Inlägg från: Puffpinglan |Visa alla inlägg
  • Puffpinglan

Hur lång tid tog 5 minuters metoden för er?

Det tog 20 min första kvällen. Han var då 6-7 månader. Andra dagen tog det 10 min och sen minskade det varje dag. Tog en vecka ungefär sen sov han själv och har gjort det sedan dess. Han är nu snart 7 år! Har har inte heller varit sådan som kommit upp särskilt mycket på natten heller, utan sover lugnt och skönt hela natten. Kommer han upp så får han gosa en stund men sen får han lägga sig i sin egen säng. Då sover vi båda bäst!

Rasmus och Ebba är det bästa jag gjort!
  • Puffpinglan

Herregud vad det här med 5 min metoden är känsligt! "Det stackars stackars barnet som får ligga helt ensam i ett mörkt och kallt rum skrikandes i protest tills det somnar av utmattning och brist på närhet"... Jo visst, så är det. Varför kan ni inte bara acceptera att det finns olika sätt att hjälpa barnet att somna själv?

• Puffpinglan

Och för de som inte förstod det så var jag sarkastisk i mitt inlägg ovan.

• Puffpinglan
    Queen70 skrev 2009-07-14 20:31:31 följande:
    Hjälpa....?? Haha....Säg som det är egentligen...Man försöker hjälpa sig själv att slippa det oerhört besvärliga med ett barn som behöver somna i famnen eller har mage att vakna på nätterna.
    Ja, kanske det också. Man blir ju smått galen när man själv inte får sova men det kanske du inte vet något om? Min son hade vänt på dygnet när han kom. Han var vaken varje natt och då blev ju jag också tvungen att vara vaken. Han sov naturligtvis större delen av dagen osv osv. Innan vi provade 5 m m hade dansat, gungat, puffat honom till sömns vilket kunde ta upp till 1½ timme. Så det kändes inte som något jobbigt val att välja 5 m m. Då visste jag inte att det var ett  sådant kontroversiellt ämne - vilket jag endast blivit medveten om sedan jag gick med i FL. Men jag skulle välja samma metod idag med. Nu har jag haft tur med dottern, hon sover gott om nätterna.
  • Puffpinglan
    AtroCious skrev 2009-07-14 20:51:39 följande:
    För mig är det 5mm eftersom vi utförde den. Tycker du att det endast räknas som 5mm när ungarna lider av det? Det låter lite konstigt...
    Låter konstigt i mina öron med! Bara för att det heter 5 m m så behöver ju inte barnet må dåligt av det!
Svar på tråden Hur lång tid tog 5 minuters metoden för er?