• Pearl22

Vi med Kronan-vagnar del 11

Välkommen till tråden där vi diskuterar Kronans barnvagn och sulky!

Äldre trådar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-141/m14600865.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-241/m18237145.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m21548584.html
    www.familjeliv.se/Forum-3-141/m24500806.html
    www.familjeliv.se/Forum-3-141/m27558389.html
    www.familjeliv.se/Forum-3-141/m30279100.html
    www.familjeliv.se/Forum-3-141/m33847044.html
    www.familjeliv.se/Forum-3-141/m37074611.html
    www.familjeliv.se/Forum-3-141/m40039830.html
    www.familjeliv.se/Forum-3-141/m42917667.html

Länk till Kronans webbplats:
    www.kronan.com

Kronan bildtråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-41/m43370973.html
    Har du en bild som du vill ha med men inte har plus, be någon hjälpa dig!

Kronan på Facebook:
    www.facebook.com/group.php

Ofta förekommande frågor/svar:

*Suffletten viks ner helt genom att man sänker ner den nedre bågen före den övre.

*Det finns en "snara" som man fäster runt handtaget som en säkerhet ifall man skulle råka tappa vagnen. Har man handleden genom öglan har man fortfarande kontroll över vagnen.

*På modeller äldre än -06 fanns en glipa vid sufletten som gjorde att det drog in i vagnen. Många har tidigare klagat över detta, men på alla nyare modeller är felet åtgärdat och sufletten är annorlunda konstruerad.

*Ståbräda som Kronan själv rekomenderar: Lascal, Buggyboard MAXI.

*Pumpslangen ligger i själva pumpen vid leverans.

• Svar på tråden Vi med Kronan-vagnar del 11
  • VinterNoll2
    brummagumman skrev 2009-07-21 12:55:15 följande:
    Hej!Ni som har erfarenhet av Kronan. Vi bor i ett hus med trappor och måste alltså släpa vagnen varje dag. Blir det supertungt att klicka bort hårdliften från chassit o bära i det eller är får man i en mjuklift i hårdliften?
    Vi bodde förut i ett hus med jättelitet trapphus nere vid porten, inget ställe att ställa hela vagnen på. Vi bodde dessutom högst upp på 3 vån. Vi tog av liggdelen varje gång och fällde ihop vagnen (underdelen) och låste fast den i elementet bakom portdörren. Så bar vi upp liggdelen med bebis i, 3 våningar... Det var jobbigt, men det gick ju. Den väger ju litegran och det gör ju bebisen också men det går ju.
    Men jag är otroligt glad idag att vi flyttat, iofs till ett hus utan hiss och vi bor ff högst upp men nu har vi ett barnvagnsrum! Så nu är det bara bebis som bärs upp Funderar ibland på att köpa en mjuklift att ha i eftersom vår kille alltid somnar 5 minuter från porten hem...

Måste bara säga att här där jag bor (Hammarbyhöjden/Björkhagen i Stockholm) är Kronan enormt populär. Ser minst 3 olika varje dag då jag är ute med min Dessutom, grannen under har också en Kronans.

Nu då det har varit soligt ute så har jag märkt att solskyddet inte riktigt skyddar ibland, kan man köpa ett litet parasoll kanske och sätta fast? Kronan har väl inget, eller hur? Men nån annan som har, vart kan man få tag i ett? Vilka passar Kronan?

Sen undrar jag om mjukliften, min kille är ju nu snart 3 månader men hur länge kan man ha en mjuklift? Som sagt så somnar han ju alltid några minuter från porten och så måste vi slita upp honom då vi ska gå upp... Skulle vara skönt om man bara kunde lyfta upp honom och låta honom sova vidare. Kan man ha den i sittdelen senare också?
  • Pearl22
    3 barns mor skrev 2009-08-02 22:32:33 följande:
    ni som har duo vagnen är det bökigt och ta av och på klädseln på liggdelen och sufletten. behöver tvätta den nämligen.
    Jag har aldrig tvättat mina klädslar, däremot bytt klädsel ett par gånger och jag tycker inte alls att de är särskilt svåra att ta av/på. Lite trixigt första gången, men har man gjort det en gång blir det betydligt lättare nästa gång
    VinterNoll2 skrev 2009-08-05 21:19:55 följande:
     Sen undrar jag om mjukliften, min kille är ju nu snart 3 månader men hur länge kan man ha en mjuklift? Som sagt så somnar han ju alltid några minuter från porten och så måste vi slita upp honom då vi ska gå upp... Skulle vara skönt om man bara kunde lyfta upp honom och låta honom sova vidare. Kan man ha den i sittdelen senare också?
    Mjukliften har en maxvikt på 20 kg så du kan med andra ord använda den rätt länge! Jag köpte den rosa på rean för 1 kr och trodde inte jag skulle kunna använda den alls till min tjej som då var 4 månader...trodde hon skulle va för stor, men så var inte fallet! Jag använder den till och från nu i sittdelen, perfekt då man vet att hon är trött och kommer somna..då lägger man henne i mjukliften och sen kan man bära in henne så hon kan fortsätta sova ostört när man kommer hem.
    Mjukliften kan du ha både i ligg- och sittdelen. Den jag köpte fick jag kapa bottenplattan på ett par cm för att den skulle rymmas i liggdelen men det tror jag inte man behöver göra på den nya modellen.
  • VinterNoll2

