• mamma2kids

kattunge äter torrfoder redan

dom vart 3 veckor i tisdags.
    såg imorse att en av ungarna åt från mammas tallrik.kan det vara skadligt när det är så tidigt?
    då måste jag flytta skålarna isf.

• Svar på tråden kattunge äter torrfoder redan
  • Yenka

Jag skulle inte tillåta att en så liten katt åt torrfoder. Torrfoder sväller vid kontakt med vätska. Det blir inte bra för den lilla magen. Om det inte går att undvika så blötlägg i så fall maten så att den redan har svält när kissen äter av den.

• Dundermamman

Jag börjar alltid ge mina kattungar torrfoder vid 3,5 veckors ålder, så du behöver inte vara orolig!
    Däremot ska det vara ett kattungefoder av god kvalité, själv använder jag Royal Canin´s babycat!
    Ge gärna kattungarna lite rå nötfärs också (som har varit fryst), det innehåller mycket näring och de små brukar uppskatta det mycket

5 skogisbebisar föddes 19/4!
  • Zaria
    Dundermamman skrev 2009-07-13 14:01:05 följande:
    Jag börjar alltid ge mina kattungar torrfoder vid 3,5 veckors ålder, så du behöver inte vara orolig!Däremot ska det vara ett kattungefoder av god kvalité, själv använder jag Royal Canin´s babycat!Ge gärna kattungarna lite rå nötfärs också (som har varit fryst), det innehåller mycket näring och de små brukar uppskatta det mycket
    Varför skall den ha varit fryst innan? *nyfiken*

har inga kattungar eller så bara nyfiken på varför? och om det gäller vuxna katter också.
  • Mirris
    Zaria skrev 2009-07-13 16:45:46 följande:
    Varför skall den ha varit fryst innan? *nyfiken*har inga kattungar eller så bara nyfiken på varför? och om det gäller vuxna katter också.
    Exakt, varför ska den varit fryst?

Har en vuxen katt som ENBART vill ha färsk nötfärs, och det funkar inte med upptinad... det ska vara direkt från butiken
    Annars skriker han tills man får ett nervsammanbrott o gör som han vill.
  • Zaria
    Mirris skrev 2009-07-13 16:48:12 följande:
    Exakt, varför ska den varit fryst? Har en vuxen katt som ENBART vill ha färsk nötfärs, och det funkar inte med upptinad... det ska vara direkt från butiken Annars skriker han tills man får ett nervsammanbrott o gör som han vill.
    Haha, så du har också en kräsen katt =)

Min äter dock inte kött, jag skulle vara duktig och börja BARFá honom, funka inte alls.

Räkor funkar-men det tål han absolut inte, inte ens en halv
    Fisk passar inte herrn
    Inte heller kött i någon form.

Däremot ärtsoppa på burk av någon anledning =)
  • lennartsdotter
    Exakt, varför ska den varit fryst? Har en vuxen katt som ENBART vill ha färsk nötfärs, och det funkar inte med upptinad... det ska vara direkt från butiken Annars skriker han tills man får ett nervsammanbrott o gör som han vill.
    Om man fryser färsen först försäkrar man sig om att eventuella parasiter dör. Oftast behövs det inte, men med kattungar kan man vara lite extra försiktig. Känner en uppfödare som haft toxoplasmos på en kull kattungar och det var allt annat än kul.
  • Dundermamman
    Zaria skrev 2009-07-13 16:45:46 följande:
    Varför skall den ha varit fryst innan? *nyfiken*har inga kattungar eller så bara nyfiken på varför? och om det gäller vuxna katter också.
    Precis som "lennartsdotter" skriver så dör alla eventuella parasiter vid nedfrysning, därför ska färsen ha varit fryst innan den serveras!
    För att vara på säkra sidan eftersom jag har flera katter så får alla nötfärs som har varit fryst!
    5 skogisbebisar föddes 19/4!
  • Mamma till R o A

Kattungarna visar att dom är redo för annat än mamma mjölk. När jag hade kattungar så var dom ca 3,5 v när dom fick smaka på blötmat. Ett litet tips ställ fram kattlåda åt kattungarna när dom börjar äta "vanlig mat"

Jag anser att torrfoder inte är bra kattmat, så jag skulle absolut rekommendera dig att ge kattungarna blötmat.

Aliquando et insanire iucundum est
  • mamma2kids

jo,vi har kattungetorrfoder.mamman har ju ätit sånt sista veckorna i dräktigheten samt under nu under diandet.kanske ska blötlägga maten då.mamman är inte kräsen så det går ner för henne också.

Svar på tråden kattunge äter torrfoder redan