Inlägg från: Fler än en |Visa alla inlägg
  • Fler än en

MAT, tips & idéer!

Hej! Lagar all deras mat själv, Olle och Hilda är 10 mån nu och vägrar burkmat om jag provar. Skulle inte klara mig utan stavmixer, mixar allt i grytan. För att hinna med lagar jag 10-14 port varje gång och fryser i "dubbelpack". I början gjorde jag puré av olika grönsaker och kött, kyckling eller fisk. Potatis kokade jag varje dag, blir konstig när den varit fryst. Jag tog lite olja eller smör på och i början lite ersättning till potatisen. Nu gör jag ofta helrätter med kött och grönsaker med pasta, ris eller couscous. En bra bas är vanlig vit sås av smör, mjöl och mjölk som jag smaksätter med t.ex. lite dill till fisk och dragon till kyckling. Örter och kryddor i små mängder funkar bra, men jag undviker salt helt! När jag kokar kött mm. lägger jag i hela pepparkorn, som lätt går att plocka bort innan det är dax att mixa. Är bra att spara lite av vattnet från grönsakerna när de kokat klart, ibland måste jag späda maten när den är mixad. Gör fruktpuré oxå, enkelt och billigt! En favorit just nu är äpple och päron med lite kanel! Kram Emma

• Fler än en
    Söderbönan71 skrev 2009-07-15 10:05:31 följande:
    Wow, vad duktiga ni är och Fler än en, tar det inte lång tid? Befinner mig sedan tre veckor tillbaka i sommarstugan och ska vara här i en månad till. Vi har det ju lite mer primitivt här såklart än i Stockholm så jag ska verkligen försöka komma igång när jag kommer hem. Hur gör ni med gröt, visst måste de väl kunna äta vanlig havregrynsgröt om man mixar den?
    Det tar kanske 1 timme att göra en rätt, men sen har vi ju lunch i 7 dagar! Använder frysta eller färska grönsaker, med de frysta slipper jag ju skala och hacka. Brukar ha några olika rätter i frysen, bara att värma när bebisarna är hungriga! Fast nu har vi gjort en enlare korvgryta, går riktigt fort.
    Jag kokar frysta sommargrönsaker i lite vatten en stund, sedan lägger jag i falukorvsbitar och smular i tunn pasta. (Sån man har i soppa.) Tillsätter lite mjölk och grädde och 5 min senare är det bara att mixa! Går riktigt fort och lätt! Mycket uppskattat av de små!
  • Fler än en
    camillas1985 skrev 2009-07-24 23:18:30 följande:
    Nu har ju inte jag tvillingar men jag måste ju säga att den här tråden är jätte bra. Många bra recept jag måste prova göra till min pojk. Måste få fråga "fler än en" och andra som även gör egna fruktpureér hur ni gör, jag har försökt och det blir ju brunt när man använder tex päron och banan. Har försökt ha i några droppar citron i mosad banan men inte tyckte jag att det blev någon skillnad. Använda jag bara för lite citron?
    Hej!

Äpple och päron kokar jag mjuka med lite vatten och kanel. Sedan mixar jag och fryser in! Banan blir fort brunt, så det skrapar jag och bebisarna äter det direkt! Katrinplommon kokar jag med vatten och mixar. Fryst mango med lite frysta hallon blir oxå bra, bara koka och mixa!

Lycka till!
Svar på tråden MAT, tips & idéer!