• Queen70

Hur lång tid tog 5 minuters metoden för er?

Ge inte upp. Snart har ni nog knäckt ungen så hon fattar att det är dags att börja ta hand om sina egna behov istället för att inbilla sig att morsan kommer så fort man är ledsen. Keep up the good work.

• Queen70

Absolut. Hemma hos oss funkar det utmärkt att slå den lille på fingrarna när han gör nåt dumt som att gräva i blomkrukan. Funkade på mig när jag var liten så varför skulle det inte funka på honom. Massa moraltanter som tror sig känna mitt barn bättre än jag själv har förståss åsikter. Men det är MITT barn. Låt alla göra det som passar dem bäst. Tvi för moraltanter.

Zelmut skrev 2009-07-14 13:51:28 följande:
    Maj Lis skrev 2009-07-14 13:27:11 följande:
    Håller helt med!
  • Queen70

Är väl nån moraltant som kommit på den fåniga lagen....

Busbellan skrev 2009-07-14 17:51:36 följande:
    Tycker inte konstigt att folk reagerar om du slår ditt barn på fingrarna och man BÖR reagera när man hör nåt sånt eftersom det faktiskt är olagligt
  • Queen70

Ja precis...Måste ha varit en riktigt töntig unge.

Tess Ronson skrev 2009-07-14 18:40:23 följande:

Låter som att man har rätt svagt psyke då...
  • Queen70

Hjälpa....?? Haha....Säg som det är egentligen...Man försöker hjälpa sig själv att slippa det oerhört besvärliga med ett barn som behöver somna i famnen eller har mage att vakna på nätterna.

Puffpinglan skrev 2009-07-14 20:29:27 följande:
    Herregud vad det här med 5 min metoden är känsligt! "Det stackars stackars barnet som får ligga helt ensam i ett mörkt och kallt rum skrikandes i protest tills det somnar av utmattning och brist på närhet"... Jo visst, så är det. Varför kan ni inte bara acceptera att det finns olika sätt att hjälpa barnet att somna själv?
  • Queen70

word

Dr Mupp skrev 2009-07-14 20:40:31 följande:
    5 min metoden är till för föräldrarna, det skriver till och mer skaparen. barne behövr inte lära sig somna själv, det kommer tids nog, men visst det kräver att föräldern kan offra att bära eller amma sitt barn, men väldigt många föräldrar är inte berädda att ge sina barn den tiden. Nej bättre att tvinga dem genom en metod. En metod som hör till den tiden då det var ok att slå barn och man opererade spädbarn utan smärtlindring.
  • Queen70

Fast då VAR det ju inte 5 mm. Han ville somna själv helt enkelt Min har ockå blivit så helt plötsligt. Jag kunde inte begripa varför han plötsligt började vrida sig som en mask i min famn när jag skulle lägga honom och provade att bara lägga ned honom, medans jag pulade lite i rummet. Han låg å snacka lite och sen somnade han till min förvåning.

5 mm går ju ut på att ungarna ska ge upp....

AtroCious skrev 2009-07-14 20:43:44 följande:
    Vi tyckte inte att det var något problem att sonen vaknade på nätterna, det kan han göra nu också. Jag tror alla barn vaknar på nätterna då och då, vuxna kan ju vakna.Det vi hade problem med var att sonen inte kunde somna i vår famn. Nattningarna blev sämre och sämre, och till slut så gick jag runt och bar på sonen i flera timmar. Jag sjöng, jag var tyst, jag satt still, jag gick omkring, jag vaggade, jag la mig ner med sonen i vår säng... Jag gjorde allt jag kunde, men han bara gallskrek och spände sig.Då testade vi 5mm. Vi körde samma nattrutin som vanligt, på ca 30 minuter. När han hade ätit färdigt sin välling och borstat tänderna så började han gallskrika och spänna sig som vanligt. Jag testade att lägga honom i hans säng, jag bäddade ner honom och sa godnatt. Jag gick ut ur rummet, hörde att han gnällde lite. Han skrek till några gånger, men inte ett "farligt" eller högljutt skrik. Han blev tyst. Pratade lite med sig själv, skrattade lite. Somnade. Kvällen därpå var likadan, enda undantaget var att jag hann gå in en gång innan han lugnt somnade.Efter det så har nattningarna funkat kanon, och vi ångrar inte alls att vi testade 5mm.
  • Queen70

Att lägga ned ett barn som sedan somnar på en gång är ju ingen metod eller ens ett problem. Ne,j, jag ser det inte som 5mm. Ni var beredda att ge er på den visst, men uppenbarligen så "behövdes" den ju inte.....Varför metoda ett problem som inte finns liksom?

AtroCious skrev 2009-07-14 20:51:39 följande:
    För mig är det 5mm eftersom vi utförde den. Tycker du att det endast räknas som 5mm när ungarna lider av det? Det låter lite konstigt...
  • Queen70

Innan ens fem minuter passerat och utan att börja gråta dock. Visst, han svimmade inte så fort ni la ned honom men det gör väl ingen. Min kan ta så mycket som 20 minuter på sig att böka omkring innan han somnar, men det är helt odramatiskt och utan gråt. Fast ibland vill han fortfarande somna hos mig och då får han det. Jag är ett stort fan av att låta bebisen bestämma så mycket som möjligt.

AtroCious skrev 2009-07-14 21:17:06 följande:
    Han somnade ju inte på en gång?
  • Queen70

Om inte barnet gråter så tycker jag inte det är 5 mm. Då är det bara vanlig tillsyn.

AtroCious skrev 2009-07-14 21:23:18 följande:
    Fast andra kvällen var ju snäppet värre, då tog det ju längre tid än fem minuter.Nej, det där köper jag inte. 5mm för mig är när föräldrarna har en riktig nattrutin på minst 20-30 minuter, sen lägger man barnet och går in var femte minut tills barnet somnat. Oavsett svimningar eller inte.
  • Queen70

Rätt sätt ÄR ju att låta barnet gråta utan att plocka upp honom i 5 minuter...om och om och om igen, tills han ger upp. Det är fantastiskt grymt. Men what the fuck....huvudsaken är att man får egentid....för inte kan man kompromissa med den under den korta spädbarnsperioden....nänä...

Så jälva sjukt synsätt folk har på 5 minutersmetoden alltså! Speciellt när de tror att det är någon slags barnmisshandel som uppstod sedan förr i tiden då det var lagligt med agande!... hör ni inte själva hur ni låter?Gör man på rätt sätt så far inte barnen illa över huvudtaget, vill man ha en unge som är uppe de tider som de själva vill, så låt gå, pga att man tycker att allt är så grymt nu för tiden! Själv tycker jag inte att den är grym över huvudtaget. Speciellt inte om man gör på rätt sätt och vill att barnet har regelbundna tider med sömnen, sedan behöver man även lite egentid när barnet har somnat. För förhållandet är med viktigt...+ vilotid.
Svar på tråden Hur lång tid tog 5 minuters metoden för er?