• Eliin

2 hundar förgiftade inom en vecka.. men av VAD????

tisdags kväll åkte jag in med min goldentjej akut till djursjukhuset då hon under dagen blivit rejält slö, vägrade äta, blödde rikligt från tandköttet (inga synliga sår utan bara blödde) hade blodig avföring och det va lite löst och hon va väldigt konstig och det hängde brunaktigt tjockt slem från mungipan på henne...

Hon va inlagd 3 dagar.. de misstänkte väl råttgift men inte till 100%, men det finns ingen i vår närhet som har råttgift utlagt... vi har dock en liten skog bakom vårt hus, men det enda som ligger där inne som vi vet om är en gammal komposthög vi lagt dit.. vi har kollat där och hittar inget giftigt. Nu behandlas min tjeja med 16 tabletter om dagen... vetrimoxin (antibiotika) i 3 dagar till och 12 K-vitamintabletter om dagen i 14 dagar.

I går va min svägerska hemma med sin golden hos oss och i dag fick hon åka in med honom med exakt samma symptom. Dock va hans leverprover ganska dåliga.. Izas va bra. Veterinärerna är väldigt fundersamma och vi också.. Jag är livrädd om vad fasen de blir förgiftade av... Jag kommer ju aldrig mer våga ha henne ute hemma om man ska behöva vara livrädd.

Vad fasen kan det vara? har ni hört talas om dessa symptom??

• Svar på tråden 2 hundar förgiftade inom en vecka.. men av VAD????
  • kimsi

Usch vad otäckt och det låter ju onekligen som förgiftning av något slag. Ni har ingen sjuk granne som stör sig på din hund, det skulle inte vara första gången som hundar förgiftas avsiktligt.

• Eliin

kimsi: tanken har faktiskt slagit mig, men våra närmsta grannar har barn så jag tror inte de skulle våga riskera det... Det känns så mysko eftersom veterinärerna säger att det är väldigt ovanligt att hundar kommer in och blöder så ur tandköttet... Jag har ju också små barn så jag kommer vara livrädd att släppa ut både dom och hunden....=((( Jag menar de kan väl inte bli förgiftade av gamla ruttna löv?

• kimsi

Paddor kan det vara ja, de har giftkörtlar som kan göra hundar väldigt dåliga. Ni har inga giftiga växter i trädgården? Om detta kan uteslutas så är det nog tyvärr någon jäkel som har planterat in något gift ändå.

Ut och kamma igenom trädgården efter paddor eller giftiga växter och om inga hittas kanske det är dags för ett samtal till polisen.

• Eliin

vi möter mycket paddor när vi är ute och går om kvällarna och det e väldigt sank mark... men kan det ge dom symptomen?

• kimsi
    Eliin skrev 2009-07-12 19:44:40 följande:
    vi möter mycket paddor när vi är ute och går om kvällarna och det e väldigt sank mark... men kan det ge dom symptomen?
    Nja jag tvivlar faktiskt på att de skulle bli SÅ dåliga då, här kan du läsa om förgiftning med paddor www.agria.se/agria/index.nsf/LinkFrameSet&url=www.agria.se/agria/text.nsf/id/3187

Jag tycker mer det här låter som något annat, som t.ex råttgift eller liknande.
  • kimsi

Nej det funkade tydligen inte att länka, men det står så här

På somrarna händer det ofta att veterinären får besök av hundar som plötsligt blivit lite slöa och dreglar. Inte så sällan rör det sig då om paddförgiftning.

Paddor har en körtel på ryggen som avsöndrar ett ämne som är mer eller mindre giftigt. I tropikerna finns det grodor med livsfarligt gift.

Giftet hos svenska paddor är dock inte alls lika giftigt. Men om en hund biter tag i en levande eller död padda blir resultatet en kraftigt saliverande hund. Pupillerna blir påtagligt små. Padd-förgiftning är inte farligt men kan vara nog så besvärande.

Själv kan du inte göra annat än att torka saliv och avvakta. Veterinären kan ge hunden en spruta så att saliv-produktionen upphör tills giftet försvunnit ur kroppen.

Om du misstänker paddförgiftning, gör så här:

Inspektera hunden, framför allt i munhålan. Finns det främmande substans mellan tänderna?

