• NA06

Snart 1 år med leukemi (lång!)

Kom på att det snart har gått ett år (den 29/7) sedan vi fick reda på att vår älskade lille son har ALL - leukemi. Fick lust att ventilera lite av mina tankar kring det här gångna året och kanske hitta någon som förstår vad vi går igenom.

Jonah är drygt 2,5 år nu och var således 1,5 år när han fick en envis feber som inte gav med sig på två veckor. Efter en varböld på rumpan och antibiotika behandling som inte hjälpte fick vi veta att han hade ett vanligt virus och det var bara att vänta ut. Pytsan tänkte jag som sjuksköterska, och tog honom till barnakuten istället. Det tog 4 h för oss att gå in genom de dörrarna och till att hamna på barncancercentrum med besked om att det troligtvis rörde sig om cancer.

Jag vet inte hur många gånger jag har spelat upp scenariot från akuten i mitt huvud. Vad de sa, vad de gjorde, hur jag kände mig, och fortfarande får det mina ögon att tåras. De timmarna är värre än dagen efter då vi fick säkert veta efter en benmärgsbiopsi att han hade ALL. Det enda jag kunde tänka på just då var att han skulle förlora sitt långa, fina hår (så märkligt man fungerar ibland).

Den första tiden var förvisso chockartad och full av nya intryck, behandlingar, strid med FK och försäkringsbolag och annat, men Jonah var pigg och mådde rätt bra. Verkade inte vara så svårt att leva med det här tänkte vi. Han måste ju vara hemma och skyddas från infektioner, men förutom det så skulle väl maken och jag kunna gå tillbaka till jobbet och dela tiden hemma?

I november, strax före hans 2-års dag, började saker bli jobbigare för honom. Alla behandlingar följdes av alla tänkbara biverkningar. Han svullade upp av cortisonet och blev stor och tung i kroppen som värkte så han slutade gå helt. Han fick problem med blodtrycket utan att någon har ett klart besked om varför, blåsor i munnen, infektioner, värk i kroppen så vi knappt kunde ta i honom osv. Det fanns ingen slut på eländet och julafton gick som i en dimma.

Därefter lade de in honom en längre period och ändrade i hans mediciner och han blev äntligen bättre. Februari var rätt bra och han var piggare än på länge. I mars var det dags för högdos cytostatika igen (får var 8:e vecka) vilket brukar gå rätt bra med ca 3 sjukhusdagar. Den här gången smittades han av calicivirus (vinterkräksjukan) och blev rejält sjuk i den och en 3-4 andra svåra infektioner. Vi blev kvar i 1 månad på sjukhus, isolerade utan att kunna gå ut och ta en kopp kaffe i köket själv. Han är numera kroniskt calicipositiv till denna dag, men är symtomfri.

Därefter ytterligare en förhatlig cortisonperiod som han blir helt psykotisk på (cortison låter harmlöst, men i höga doser kan det ställa till med mycket problem med humör- och sömnstörningar) och sedan var det dags för högdos cytostatika igen. Denna gång blödde han från hela mag- tarmkanalen pga blåsor som medicinen orsakade och jag grät för första gången på länge av frustration och medkänsla för vår plågade lille kille. 3,5 veckor på sjukhus.

Nu har han varit pigg och mått bra i en dryg månad! Vi har t.o.m. rest till Stockholm på semester i ett par dagar och haft det jättemysigt ihop. Han leker och mår bra, men äter dåligt och väger ca 2 kg mindre nu än vid inskrivningen för ett år sedan.

Ny högdos förra veckan och vi kom hem i fredags. Nu ligger vi inne igen då han mår illa och kräks i ett. Har inte fått behålla något i dag så han behöver ligga över natten i alla fall med dropp och övervakning.

Jag är så ...... trött på allting. För att han aldrig kan få må bra, för att vi aldrig kan få slappna av och vara som en vanlig familj, för att vi aldrig kan planera något, för att man alltid får ringa jobbet och säga att man inte kommer när de räknar med en, för alla sk. vänner som för länge sedan har slutat höra av sig som blir det närmaste förolämpade när de någongång frågar hur det är och man svarar att det faktiskt inte är bra, för alla som klagar på sina vardagsliv när allt vi vill är att få tampas med normala småbarnsproblem! Trött helt enkelt.

