• Iansmamma07

Vad kan era 23 månaders?

Funderade lite på vad andra 23 månaders barn kan säga & göra?
     har inga bekanta med barn i samma ålder därmed en liten fudering.

Kan han/hon tex alla kroppsdelar (ben armar tänder hår ögon tår osv osv..) ?
    Säger till när han/hon är hungrig ,kissnödig osv?

Skriv gärna en rad om era barn ,roligt att höra vad andra barn kan & gör då  {#lang_emotions_laughing}

• Svar på tråden Vad kan era 23 månaders?
  • Lundby87

Gan gunga på barn gunga, skala sitt egna frukost ägg, klä på sig hyfsat bra själv, tvätta sig nästan helt själv men självklart sitter vi med, kullebytta hehe och annat vet inte riktigt hur jag skall skriva

• Plupp79

Han är väldigt duktig motorisk. Kan cykla, hoppa jämfota gå i trappor mm. Däremot pratar han inte speciellt mkt. Eller jo han babblar hela tiden men på sitt eget språk. Om man frågar om han kan säga ett speciellt ord säger han bara nä o så fortsätter han med sina ljudeffekter o teckenspråk.
    Just nu håller vi på o potttränar så han säger till när han ska göra både ettan o tvåan o hinner oftast till pottan...

Han kan äver utföra uppdrag, tex: gå o hämta bollen och spring med den till dockan. Ta fram mugg o skål till dig och Saga, ställ dem på bordet o sätt dig på din plats!

Han kan peka ut alla kroppsdelar både på sig själv o andra (ögonbryn är det senaste så det är väldigt kul just nu). Han kan få på sig byxor, skor, jacka o mössa/keps själv. Han tar mat själv, brer smörgås o äter helt själv utan att kladda. Visst spiller han men knapt inte mer är sin 4-åriga storasyster.
    Han säger till när han är hungrig o törstig o även vad han vill ha (på sitt eget språk).

Min fråga är; hur mkt pratar era 2-åringar??

• Busbellan

Min dotter är lite drygt 23 mån, hon fyller 2 år nu i veckan.
    Hon pratar en hel del, mest 2-3 orde meningar. Säger de allra flesta ord, men vissa ganska otydligt.
    Hon är helt blöjfri sen några veckor tillbaka, både natt och dag.
    Kan väl de flesta kroppsdelar, pekar nu gärna ut de lite "svårare" så som haka, kind, knä, rygg, axel m mm.
    Är lite frösiktig motoriskt, men har kunnat slå kullerbytta ca 6 mån, och har ganska nyligen lärt sig hoppa jämfota (kanske studsmattans förtjänst )
    Gungar på vanlig gunga, gärna högt, men är försiktig och vill hålla handen när hon åker rutchkana.
    Älskar att bada och "simmar" själv bara hon har armpuffar på sig.

Mamma till Nora, August och Ella
  • Augustiblomman

Min son (23 månader) pratar inte heller särskilt mycket (han har en hel del egna ord som familjen förstår, dock) men han verkar verkligen förstå ALLT - och det på två språk. Jag kan inte komma på någon kroppsdel som han inte känner till. Han tycker det är kul att hjälpa till, han vattnar blommor, kastar sopor, laddar tvättmaskin och DVD. Han borstar tänderna, torkar sig efter att ha gått på pottan (oavsett om det behövs eller ej!), snyter sig, går i trappor, klättrar i allt, visar lillasyster hur man ska göra saker... Vad gäller maten ber han om en massa som han sen inte äter/dricker upp, det är oerhört irriterande!

Han har en syssling som är precis lika gammal och det är omöjligt att inte jämföra... vilket ju är trist, eftersom han "förlorar". Sysslingen pratar en massa, och är en hejare på att springa och hoppa, och där hänger min son inte med alls!

• Midwinter

Alma är 21mån.. (2år den 24/9)

-->Hon säger till när hon är hungrig
    -->Äter själv o gör det bra, ju kladdigare mat desto bättre äter hon (känns det som)
    -->Har ett enormt ordförråd o talar i 2-3-ordsmeningar
    -->Tar själv på sig skorna (kan iaf göra det även om det inte blir så ofta *fy på mig*)
    -->Klättrar på möblerna
    -->Kissar på pottan när hon sitter där - men säger _inte_ till när hon behöver det
    -->Kan kroppsdelar, har inte tänkt på vilka men vet med säkerhet: huvud, hals, mage, fot, hand, finger, tumme, mun, tunga, ben, näsa, ögon, ögonbryn, öra, snippa, snopp, rumpa, haka, kind
    -->Knäpper upp jackan/tröja (blixtlås) och tar av den

Kommer inte på mer?

