Dom kan inte föröka sig på människor.

Jag har aldrig blivit biten av dom (vad jag vet) men när dom väl "landat" så är dom rätt svåra att ta bort. Dom är platt i kroppen och har något speciellt på benen som gör att dom fastnar (häftar fast).

Äckliga kryp är det!

• Miss Obsessive

Åh fyyyy, dom är så jäkla vidriga =( Fick en sån i nacken en gång när jag var ute å plockade svamp och fick panik när jag inte fick bort den först, dom "biter" sig fast på nåt sätt..

• kimsi

Älgflugor hör till vardagen för mig som är i skogen och tränar hundarna titt som tätt. Efter vissa träningar är det bara att kasta sig raka vägen in i duschen och spola av älgflugor och krypande fästingar.

• MajaLinnéa

Men försvinner dom av att man duschar då?

Jag har ine känt nåt stick nånstans... däremot tycker jag att det kliar ÖVERALLT men det är nog bara psykologiskt. Vet ju inte ens om den försvann in i mitt hår.

• MajaLinnéa
    MajaLinnéa skrev 2009-07-12 19:54:57 följande:
    Men försvinner dom av att man duschar då?Jag har ine känt nåt stick nånstans... däremot tycker jag att det kliar ÖVERALLT men det är nog bara psykologiskt. Vet ju inte ens om den försvann in i mitt hår.
    ine = inte
  • kimsi
    MajaLinnéa skrev 2009-07-12 19:54:57 följande:
    Men försvinner dom av att man duschar då?Jag har ine känt nåt stick nånstans... däremot tycker jag att det kliar ÖVERALLT men det är nog bara psykologiskt. Vet ju inte ens om den försvann in i mitt hår.
    I håret kan de sitta ordentligt och man kan få dra ut dem, men fästingar (som inte har sätt sig) åker bort när man duschar.
  • MajaLinnéa
    kimsi skrev 2009-07-12 19:57:46 följande:
    I håret kan de sitta ordentligt och man kan få dra ut dem, men fästingar (som inte har sätt sig) åker bort när man duschar.
    Men om jag inte får tag i den, trillar den av "av sig själv" då? Eller kan den leva på mig i flera dagar/veckor?!
  • Ord blind

Å nu kliar det överallt!! *galen*

• tomcar1

Har fått på kläderna, men aldrig på huden. De tappar vingarna och liksom kryper in om de får chansen. Äckliga kryp.

• MajaLinnéa
    tomcar1 skrev 2009-07-12 21:55:26 följande:
    Har fått på kläderna, men aldrig på huden. De tappar vingarna och liksom kryper in om de får chansen. Äckliga kryp.
    Vadå "kryper in"?! VARDÅ?!
  • tomcar1

förlåt...under kläder och biter sig fast i huden om de får möjlighet

• Eriam

Min sambo hade en sån på sig en gång och han är inte typen som är rädd för insekter, men när den kröp in i örat på honom och vägrade komma ut så fick han lite panik! (Jag också!) Men den kom ut av sig självt tillslut. Den hade ett märkligt rörelsemönster och var snabb och jättesvår att ha ihjäl. Usch!

.?:*¨♥¨*:?. BF14/2-10 .?:*¨♥¨*:?.
  • MajaLinnéa
    tomcar1 skrev 2009-07-12 22:18:32 följande:
    förlåt...under kläder och biter sig fast i huden om de får möjlighet
    men om de biter sig fast. borde man inte känna det?
    Har duschat och gnuggat hela mig och hårbotten hur länge som helst... men ingen fluga.
  • tomcar1

Jo, jag tror att man känner dem när de sätter sig fast. har inte fått någon innan för kläderna så jag vet inte hur det känns. men äckliga är de, sätter sig liksom fast i kläderna. Stackars djur som får dem på sig i skogen : (

• Drilling
    Julutzi skrev 2009-07-12 17:17:20 följande:

Enligt forskare så attraheras inte älgflugan av vita kläder (ser ju inte ut som en älg eller ett rådjur :) ) så det är ju ett bra tips. 17 000 älgflugor kan samlas på en och samma älg och går älgen förbi ditt hus så kan det lossna larver och puppor som genererar nya älgflugor i aug-okt. Älgflugan kan enkelt tas bort genom ett ganska hårdhänt tag och rulla den sedan mot dina kläder hårt så överlever den inte. Att duscha är ingen garanti att den försvinner utan du måste ta bort den mekanisk med handen.
  • AnnaKarinA

Som gammal hästägare känner jag till detta djävulstyg mycket väl. Hästarna blir blindgalna av dem just för att de bits, och i princip är omöjliga att bli av med.
    Nu har jag inga hästar hemma, men går mycket med barnvagn, och jag undviker skogen i den mån jag kan. De gör så inihelvete ont när de bits! Äckeldjur! Skrikandes 

• realisten
    Julutzi skrev 2009-07-12 17:17:20 följande:

hehe den var snäll
Svar på tråden Älgflugor, nån som haft såna på sig?