Om du vet att hunden tuggat på en padda ska du avvakta

Om hunden inte blir dålig med en gång kan du avvakta

• kimsi

Ju mer jag läser desto mer säker blir jag på att det är just råttgift de har fått i sig, det är nästan det enda som har blödningar som ett av symtomen. Här kan du läsa om förgiftning med råttgift

Blödningar orsakade av dessa preparat uppkommer som regel 1-3 dagar efter förtäringen. Symtomen beror på var blödningen är lokaliserad och hur stor den är. Det kan bli allt ifrån blåmärken och beskedliga blödningar från slemhinnor i nos, munhåla och svalg, blod i avföring och urin till massiva blödningar i inre organ. Tillståndet kan bli livshotande. En blödning i en led kan förorsaka hälta och smärta.

Behandlingen går ut på att förhindra, upptäcka och stoppa blödning. Att framkalla kräkning och ge kol är åtgärder som kan vidtas omedelbart. Motgiftet vitamin K är receptbelagt och förskrivs vid behov av veterinär.

Usch vad otäckt, jag skulle nog ha kontaktat polisen och hört vad de säger.

• mannehund

Jag ska utveckla mitt svar om paddor.
    Paddor är tacknämliga i trädgården såtillvida att de äter sniglar, t.ex iberiasnigeln som alla vill utrota. Problemet blir att giftet man lägger ut för att ta kål på snigeln hamnar i paddan, som sedemera hamnar i hunden om den tuggar på paddan...
    Din hund behöver inte vara förgiftad av råttgift utan kan istället vara förgiftad av snigelgift, som alla tycks vilja importera från Tyskland just nu eftersom de tillåter effektivare gifter än Sverige.
    Snigelgift-snigel-padda-hund; ser du sammanhanget?
    Eller så har han (hunden) helt enkelt kommit i kontakt med snigelgift på egen hand genom att vara nyfiken på en liten ny doft i trädgården/skogen/vägen och fått i sig det på egen hand.

• kimsi
    mannehund skrev 2009-07-12 21:55:17 följande:
    Jag ska utveckla mitt svar om paddor. Paddor är tacknämliga i trädgården såtillvida att de äter sniglar, t.ex iberiasnigeln som alla vill utrota. Problemet blir att giftet man lägger ut för att ta kål på snigeln hamnar i paddan, som sedemera hamnar i hunden om den tuggar på paddan...Din hund behöver inte vara förgiftad av råttgift utan kan istället vara förgiftad av snigelgift, som alla tycks vilja importera från Tyskland just nu eftersom de tillåter effektivare gifter än Sverige. Snigelgift-snigel-padda-hund; ser du sammanhanget?Eller så har han (hunden) helt enkelt kommit i kontakt med snigelgift på egen hand genom att vara nyfiken på en liten ny doft i trädgården/skogen/vägen och fått i sig det på egen hand.
    Googlade på snigelgift och även där står symtom som illamående, blindhet, gå i cirklar men inget om lättblödande och det var just det som jag reagerade på, dessa hundar har problem med blödningar och just råttgift ger specifikt det symtomet.
  • Norpan81

TS, kan du inte höra med grannarna om någon har placerat ut råttgift eller liknande? Det behöver ju inte vara för att göra illa hundarna utan bara att de inte tänkt sig för?

• mannehund

Liknande symtom kan även algförgiftning ge. Har du badat med din hund i sjön?

Från giftinformationscentralen (giftinformation.se):
    Symtom på algförgiftning: Kräkningar, fradga, diarré, ostadig gång, klåda och irriterade ögon kan komma inom några timmar till ett halvt dygn. I allvarliga fall kan förlamningar, kramper, lågt blodtryck, lever- och njurskador, lungpåverkan och blödningar från mage och tarm tillstöta.

Men visst, jag håller med Kimsi om att tandköttsblödningar främst kommer vid råttgift, men om ingen lagt ut det i din närhet så får du lite mer trådar att nysta i för att hitta källan.... Det vore ju tråkigt om hundarna utsätts för källan igen, när de fått behandling nu.
    Krya på er!

• mannehund

Och by the way.... Dina grannar kan ju ha lagt råttgift t.ex på vinden (utom räckhåll för barnen) men nu när det är gott väder så flyttar ju råttorna på sig över ganska stora områden, så det är ju inte omöjligt att det är råttgift även om det inte legat "öppet".

Svar på tråden 2 hundar förgiftade inom en vecka.. men av VAD????