Hur lång tid tog 5 minuters metoden för er?
Har ni testat att få henne att somna på andra sätt än med 5min-metoden? När man försöker hitta info om hur man ska få barnen att somna och somna om själva så är det ju mest Anna Wahlgrens sova-hela-natten och 5min man läser om. Och man får intrycket att man måste följa en sådan metod till punkt och pricka för att barnen ska börja sova bättre. Men man kan ju alltid anpassa och gå till väga som man själv känner är bäst. Nu vet jag ju inte vad orsaken eller målet med metoden är för er med er dotter.
När vi skulle lära Olivia att somna själv (istället för att ammas till sömns) så la vi henne i sängen och låg kvar bredvid henne tills hon somnade. Arg till en början såklart, men det kändes iaf bra att finnas där nära henne. Sedan gjorde vi på samma sätt när hon skulle somna om när hon vaknade på natten. Tycker att det funkade riktigt bra. Nu samsover ju vi, så de gånger hon är på väg att vakna på natten så fortsätter hon att sova bara vi finns nära.
Ja, lite kort bara om hur vi gjort. Hoppas ni kan hitta något som funkar för er!