• mammam­ys06
    Äldre 13 Jul 06:53
    7959 visningar
    44 svar
    44
    7959

    Försäkring

    Gravid2008 skrev 2009-07-12 20:33:08 följande:
    Jag har hos trygghansa, de och Skandia har bäst försäkring. Betalar drygt ungefär 1500 per år tror jag.
    TS barn är adopterat och det kan vara svårt att få försäkringsbolag att försäkra adoptivbarn på samma sätt som biobarn.
    Snart tvåbarnsmamma!!!!!
  • mammam­ys06
    Äldre 17 Jul 09:03
    #10
    Vimsa2 skrev 2009-07-17 08:30:05 följande:
    Vi har försäkrat vårt barn i trygg hansa och det var inga problem. Jag skulle inte rekomendera de fackliga försäkringarna då de oftast betalar mycket sämre om olyckan väl är framme. Det kan skilja på 100 000-tals kronor kanske upp mot miljonen mindre för tex om barnet skulle bli 100 % ingvalid. Jag säger inte att alla är så, men man måste kontrollera sådant innan man tecknar försäkringen. Det finns oftast en anledning till att de är billiga...
    Det kan vara svårt att få försäkring via Trygg Hansa då vissa barn inte blir godkända pga okänd bakgrund, diverse SN och låg födelsevikt är saker som många av adoptivbarn kan bli nekade, trots att te x den låga födelsevikten är normal i landet barnet föddes i men i svenska mått mätt så är det lågt...Grattis till att du fick godkänt för att teckna försäkring för ditt a-barn.
    Victor född september -06, broster bf julafton 2009
  • mammam­ys06
    Äldre 19 Jul 08:50
    #21

    Vänner till oss har ett sjukt barn och de kommer i framtiden få sluta arbeta för att sköta om sitt barn i hemmet och de kommer behöva dygnet runtvård av sjukvårdspersonal också. De har stabil ekonomi och bra arbeten båda två men jag kan säga att det kostar massor att ha allt som deras barn behöver i barnets vårdbehov och det är långt ifrån alla som kan strunta i en summa på 4 miljoner, det är en viktig del, pengarna. Det är långt ifrån alla som kan resonera som att det kvittar med 4 miljoner -särskilt när man får sluta arbeta.


