• Lilith74

Min bebis kräks efter varje måltid!!

Min bebis är 7 veckor och ammas delvis, får delvis flaska.
    Hon äter cirka 150 ml flaska per mål, 7-8 flaskor per dygn, plus bröst när hon vill.
    150 ml är vad som rekommenderas för en bebis i hennes storlek, 4,5 kg.
    Problemet är att hon kräks efter VARJE mål. Hon har en "nyfödd-napp" på flaskan så det ska rinna sakta, vi tar god tid på oss med matningen och låter henne rapa 3-5 gånger under måltiden. Maten är förstås ljummen, inte kall. Hon verkar inte direkt ha ont eller kolik, men dels blir allt vått runt henne när hon ska sova tex. dels kommer ju all maten upp igen! Hon har iofs ökat stadigt i vikt. Doktorn sade att jag skulle ge henne kokt, kallt, vatten mellan måltiderna men då blev det ännu värre. Jag är förstås noga med att sterilisera flaskor och sånt.

• Svar på tråden Min bebis kräks efter varje måltid!!
  • Mian

Min dotter har precis som din fått bröst och flaska sedan födeseln. Inte förrän vid 5 månaders ålder avtog kräkningarna. Prova att ge henne lite mindre mat. Min dotter kräktes mindre när vi gav henne ca 100 ml istället för 150-200 som rekomenderades. (Naturligtvis blir det till att ge henne oftare då). Hon klarade inte av att ta emot så mycket på en gång.

• Skittles 77

På Apoteket kan du köpa Enfamil som är till för just "kräkbarn". Du kan börja med att testa att ge en skvätt efter att du ammat henne/gett flaska. Enfamil är ersättning och du kan såklart byta ut den vanliga ersättningen mot Enfamil.
    Hör med bvc vad de tycker, men detta var rådet när Dante kräktes. Han gick också upp i vikt som han skulle, så det var ju som för er inget problem...men kräk överallt....

Tyvärr slutade inte Dante kräkas helt förrän han var ca 6-8 månader, då jag slutade amma helt och vi bara gav ersättning, senare välling. Det var väl också då som magmunnen började fungera som den skulle. Vissa barn har magmunnar som är lite "senare2 än andras och därför kommer maten upp igen.

Ett annat tips är att ge nappen direkt efter måltid..och fakstiskt strunta i att rapa (det var då det kom upp igen...), tips från bvc...

• Skittles 77

Enfamil fungerar alltså som så att det bildar en gele i magen som lägger "lock" på det andra

• fru bengtsson

Bara lugn, så har mina barn också varit. En del barn har lättare att "gluppa" än andra barn, och så länge det inte är kaskadkräkningar (så det sprutar massor över hela golvet), och de går upp i vikt som de ska, så är det ingen fara.
    Det är skitjobbigt när det blir kräks överallt och man får byta kläder 1000 gånger om dagen, men det går över. Om inte förr, så när de börjar äta mer fast föda.
    Lägg en mjuk handduk eller så på kudden när hon ska sova, och ha en mjuk frottéhaklapp på henne när hon är vaken, så går det fort och enkelt att fixa att det blir torrt och behagligt igen!

• Popflickan

Magmunnen är inte helt stängd på bebisar förrän de är ca ett halvår gamla sa de på min bvc. Alltså spelar mängen mat, om det är ersättning eller från bröst, eller hur mycket eller hur lite de rapar någon roll alls.

Min son kräks ibland jättemycket efter maten, ibland ingenting, ibland lång tid efter matandet också.

Det är helt normalt, och så länge de går upp i vikt är det ingen fara.
    Att ge vatten mellan måltiderna låter dumt. Då blir ju magen fylld med vatten och kan ju störa barnets hungerkänslor.

• sveis

Helt normalt, gjorde min också vid den åldern och gör fortfarande. Står om det i boken "Leva med barn" som BVC delar ut. Kallas överskottskräkningar, så länge som barnet ökar i vikt är det ingen fara.

• Lilith74

Enfamil kanske, eller bara leva med det alltså? Tack för lugnande råd.
    Jag tänker mig att det är väldigt jobbigt för henne att kräkas, för en vuxen är det ju nästan ett trauma om man kräks, men kanske inte för en bebis?
    Ja vatten blev jättekonstigt, det rann nästan konstant ur munnen då en lång stund, det slutade jag genast med.

• Skittles 77

Fast det värsta jag fick höra under tiden det var som värst var från bvc:

"-Det gör ju inget att han kräks så mycket, han går ju ändå upp i vikt..."

Nej visst, men kom hem till mig och tvätta ALLA Dantes kläder varje dag, 4-5 av mina byxor och tröjor, alla handdukar du kan hitta, lakan, kuddar...och svabba gärna golvet när du ändå är i farten...

• Lilith74

Mitt största problem är att hon kräks på natten, blir blöt på pyjamasen och jag är så rädd att hon ska vara våt och kall och bli förkyld, jag vågar ju inte ha för mycket filt heller, pga PSD. Och det är svårt att byta utan att väcka henne helt, sedan tar det 1-2 timmar innan hon somnar igen OM hon vaknat, så jag funderar på om jag ska klä henne i regnrock eller vad ...

• mia1968

Vi har haft det så med våran son tills han var ungefär 9 månader. Vi tyckte att det gick något bättre med nan än med semper produkter. Men så är det ju så att vissa barn är "kräkbarn". Inte roligt - men det är ju bara att gilla läget Vissa dagar så kunde vi byta kläder på honom 6-7 gånger och på oss några gånger + alla haklappar och handdukar som går åt. En tröst är ju att det går över.

Svar på tråden Min bebis kräks efter varje måltid!!