• Midwinter
    Midwinter skrev 2009-07-13 15:13:52 följande:
    Alma är 21mån.. (2år den 24/9)-->Hon säger till när hon är hungrig-->Äter själv o gör det bra, ju kladdigare mat desto bättre äter hon (känns det som)-->Har ett enormt ordförråd o talar i 2-3-ordsmeningar-->Tar själv på sig skorna (kan iaf göra det även om det inte blir så ofta *fy på mig*)-->Klättrar på möblerna-->Kissar på pottan när hon sitter där - men säger _inte_ till när hon behöver det-->Kan kroppsdelar, har inte tänkt på vilka men vet med säkerhet: huvud, hals, mage, fot, hand, finger, tumme, mun, tunga, ben, näsa, ögon, ögonbryn, öra, snippa, snopp, rumpa, haka, kind-->Knäpper upp jackan/tröja (blixtlås) och tar av denKommer inte på mer?
    Gör även saker man säger till om t.ex. tar en sak o går ut med den till köket eller liknande
  • Iansmamma07
    Plupp79 skrev 2009-07-12 22:51:27 följande:
    Han är väldigt duktig motorisk. Kan cykla, hoppa jämfota gå i trappor mm. Däremot pratar han inte speciellt mkt. Eller jo han babblar hela tiden men på sitt eget språk. Om man frågar om han kan säga ett speciellt ord säger han bara nä o så fortsätter han med sina ljudeffekter o teckenspråk. Just nu håller vi på o potttränar så han säger till när han ska göra både ettan o tvåan o hinner oftast till pottan...Han kan äver utföra uppdrag, tex: gå o hämta bollen och spring med den till dockan. Ta fram mugg o skål till dig och Saga, ställ dem på bordet o sätt dig på din plats!Han kan peka ut alla kroppsdelar både på sig själv o andra (ögonbryn är det senaste så det är väldigt kul just nu). Han kan få på sig byxor, skor, jacka o mössa/keps själv. Han tar mat själv, brer smörgås o äter helt själv utan att kladda. Visst spiller han men knapt inte mer är sin 4-åriga storasyster.Han säger till när han är hungrig o törstig o även vad han vill ha (på sitt eget språk).Min fråga är; hur mkt pratar era 2-åringar??
    Våran lille kille babblar som tusan,han har slutat med sitt eget språk & försöker verkligen & anstränger sej verkligen för att uttala saker & orden blir bättre för varje gång han säger dom ,han härmar mycket av det man säger & upprepar oftatast om man lär honom nya ord.
    Han har alltid tyckt om att babbla & härma ,tyckte han var tidig när han lärde sej att säga Mamm & papp när han var runt 6 månader {#lang_emotions_smile}
  • Iansmamma07
    Iansmamma07 skrev 2009-07-13 19:02:34 följande:
    Våran lille kille babblar som tusan,han har slutat med sitt eget språk & försöker verkligen & anstränger sej verkligen för att uttala saker & orden blir bättre för varje gång han säger dom ,han härmar mycket av det man säger & upprepar oftatast om man lär honom nya ord.Han har alltid tyckt om att babbla & härma ,tyckte han var tidig när han lärde sej att säga Mamm & papp när han var runt 6 månader
    Eller klart han har sitt eget språk ,som vi förstår dom rod som är svårare att säga ,kan han tex byta ut en bokstav.
    Menade mest det dära söta bebis babblet som eget språk {#lang_emotions_laughing}
  • tinna

Herregud vilka superungar ni har! Har en kille här som är 27 månader och han kan absolut inte cykla, han når inte ens pedalerna. Han pratar endast enstaka ord i taget, även om jag vet att han förstår hur mycket som helst. Han kan inte hoppa jämfota, men han kan klättra på allting. Han kan äta själv men det blir lite kladdigt. Han kan kissa på pottan ibland, men oftast så kommer det i blöjan. Tar på sig skor och jacka, men kan inte knäppa jackan.

Det han är absolut bäst på är att spela fotboll. Eller ja, vadsomhelst som har med en boll att göra. Jag trodde mina andra barn hade bra bollsinne, men den här killen är helt otrolig, trots sin ringa längd och ålder.

