• tjolahopp81

Fira födelsedag på förskolan - vad ska vi bjuda på?

Min dotter fyller snart 2 år. Glass är inte hennes favorit och inte så himla nyttigt heller så därför tänkte jag bjuda på något annat på förskolan. Fantasin står helt still: massor av torkad frukt? Kaka? Frukter?

• Svar på tråden Fira födelsedag på förskolan - vad ska vi bjuda på?
  • guppyn

Fruktsallad, kanske lite glass till eller vaniljvisp

• Helle333
    tjolahopp81 skrev 2009-07-13 12:19:36 följande:
    Min dotter fyller snart 2 år. Glass är inte hennes favorit och inte så himla nyttigt heller så därför tänkte jag bjuda på något annat på förskolan. Fantasin står helt still: massor av torkad frukt? Kaka? Frukter?
    1. Ta reda på om något barn är allergiskt mot något.
    2. Fruktsallad som redan föreslagits är en bra grej. Det innehåller inte mjöl, ägg, mjölk eller annat liknande bös många är allergiska emot. Men det finns ju även barn som inte tål frukt av olika anledningar, finns det barn som är det, försök ta reda på om det finns andra frukter dessa barn tål eller vad du kan bjuda dem på.
  • OttarpsLisa

En dum fråga men varför ska man bjuda på något när barnet fyller år? min sons förskola bjuder på något festligt och firar alla barns födelsedagar likadant.

• Cecci78
    OttarpsLisa skrev 2009-07-14 07:15:23 följande:
    En dum fråga men varför ska man bjuda på något när barnet fyller år? min sons förskola bjuder på något festligt och firar alla barns födelsedagar likadant.
    Konstigt att man ens får bjuda på en del förskolor. Vi får inte ta med eget att bjuda på pga EU.regeler om matens spårbarhet och ursprung och att den inte kommer i kontakt med annan mat (massa regler om mathållningen i köket) enligt vår fsk. EU-regeler borde ju gälla alla fsk i så fall?
  • Elfva

Frukt är alltid populärt, köp gärna lite annan frukt än bara äpplen, päron och banan.

Vi har haft barn som bjudit på melon och jordgubbar, färsk ananas och dylikt. Det har varit väldigt uppskattat!

Vill man och har tid så kan man ju fixa en fruktsallad, men annars så räcker det att man skär upp frukten och bjuder på fat, det blir också supergott och trevligt... Så här års finns ju en massa god frukt att välja på!

• Elfva

EU reglerna brukar gälla att medhavd mat inte får föras in i köket och i kylskåp på förskolan (och då menar jag i det stora köket, tillagnings eller mottagningsköket, inte den lilla kökshörnan på avdelningen), men det brukar inte vara något hinder att barnen har med frukt som kan skäras upp och så vidare inne på avdelningen...

Barnen får ju också ha med sig matsäck osv utan att man bryter mot EU reglerna, så länge man inte bär in maten i köket är det ingen fara...

När det gäller allergier kan det vara bra att kolla om det finns allergiska barn, men förskolan brukar själva ordna med alternativ åt dem, men kolla för säkerhets skull...

• Hanni

Muffins med någon härlig glasyr? Varje barn får en egen rosa muffins med strössel på?

• Cecci78
    Elfva skrev 2009-07-15 08:01:52 följande:
    EU reglerna brukar gälla att medhavd mat inte får föras in i köket och i kylskåp på förskolan (och då menar jag i det stora köket, tillagnings eller mottagningsköket, inte den lilla kökshörnan på avdelningen), men det brukar inte vara något hinder att barnen har med frukt som kan skäras upp och så vidare inne på avdelningen... Barnen får ju också ha med sig matsäck osv utan att man bryter mot EU reglerna, så länge man inte bär in maten i köket är det ingen fara... När det gäller allergier kan det vara bra att kolla om det finns allergiska barn, men förskolan brukar själva ordna med alternativ åt dem, men kolla för säkerhets skull...
    vi har inget mindre kök på avdelningen, det finns bara ett kök som är till båda avdelningarna (där maten lagas) så det kanske är därför. Vi får inte ta med något alls att bjuda på.
  • Dr Mupp
    Hanni skrev 2009-07-15 08:21:40 följande:
    Muffins med någon härlig glasyr? Varje barn får en egen rosa muffins med strössel på?
    väldigt svårt då detta skulle innebära att barn som är laktosintoleranta, mjölkallergiska, äggallergiska eller gluteintoleranta inte kan äta.

Frukt är det bästa för alla.
  • tjolahopp81

Trevligt att diskussionerna fortsätter

På min dotters förskola bjuder de inte på något vid kalas utan man får ta med själv...om man vill såklart!

Svar på tråden Fira födelsedag på förskolan - vad ska vi bjuda på?