Inlägg från: SvartKatt78 |Visa alla inlägg
  • SvartKatt78

Hur lång tid tog 5 minuters metoden för er?

Har ni testat att få henne att somna på andra sätt än med 5min-metoden? När man försöker hitta info om hur man ska få barnen att somna och somna om själva så är det ju mest Anna Wahlgrens sova-hela-natten och 5min man läser om. Och man får intrycket att man måste följa en sådan metod till punkt och pricka för att barnen ska börja sova bättre. Men man kan ju alltid anpassa och gå till väga som man själv känner är bäst. Nu vet jag ju inte vad orsaken eller målet med metoden är för er med er dotter.
    När vi skulle lära Olivia att somna själv (istället för att ammas till sömns) så la vi henne i sängen och låg kvar bredvid henne tills hon somnade. Arg till en början såklart, men det kändes iaf bra att finnas där nära henne. Sedan gjorde vi på samma sätt när hon skulle somna om när hon vaknade på natten. Tycker att det funkade riktigt bra. Nu samsover ju vi, så de gånger hon är på väg att vakna på natten så fortsätter hon att sova bara vi finns nära.
    Ja, lite kort bara om hur vi gjort. Hoppas ni kan hitta något som funkar för er!

• SvartKatt78
    majskrok skrev 2009-07-13 22:03:45 följande:
    Jag ville först inte använda 5mm för att jag tycker den är fruktandsvärd. Jag har provat allt möjligt innan men inget har hjälpt. Jag har börjat ge omega3 får se om det hjälper. Min dotter vaknar flera gånger varje natt. 3 gånger på natten får hon välling. På morgonen får hon komma till min säng och somna om där. Jag kör henne i vagnen över tröskeln varje kväll. Det kan ta upp till en timme att få henne att somna då. Det är ända sättet att få henne att somna. Nu har jag kört 5mm i 6 dagar och den verkar ju inte funka.. Hon har ju somnat men efter en timmes skrik. 5 mm metoden är ju typ det sista man tar till, men vad gör man när den inte funkar?
    Jag förstår. Låter jättejobbigt Vet inte om jag kan komma med så många tips, du verkar ju ha försökt det mesta. Men 5mm verkar ju inte vara något för din dotter iaf.
    Kräver hon vällingen när hon vaknar om natten för att kunna somna om? Hur är det när hon kommer över till din säng om morgonen, somnar hon om utan välling då? Skulle det funka att, som någon sagt tidigare, späda ut vällingen eller minska ner på mängden varje gång hon dricker.
    Om du skulle sitta kvar hos henne när du lägger henne för kvällen, vad händer då? Tänker att då finns du ju där hos henne iaf.
    Vet hur det är att inte få sova om nätterna, lider med dig...
  • SvartKatt78
    majskrok skrev 2009-07-14 11:52:50 följande:
    Jag ringde BVC nu, hon tyckte jag skulle fortsätta. Sen fick jag nummret till BUP?
    I så fall tycker jag du ska ringa dit. De kanske har några andra synvinklar på det hela, andra förslag på hur du kan gå till väga. Man kanske inte kan förvänta sig att en 1-åring ska sova själv utan uppvak hela nätterna, men att bli väckt 5 ggr/natt i ett år, ja då tar man ju slut. Ring BUP och hör vad de säger. Lycka till!
Svar på tråden Hur lång tid tog 5 minuters metoden för er?