Tack för svaret
    Önskar att jag också köpte mjukliften då de reade den för 1 kr... Men men, får se hur ekonomin ser ut nästa månad.

• Pearl22
    VinterNoll2 skrev 2009-08-05 22:14:26 följande:
    Tack för svaret Önskar att jag också köpte mjukliften då de reade den för 1 kr... Men men, får se hur ekonomin ser ut nästa månad.
    Jag ångrar att jag inte köpte fler mjukliftar...Blev nog lite dumsnål där för man hade ju lätt kunnat köpa 5 stycken och sen sälja vidare eller nåt... Fast det kanske var max 1 per kund? Det minns jag inte...
  • minefix
    Niinis skrev 2009-07-24 19:09:48 följande:
    någon som kan tipsa om vart man får tag på ett fäll?
    Jag köpte min fäll på IKEA.. sen klippte jag ut den efter liggdelens madrass så den fick perfekt passform.
    Annars så finns de på babyland osv fast mycket dyrare.
  • minefix
    miomion skrev 2009-07-30 09:03:40 följande:
    åh, tack så mycket för ditt utförliga svar Jag o sambon va ju på fresh milk o tittade på den, och den va ju snygg o så.. men det va nåt som gjorde oss lite osäkra på den, har för mig det va selen, att han inte satt helt 100..? Hur tycker ni selen sitter? Har ni den selen som medföljer vagnen?Kan man köpa vagnen i repairshoppen i gbg, eller måste man beställa över nätet?
    Min kille är som en ål i vagnen och han sitter jätte bra med selen och då använder vi bara den runt höften. Så för våran del har selen vart toppen bra.
  • minefix
    myHappiness skrev 2009-08-02 17:25:10 följande:
    Vilka här har sulkyn?
    jag har sulkyn och är super nöjd.
  • Pearl22

Hur ofta behöver ni pumpa däcken på era vagnar? Jag börjar bli lite misstänksam på att mina däck inte håller tätt riktigt, jag får pumpa 2 av däcken varje vecka och de andra 2 varannan vecka ungefär. Inte så att de blir helt tomma, men luften minskar tillräckligt för att man ska känna av det när man kör vagnen.

• EmiliaG
    Pearl22 skrev 2009-08-07 19:20:35 följande:
    Hur ofta behöver ni pumpa däcken på era vagnar? Jag börjar bli lite misstänksam på att mina däck inte håller tätt riktigt, jag får pumpa 2 av däcken varje vecka och de andra 2 varannan vecka ungefär. Inte så att de blir helt tomma, men luften minskar tillräckligt för att man ska känna av det när man kör vagnen.
    Oj, låter som ofta det. sedan vi köpte våran vagn i våras så har vi endast pumpat en gång. Trots att vi använder den nästan dagligen. Puspunka eller dåliga ventiler?
  • Pearl22
    EmiliaG skrev 2009-08-07 20:18:39 följande:
    Oj, låter som ofta det. sedan vi köpte våran vagn i våras så har vi endast pumpat en gång. Trots att vi använder den nästan dagligen. Puspunka eller dåliga ventiler?
    Jag vet inte riktigt....möjligen dåliga ventiler för sist jag pumpade så blev ena däcket bara plattare och plattare, trots att jag pumpade som en tok. Fick hålla på ett bra tag innan jag fick i luft som stannade kvar i däcket.
Svar på tråden Vi med Kronan-vagnar del 11