Det värsta är att jag stundtals är trött på Jonah också. På hans håglöshet och när han gnäller dag ut och dag in och inte kan bli lämnad i en sekund. När man hela dagarna får sitta med honom i soffan och titta på barnprogram utan att ens få gå och duscha själv eller äta. Och jag får oändligt dåligt med samvete för att jag känner så för det är självfallet inte hans fel att han mår så dåligt och det är så synd om honom och han kan inte uttrycka sig på annat sätt....Allt är bara skitjobbigt ibland och det här året har varit full av prövningar.

Ursäkta mig för att jag mal på. Det finns inte så många som har tid och ork att lyssna längre och jag kände att jag behöver få ur mig en del. Tack för det.

• Svar på tråden Snart 1 år med leukemi (lång!)
  • luzorsus

Förstår att du vill dela med dig.
    Måste vara otroligt jobbigt att se sin älskling lida så.
    Får du nåt stöd? Måste vara oerhört påfrestande att vara uppe i sitt barn hela tiden, inte känna att man får någon egen tid, för det behöver du ju precis som alla andra, även fast ditt barn är sjukt.
    För det gör dig definitivt inte till en dålig mamma! För att vara en bra mamma måste du få komma ifrån någon gång du oxå, och återhämta krafter.För att komma tillbaka med nya tag.
    Många kramar till dig!

• Emmixen

Jag har läst och jag lyssnar på vartenda ord.

På ett sätt förstår jag precis, men på ett annat sätt förstår jag inte alls.

Mitt liv har varit fyllt av hinder, stora som små, men när jag ser vad ni gått igenom inser jag hur små många av mina problem faktiskt har varit. Jag har stor erfarenhet av vården och att må dåligt.

Jag kan nog inte ens ana hur tufft det har varit för er.

Egentligen finns det inte så mycket att säga. Jag kan bara finnas, och lyssna.

Önskar er all lycka till i framtiden!

• empa81

Bara mal på du, det är klart att du behöver det. Jag kan inte för mitt liv sätta mig in i din/er situation men jag kan skicka styrka till dig och din familj!

• juzze

Åh. Vilken tung tid ni haft som familj. Jag kan bara tänka mig. Har tyvärr inga goda råd att ge, men vill bara säga att försök att inte ha så dåligt samvete för dina känslor. Det är inget konstigt att du blir trött på situationen och till och med sonen - det blir även vi "normala" familjer ibland. Som sagt, jag kan bara tänka mig dina känslor.. Tänk när allt det här är över, så starka och sammanbundna ni kommer vara. Den dagen kommer!

Ta hand om varandra, och lycka till med allt. Kram på dig!

• NA06

Tack alla.
    Ni anar inte hur mycket det värmer att höra, även så här över nätet, för just nu känner jag mig väldigt ensam och förväntas vara stark och bara gå på som en annan robot. Oftast gå det bra, det blir en vardag i det här också, men har varit ett väldigt motigt år och Jonah reagerar tydligen bra mycket sämre än genomsnittet och vi har fortfarande 1,5 år kvar av behandlingen och väntar ett syskon om 9 veckor. Det blev lite mycket på en gång kände jag i dag, men det känns nog bättre imorgon.

Tack igen för att ni lyssnar!

• juzze

Fortsätt skriva, är mitt tips. I en dagbok, här på FL eller vadsomhelst. Bara att få plita ner sina tankar och känslor brukar hjälpa en del när det känns tungt.
    Önskar er all lycka till med syskonet och Jonah!

• 3 Barnsmamma 06 09 11

Lider med er,livet är orättvist. Min kusin går igenom samma sak som er.

• maria12

Hej

Blev valdigt tagen av att lasa det du skrivit. Det ar en stor provning du gar igenom, och du gor det jattebra! Det ar helt ok att kanna alla mojliga sorters kanslor, och tack och lov kommer det komma en dag da detta kan laggas bakom er och din son kommer vara frisk. Men fram tills dess ar det nog bra att du ventilerar dina kanslor.

Onskar dig allt gott, och hoppas dagen kommer snart da allt ar bra!

Hur lange beraknas din son behova fortsatta dessa behandlingar han gar igenom nu? Vad sager lakarna om hans framtidsprognoser, finns det ex nagon speciell tid som de beraknar kunna dra ner pa behandlingen, alltsa, finns det lite generellt nagon speciell alder da barnen brukar bli battre?

Kram

• Kajak

Jaa ...
    Allt du skrev fär mig tänka på några då lillsyrran fick leukemi.
    Minns den dag mamma hämtade mig från fritids...

