• blekinge

laktosfri glass

Vi har precis fått reda på att sonens magproblem beror på laktos. Det finns ju många bra produkter som är lätta att byta ut och det har inte varit några problem förrän vi hamnade i glassdisken......tipsa mig om bra och god laktosfri glass!

• Svar på tråden laktosfri glass
  • Miralicia

Har inte riktig koll på laktosfri glass, men mjölkfri glass finns en hel del om man inte behöver ta hänsyn till något annat än mjölk. Lite som jag kommer på så här på rak arm:

Isglass är vanligtvis mjölkfri, men det kan förekomma en del som innehåller mjölk så kolla innehållsförteckningen.

Tofuline har flera sorter som är helt mjölkfri och baserad på soja.
    Oatly har glass baserad på havre.
    Sias sorbeter är helt mjölkfria och goda. Andra sorbeter kan ofta innehålla lite mjölk.
    Engelholmsglass har en chokladdoppad vaniljpinne som är baserad ppå risdryck (Free).
    GB tror jag har en låglaktos vaniljglass i typ 1-l bytta (om det funkar med bara låglaktos och inte måste vara helt laktosfritt). Isglassar Piggelin, Calippo. (Spirello innehåller mjölk)
    Diplom-is har dels några ispinnar och även "Fruitz" som finns i två olika smaker och som har mosad frukt som huvudingrediens.
    Hemglass (glassbilen) har jag för mig har nån strut som är laktosfri.
    Isglasspinnar i multipack: Triumf Hallon/cola-pinnar, "Coop Magi"

• blekinge

Tack snälla! Om någon kommer på något mer, så fyll gärna på listan.

• Skittles 77

Hemglass sandwich är laktosfri och god!
    Hemglass Trollerimix är i princip laktosfri (KAN finnas något spår sa säljaren, men vår som fixar det i alla fall)
    Sias sorbetglass, som någon nämnde är suverän...

Brukar göra en glasstårta som blir laktosfri om man byter ut produkterna till laktosfria. Den kan man ju klicka ut i småformar om man vill och skippa digestivekexen.

Fryst Creme Fraice-tårta
    8 bitar

2 ägg
    1 1/2 dl Vispgrädde
    1 dl strösocker
    1 tsk vaniljsocker
    1 liten citron, (skal och saft)
    2 dl Crème Fraiche
    4 digestivekex

Skilj äggulor och äggvitor. Vispa äggvitorna till hårt skum. Vispa grädden tjock. Blanda äggulor med socker, vaniljsocker, rivet citronskal, citronsaft och creme fraiche. Vänd försiktigt ner grädden och äggvitan. Smula digestivekexen. Strö ut hälften av smulorna i botten på en form (ca 1,5 l), gärna med löstagbar kant. Häll i blandningen. Strö över resten av smulorna. Täck med plastfilm och ställ i frysen minst 4 tim.

• näradig

pigelin. sorbe (kolla så den är mjölkfri). det finns massor av alternativ men som jag int evill rekomendera för att jag tycker de är sämre alternativ.

• CaKaRs

Absolut Tofuline!! finns i smaker som vanilj choklad)med chokladsås i) banan/choklad, jordgubb... Den är också kolesterolfri.. Jättegod.. Testa den!{#lang_emotions_laughing}

• väduren74

Nu finns det laktosfri sandwich på hemglass.( Tyvärr var den slut när vi skulle handla idag.Hoppas på bättre tur nästa gång!)

• 08Mamsen

Jag och mina döttrar tål inte glass med laktos i MEN vi och många med oss tål mjukglassen på McD av någon anledning. Vad den innehåller vet jag inte men tydligen inte mjölk???
    Tofulines glass gillar vi inte alls och Isglass och sorbet blir inte alls samma sak som gräddglassen.
    Iofs så innehåller inte någon av gräddglassarna i frysdisken speciellt mycket grädde och jag tål absolut inte dessa förtjockningsmedel som heter guarnkärnemjöl. Får klåda!

Vi gör sedan några år vår egna gräddglass med hjälp av elvispen:
    3 dl grädde, 3 gulor och 3 msk florsocker är kravet för 4 port.
    Blandar hårt vispad grädde, laktosfri eller låglaktos, med pösigt vispade äggulor och socker. Rör försiktigt i smaktillsatsen som beror på tillgång: Hallon är en favorit men blåbär, bara vanilj eller annat funkar lika bra.
    Tänk på att bären bör vara hela för att det är godare men att de lätt kan hamna i botten när du fryser burken. Sylt rör du försiktigt i med bara någon varv med sleven. Klart på några timmar i frysen utan att behöva röras om mellan varven.
    Gör själv en större sats som står över natten i glassbyttor.
    Hittade ett enkelt recept i Vår kokbok men det finns säkert på nätet också men de jag har sett är ofta invecklade.

• SötisAnna

Jag är laktosintolerant själv och föredrar Oatlys glass, den finns i vanilj, jordgubb och kola smak! Min sambo som inte är laktosintolerant men gärna delar glasspaket med mig föredrar också den!

Svar på tråden laktosfri glass