    Victor född september -06, broster bf julafton 2009
  • mammam­ys06
    Äldre 19 Jul 18:08
    #24
    Angla skrev 2009-07-19 09:52:24 följande:
    Men det som behövs för ett vårdbehov får man. Men sen kanske man vill ha annat utöver det och där varierar det ju hur dan ekonomi man har efter att man slutat jobba/gått ner i tid.
    Nej, det stämmer faktiskt inte....det handlar inte att de vill ha en massa mer utöver, visst, kommunen betalar för personal och utrustning men det är ju mycket annat runt omkring som h*n behöver för att stimuleras på alla plan, slutar man jobba helt som kommer krävas så blir det kärvt, de måste också flytta, finns inga hus som de behöver, de får endast bidrag för att handikappanpassa huset om det är ett redan befintligt hus, bygger de nytt hus får de inget bidrag  te x.
    Victor född september -06, broster bf julafton 2009
  • mammam­ys06
    Äldre 19 Jul 18:08
    #25
    Emeli skrev 2009-07-19 17:53:42 följande:
    Jag tycker precis tvärtom. Punkterna du listar är sällan förknippade med höga kostnader. Det klarar man att fixa själv om det skulle behövas. Men om ett barn drabbas av så svår invaliditet att det aldig kommer att kunna arbeta, aldrig kommer att kunna få en inkomst och aldrig kommer att kunna kvalificera sig för en vettig pension - då är det av största vikt att det finns en bra försäkring. Det kan naturligtvis inte göra så att barnet blir frisk och arbetsför men det slipper åtminstone dras med urusel ekonomi resten av sitt liv.
    Exakt.
    Victor född september -06, broster bf julafton 2009
  • mammam­ys06
    Äldre 20 Jul 06:21
    #30
    Angla skrev 2009-07-19 18:48:28 följande:
    Det jag menade var att sanolikheten för att hamna på sjukhus är ju större än sannolikheten för att drabbas av svår invaliditet. Man kan inte alltid hade på hängslen och svångrem i livet och ibland anser jag att man måste väga in risker. Men visst 4 miljoner är självklart ingen nackdel MEN jag tycker inte man rakt av kan säga att Trygga Hansa är bäst då de faktiskt rider lite på sitt kända namn och de stora är inte alltid bäst. Min erfarenhet är att man sällan får ut det man tror av försäkringar. Det räknas av än hit och än dit och sen är det miljoners undantag.
    Kan inte gå in på mer i detalj vad det är barnet behöver men jag kan garantera att de inte lever någon lyx när de slutar jobba och dessutom så ÄR det ett problem med handikappsanpassning av hus, det är ett stooort problem.
    Victor född september -06, broster bf julafton 2009
  • mammam­ys06
    Äldre 20 Jul 06:22
    #31
    Emeli skrev 2009-07-20 02:21:46 följande:
    Nej, man kan inte gardera sig mot allt, men låt oss anta att ett barn drabbas av en sjukdom som barnreumatism omfattande knäleder, fotleder och handleder. Det är en sjukdom som kommer att kräva livslång behandling. För att den sjuke ska må bra är det viktigt att kunna komma iväg på resor till varmt klimat för rehabilitering, t.ex. till Kanarieöarna. Det är inte gratis. Samtidigt är det sannolikt att den sjuke inte kommer att klara ett heltidsarbete då dels mycket tid måste avsättas för behandlingar hos sjukgymnast m.m., dels att han/hon inte kommer att orka lika mycket som en frisk person, kommer att vara hindrad av sin värk, rörelsehindrad osv. Det kommer bli svårare för honom/henne att få jobb och göra karriär. Inkomsten kommer sannolikt bli låg. Det kanske kan bli aktuellt med förtidspension. Om barnet blir allvarligt sjuk är en försäkring mycket viktig.
    Håller med.
    Victor född september -06, broster bf julafton 2009
  • mammam­ys06
    Äldre 20 Jul 11:51
    #35
    Angla skrev 2009-07-20 07:06:02 följande:
    Jag sa inte att de lever i lyx utan att ett ny byggt hus är lyx för många. Ja visst handikappanpassning är svårt och blir sällan bra, arbetar med sånt varje dag.
    Ja, nybyggt hus är lyx för många, även de jag känner men det är ju så att om det inte finns några hus som funkar som redan existerar så är det enda utvägen att själva bygga hus, tom det är svårt eftersom de flesta hustyper man köper (om man inte ritar huset själv) är inte handikappanpassade, då räcker inte alltid pengarna till, lyx eller inte, vad ska man göra om det inte finns hus som fungerar?! Och där man inte får bidrag för nytt hus....
    Victor född september -06, broster bf julafton 2009
  • mammam­ys06
    Äldre 20 Jul 12:40
    #37
    Angla skrev 2009-07-20 12:13:55 följande:
    Det blir svårt att föra en diskussion då du vet de exakta förutsättningarna och inte jag. I de allra flesta fall går det mesta att lösa.
    Nej, jag vet, hade jag kunnat hade jag kunnat dra de mer exakt men det går inte då jag inte vill lämna ut personerna i fråga, ja det mesta går ju självklart att lösa men jag ville bara ge ett exempel på att det faktiskt kan vara väldigt avgörande för en del personer att få loss 3-4 miljoner då de slutar att arbeta båda två och behöver resurser som vården inte kan ge se inlägg 27 där jag håller med.
    I vissa kommuner fungerar detta antagligen bättre, kanske är det en sådan kommun som du arbetar i, bara att gratulera i så fall, det funkar inte där dessa personer bor i alla fall. Och flytta är inte ett alternativ.
    Victor född september -06, broster bf julafton 2009
Svar på tråden Försäkring