Inlägg från: Schnooglewookiemush |Visa alla inlägg
  • Schnooglewookiemush

Hur lång tid tog 5 minuters metoden för er?

Första kvällen "skrek" han i några minuter, inte fem minuter för jag hann aldrig att gå in. Andra natten hann jag gå in en gång. Sen så har allt blivit bra.

Hade en kompis som testade 5mm, men det funkade inte för henne. Barnet skrek så som du beskriver, och hon hade hade gått in var femte minut och rört barnet. Strykit honom över ryggen och försökt få honom lugn. Jag sa åt henne att endast gå in och säga godnatt, och sen gå ut igen (inte röra barnet eller försöka trösta). Efter det funkade 5mm även för dem.

• Schnooglewookiemush
    majskrok skrev 2009-07-13 21:41:47 följande:
    Men jag gör precis som man ska och jag har läst på ordentligt. Förstår inte varför det inte funkar. Hur länge är ni inne i rummet och säger godnatt?
    Gick in och sa "Godnatt Vincent" eller "Godnatt Vincent, sov så gott". Sen gick jag ut igen.
  • Schnooglewookiemush
    lövet2 skrev 2009-07-13 21:43:10 följande:
    De tre kvällar vi använde 5mm, så skrek hon tills hon kräktes ner sig och sängen. Sedan somnade hon av utmattning medan jag tvättade av henne. Vi slutade efter de tre kvällarna, men hon hann ändå få sömnen helt förstörd och bli den ängsligaste och gnälligaste lilla flicka man kunde tänka sig. Det tog ca ett år innan hon vågade sova utan att klänga sig fast vid mig igen, och spjälsängen gick aldrig mer att använda. Hon kräktes av skräck varje gång hon såg den ...
    Vad bra att ni inte fortsatte. Min son har endast reagerat positivt av 5mm, men är det du beskriver ser jag ingen anledning att fortsätta. Det ska inte vara nån slags tortyr mot barnen.
  • Schnooglewookiemush
    lövet2 skrev 2009-07-13 21:47:38 följande:
    Nej, jag hade en bekant som envisades fast barnet uppenbarligen inte mådde bra. Barnet i fråga var större och hade börjat prata. Till slut knäcktes viljan hos barnet, och h*n började somna själv i sängen utan skrik - men samtidigt slutade h*n helt att prata ...
    Ts beskriver det som att hon gjort precis som man skulle, och det funkar ändå inte. Min kompis gjorde ju inte som man skulle, men när hon visste om hur man skulle göra så funkade det. Eftersom Ts ändå inte får sitt barn att sova så borde man börja fundera på om det är rätt metod eller inte.
  • Schnooglewookiemush

Alla får tycka som man vill, men det finns ingen anledning att svartmåla oss föräldrar som faktiskt utövar den här metoden. För min son har det funkat jättebra, han har aldrig sovit så bra sen vi prövade 5mm. Tyck vad ni vill, men bete er som vuxna och sluta se ner på andra människor.

• Schnooglewookiemush
    Queen70 skrev 2009-07-14 20:31:31 följande:
    Hjälpa....?? Haha....Säg som det är egentligen...Man försöker hjälpa sig själv att slippa det oerhört besvärliga med ett barn som behöver somna i famnen eller har mage att vakna på nätterna.
    Vi tyckte inte att det var något problem att sonen vaknade på nätterna, det kan han göra nu också. Jag tror alla barn vaknar på nätterna då och då, vuxna kan ju vakna.

Det vi hade problem med var att sonen inte kunde somna i vår famn. Nattningarna blev sämre och sämre, och till slut så gick jag runt och bar på sonen i flera timmar. Jag sjöng, jag var tyst, jag satt still, jag gick omkring, jag vaggade, jag la mig ner med sonen i vår säng... Jag gjorde allt jag kunde, men han bara gallskrek och spände sig.
    Då testade vi 5mm. Vi körde samma nattrutin som vanligt, på ca 30 minuter. När han hade ätit färdigt sin välling och borstat tänderna så började han gallskrika och spänna sig som vanligt. Jag testade att lägga honom i hans säng, jag bäddade ner honom och sa godnatt. Jag gick ut ur rummet, hörde att han gnällde lite. Han skrek till några gånger, men inte ett "farligt" eller högljutt skrik. Han blev tyst. Pratade lite med sig själv, skrattade lite. Somnade. Kvällen därpå var likadan, enda undantaget var att jag hann gå in en gång innan han lugnt somnade.
    Efter det så har nattningarna funkat kanon, och vi ångrar inte alls att vi testade 5mm.
  • Schnooglewookiemush
    Queen70 skrev 2009-07-14 20:49:58 följande:
    Fast då VAR det ju inte 5 mm. Han ville somna själv helt enkelt Min har ockå blivit så helt plötsligt. Jag kunde inte begripa varför han plötsligt började vrida sig som en mask i min famn när jag skulle lägga honom och provade att bara lägga ned honom, medans jag pulade lite i rummet. Han låg å snacka lite och sen somnade han till min förvåning. 5 mm går ju ut på att ungarna ska ge upp....
    För mig är det 5mm eftersom vi utförde den. Tycker du att det endast räknas som 5mm när ungarna lider av det? Det låter lite konstigt...
  • Schnooglewookiemush
    Queen70 skrev 2009-07-14 21:16:40 följande:
    Att lägga ned ett barn som sedan somnar på en gång är ju ingen metod eller ens ett problem. Ne,j, jag ser det inte som 5mm. Ni var beredda att ge er på den visst, men uppenbarligen så "behövdes" den ju inte.....Varför metoda ett problem som inte finns liksom?
    Han somnade ju inte på en gång?
  • Schnooglewookiemush
    Queen70 skrev 2009-07-14 21:19:38 följande:
    Innan ens fem minuter passerat och utan att börja gråta dock. Visst, han svimmade inte så fort ni la ned honom men det gör väl ingen. Min kan ta så mycket som 20 minuter på sig att böka omkring innan han somnar, men det är helt odramatiskt och utan gråt. Fast ibland vill han fortfarande somna hos mig och då får han det. Jag är ett stort fan av att låta bebisen bestämma så mycket som möjligt.
    Fast andra kvällen var ju snäppet värre, då tog det ju längre tid än fem minuter.
    Nej, det där köper jag inte.
    5mm för mig är när föräldrarna har en riktig nattrutin på minst 20-30 minuter, sen lägger man barnet och går in var femte minut tills barnet somnat. Oavsett svimningar eller inte.
  • Schnooglewookiemush
    Queen70 skrev 2009-07-14 21:28:23 följande:
    Om inte barnet gråter så tycker jag inte det är 5 mm. Då är det bara vanlig tillsyn.
    Då lägger vi olika sorts vikt i ordet.
Svar på tråden Hur lång tid tog 5 minuters metoden för er?