• Iansmamma07
    tinna skrev 2009-07-13 19:22:14 följande:
    Herregud vilka superungar ni har! Har en kille här som är 27 månader och han kan absolut inte cykla, han når inte ens pedalerna. Han pratar endast enstaka ord i taget, även om jag vet att han förstår hur mycket som helst. Han kan inte hoppa jämfota, men han kan klättra på allting. Han kan äta själv men det blir lite kladdigt. Han kan kissa på pottan ibland, men oftast så kommer det i blöjan. Tar på sig skor och jacka, men kan inte knäppa jackan. Det han är absolut bäst på är att spela fotboll. Eller ja, vadsomhelst som har med en boll att göra. Jag trodde mina andra barn hade bra bollsinne, men den här killen är helt otrolig, trots sin ringa längd och ålder.
    Jaa visst ,alla små barn verkar vara väldigt duktiga.
    Men alla barn ärju så olika ,tur det {#lang_emotions_laughing}
    Blivande fotbolls proffs du har där hemma då kanske!? {#lang_emotions_wink}
  • tinna

Vill nu göra ett tillägg om vad han också kan göra: Klä av sig alla kläderna, klättra ner i badkaret, sätta på duschen, blöta ner sig och försöka tvåla in sig. Allt detta under stor tystnad medans mamman i huset lagar mat... Han vet vad han vill iaf, och får han ingen hjälp löser han det hela själv

• Iansmamma07
    tinna skrev 2009-07-13 20:18:45 följande:
    Vill nu göra ett tillägg om vad han också kan göra: Klä av sig alla kläderna, klättra ner i badkaret, sätta på duschen, blöta ner sig och försöka tvåla in sig. Allt detta under stor tystnad medans mamman i huset lagar mat... Han vet vad han vill iaf, och får han ingen hjälp löser han det hela själv
    haha va gulligt!
  • Busbellan
    tinna skrev 2009-07-13 19:22:14 följande:
    Herregud vilka superungar ni har! Har en kille här som är 27 månader och han kan absolut inte cykla, han når inte ens pedalerna. Han pratar endast enstaka ord i taget, även om jag vet att han förstår hur mycket som helst. Han kan inte hoppa jämfota, men han kan klättra på allting. Han kan äta själv men det blir lite kladdigt. Han kan kissa på pottan ibland, men oftast så kommer det i blöjan. Tar på sig skor och jacka, men kan inte knäppa jackan. Det han är absolut bäst på är att spela fotboll. Eller ja, vadsomhelst som har med en boll att göra. Jag trodde mina andra barn hade bra bollsinne, men den här killen är helt otrolig, trots sin ringa längd och ålder.
    alla har vi väl superungar, eller hur
    Nu låter det ju så i denna tråden när man skulle berätta vad barnet kan, man rabblar ju inte då upp allt de inte kn för det är ju också en hel del
  • Busbellan

Jag blev förresten lite imponerad av min snart 2-åring nyligen. Trodde verkligen inte hon hade koll på sånt, men hon har full koll på prepositioner (heter det så?) så som bakom, framför, under och på

• Ecin

Min kille är ganska precis 20 månader..

Han pratar jättemkt och bra. Härmar alla ord man säger. Kan dom flesta sakerna man håller på med. Gör sig förstådd och förstår vad man säger. Kan 2-3 ords meningar. Kan både svenska och arabiska, förstår båda språken och kan ord på båda språken. Men pratar mest svenska.

Säger till vad han vill göra, tex måla, dricka vatten. Säger "blåsa" om han gjort illa sig.

Kan hämta saker man frågar om (bok, boll, teddy, bilar)

Kan lägga tillbaka saker. Stänga tex kylskåp när man säger till.

Ser skillnad på traktor, lastbil, motorcykel, bil när man ser på vägen. Hör även om det tex är en mc på avstånd.

Kan känna igen en del djur, fågel, kanin, fisk, katt, hund.. (på bild eller verklighet)

Kan dom vanligaste kroppsdelarna som näsa, öra, huvud, hand, fot, mage, finger mm.

Går, springer, klättrar, hoppar jämfota.. Kan inte riktigt cykla än då han inte når pedalerna så bra. Men på bobbycar går det FORT ;) Klättrar och åker rutchkana själv..

Han äter själv.. Kan dricka ur vanligt glas.

Kan säga/förstår skillnad på kallt/varmt. (Vad gäller mat/vatten osv)

Duschar själv, hjälper till när man tvålar in honom.

Sätter på sig skor själv ibland.. kläder har vi inte riktigt testat så det kan han inte. Skorna står ju framme så det har han lärt sig själv..

Något vi varit lata med är pottan, så han varken kissar eller bajsar där men det har hänt någon gång. Men vi har ingen rutin där alls..

Ja det var väl det mesta jag kunde komma på =)

Men det är ju ganska stor tidsskillnad på när han lärt sig allt.

Svar på tråden Vad kan era 23 månaders?