• Zelmut

Hur lång tid tog 5 minuters metoden för er?

Hej!

Har sett att många tycker att man är hemsk att man använder sig md 5 min metoden.
    Jag lovar att det var svårt för man tyckte så synd om bebisen. Men den hjälper verkligen bara man inte ger sig.

För oss tog det tre nätter precis som de sa till oss att det skulle ta.
    Men då gäller det att man fortsätter med de tiderna hela tiden sen.
    Har inte haft några problem med läggningen sen dess och han somnar altid nästan direkt i famnen när man lägger honom.
    Har märkt att rutinerna är jätteviktiga! har inte gjort 5 min metoden mer en 1 gång. Jag rekommenderar den starkt!
    MVH/Sofia

• Zelmut
    Busbellan skrev 2009-07-13 22:57:31 följande:
    Men vem är det metoden hjälper egentligen? föräldrarna? För inte hjälper den barnet i alla fall. Det enda barnet lär sig är ju att det är ingen mening att skrika och försöka kommunicera för ingen lyssnar ju ändå. Barnet lär sig inte sova, han/hon ger upp
    Sedan vi gjorde den har han alltid somnat den tiden och sover jätte bra. Men det är ju upp till var och en hur man vill att det ska vara.
    Säger inte att det hjälper alla men det har fungerat jätte bra här, å han mår inte sämre av att vi gjorde det heller...han mår verkligen jättebra!
    Tycker det är viktigt att han får sin sömn som han behöver, och vi han vet väl att vi lyssnar och bryr oss om honom så det är jag inte orolig för.
  • Zelmut
    Zelmut skrev 2009-07-13 22:50:50 följande:
    Hej!Har sett att många tycker att man är hemsk att man använder sig md 5 min metoden. Jag lovar att det var svårt för man tyckte så synd om bebisen. Men den hjälper verkligen bara man inte ger sig. För oss tog det tre nätter precis som de sa till oss att det skulle ta.Men då gäller det att man fortsätter med de tiderna hela tiden sen. Har inte haft några problem med läggningen sen dess och han somnar altid nästan direkt i famnen när man lägger honom. Har märkt att rutinerna är jätteviktiga! har inte gjort 5 min metoden mer en 1 gång. Jag rekommenderar den starkt! MVH/Sofia
    Visst man väljer själv hur man vill göra och hur man vill ha det framåt i tiden.
    Men jag skulle då aldrig göra något som får mitt barn att må dåligt och bli stressat över!
    Tror inte heller att en barnsjuksköterska skulle ge sådana råd som att använda denna metod om det var skadligt för barnet! Jag har då inte sett att mitt barn blivit stressat och verkligen inte märkt att de inte har någon kontroll för det har han verkligen...men tyvärr vill jag inte att han ska ha kontroll på allt... Hur ska det då se ut sen? Men man väljer ju själv
  • Zelmut
    AtroCious skrev 2009-07-14 12:23:25 följande:
    Alla får tycka som man vill, men det finns ingen anledning att svartmåla oss föräldrar som faktiskt utövar den här metoden. För min son har det funkat jättebra, han har aldrig sovit så bra sen vi prövade 5mm. Tyck vad ni vill, men bete er som vuxna och sluta se ner på andra människor.
    Håller verkligen med!
    Barnen tar verkligen INTE skada av den metoden och känner inte heller att de inte är ÄLSKADE!
  • Zelmut
    MalinEddie skrev 2009-07-14 12:48:38 följande:
    Hur vet du det? Jag menar inte att vara otrevlig utan är bara uppriktigt nyfiken på hur du vet det.
    Därför att jag har ett barn själv som själv tycker och vill lägga sig just den tiden självmant nu! å han somnar så lungt å tryggt i sin säng! å han mår hur bra so helst.
  • Zelmut
    MalinEddie skrev 2009-07-14 13:05:16 följande:
     Ett barn är dock ingen garanti för att barn inte far illa av den metoden. Det krävs mer än så. Har du nån forskning att hänvisa till eller så och då inte Eckerberg egna studie? Jag kan inte tänka mig att barnen mår bra när metoden utövas. Vem skulle må bra av att ignoreras? Det är enkel logik att barnen till slut ger upp. Det går att få barn till att bli glada att gå och lägga sig utan en sån grym metod. Jag har själv en dotter som gladligen lägger sig vid 18.30 tiden och här det aldrig varit tal om "gråta sig till sömns" metoder.Jag antar att tiden lär visa vem som har rätt av ossJag ä-r personligen sååå glad att fler och fler BVC faktiskt tar avstånd från 5mm numera. Det går framåt som jag ser det men jag respekterar att du ser det på ett annat sätty. Vi är alla olika.
    Precis.
    Man gör det man själv anser vad som är bäst för ens egna barn
  • Zelmut

Maj Lis skrev 2009-07-14 13:27:11 följande:

mina barn har mått jätte bra av det...Man vet om barnet är rädd eller inte, det hörs ju på deras skrik.Jag hör när min dotter bara är envis och arg för att hon ska sova eller om hon har drömt och är rädd :)Låta sina barn bestämma när dom ska sova är ju ingen höjdare.. när min man ska lägga våra barn så är dom mycket jobbiga pga att dom vet att han springer in till dom hela tiden när dom gråter och ofta tar upp dom.
    Håller helt med!
  • Zelmut
    Dr Mupp skrev 2009-07-14 20:40:31 följande:
    5 min metoden är till för föräldrarna, det skriver till och mer skaparen. barne behövr inte lära sig somna själv, det kommer tids nog, men visst det kräver att föräldern kan offra att bära eller amma sitt barn, men väldigt många föräldrar är inte berädda att ge sina barn den tiden. Nej bättre att tvinga dem genom en metod. En metod som hör till den tiden då det var ok att slå barn och man opererade spädbarn utan smärtlindring.
    Så jälva sjukt synsätt folk har på 5 minutersmetoden alltså!
    Speciellt när de tror att det är någon slags barnmisshandel som uppstod sedan förr i tiden då det var lagligt med agande!... hör ni inte själva hur ni låter?
    Gör man på rätt sätt så far inte barnen illa över huvudtaget, vill man ha en unge som är uppe de tider som de själva vill, så låt gå, pga att man tycker att allt är så grymt nu för tiden!
    Själv tycker jag inte att den är grym över huvudtaget. Speciellt inte om man gör på rätt sätt och vill att barnet har regelbundna tider med sömnen, sedan behöver man även lite egentid när barnet har somnat. För förhållandet är med viktigt...+ vilotid.
Svar på tråden Hur lång tid tog 5 minuters metoden för er?