Mamma försökte förklara mig att Fia (lillsyrran) är jättesjuk.
    Mer än förkyldningar.
    Jag var då 8 år.

Dessa 3år fick vi 3 storasystrar (vi var 4 tjejer) stå ut med sjukhusbesökar samt blodprov.... Fia ville alltid jag ska följa med då man ska ta blodprov från fingrar.

Minns en period fick Fia äta extra mer groddar,avokado och Sol-san (heter den så) då hon gick på starka mediciner som dödar cancerceller samt all näringar som hon får från mat.
    Så därför fick hon äta extra.
    Men den lilla jäveln vill inte äta den ensam så hon tvingade oss storasystrar att äta varsin halva avockda, en hög groddar och en liten kluck av Sol-San.

De första gånger gick det bra men sen till slut tyckte jag att avockado smakade ÄCKLIGt som en geggan... groddar som en hög med sytrådar... sol-san som att jag dricker från en förpacknning av oblandad apelsinjos.

Sen när hom var 7 år försvann cancer, 5 år senare friskförklarades hon så det blev storfest hos oss.

Idag är hon 26 år, hon kan kanske inte bli med barn pga starka strålningar som hon fick när hon var 4 år.
    Men hon gick på en forskningsgrupp eller vad ska jag kalla den för?
    Där får hon bli undersökas 1 gång om år (eller mer?) för att se vad för biverkningar blev det av alla starka mediciner och strålningar...

Få se hur hennes framtid blir...

• NA06

Jag ville återigen tacka alla som har tagit sig tid att läsa mitt inlägg (som jag skrev i desperation för att få ur mig en massa tankar och känslor som ingen i min närhet orkar lyssna på) och får alla inlägg här och i min gästbok.
    Det värmer och styrker mig i vår vardagliga kamp mot den här hemska sjukdomen och jag vill bara säga ett innerligt tack!

För att svara på dina frågor maria12, så är chansen att överleva ca 80% efter 2,5 års behandling. Sedan är det en period på 5 år då han ska gå på extra kontroller. Klarar han sig från återfall då blir han friskförklarad och kan leva ett normalt liv. Han kommer då att vara 10 år.
    Får han återfall, vilket 2 av 10 barn riskerar att få, har han ett mycket tuffare behandling framför sig och en betydligt sämre prognos. Troligtvis behöver han då en benmärgstransplantation.
    Läkarna säger inte mycket om hur cancern ser ut i dag hos honom för de vet inte. De har sett en benmärgsbiopsi där alla cancerceller är synbart borta, men de vet också att de finns där, de kan bara inte ses med dagens teknik. Så man måste hålla på i 2,5 år för att säkert få bort allt.
    De flesta barn mår betydligt bättre än Jonah gör nu i det här skedet av behandlingen. Förhoppningsvis kommer han att få det bättre i oktober då vi gör över i tablett underhåll i 1,5 år, men det beror på om han får infektioner osv som kan göra honom sjuk. Han har inget immunförsvar ens mot de enklaste förkyldningarna och vi måste skydda honom mot ev. smittkällor. Detta innebär inga affärer, cafeér eller vistas bland folk och ffa barn som vi inte vet är friska. Vattkoppor kan vara mycket allvarligt. Vi lever ett rätt så begränsat och isolerat liv, men det är bättre på sommaren när man kan vara ute och träffas.
    Vi hade planer på några timmar på dagis till hösten så han får öva på att leka och träna sina sociala färdigheter, men med den här nya influensan vet jag inte om det är möjligt.

kajak26, jag känner igen ditt inlägg från andra föräldrar på avdelningens historier om syskon. Det drabbar verkligen hela familjen och syskon till ett sjukt barn för spendera nästan lika mycket tid på sjukhus som den sjuke och det är inte alltid kul. I dag finns underbara syskonstödjare som gör ett jättebra arbete och lekterapin är bra på att aktivera små spring- och lekglada barn, men det är en tuff tid. Skönt att ha kunnat lägga den bakom er och att er syster mår bra i dag! Odsen på den tiden var betydligt sämre för överlevnad än den är i dag.

Oj, nu blev jag långrandig igen. Ska avsluta med att hälsa att Jonah har mått bra i ett par dagar och vi ska försöka hälsa på kompisar på semestern i ett par dagar i veckan. Alla dagar som är bra för man ta vara på så går de andra lite lättare.

Ta hand om er alla!

• anibla

Oh gud vad hemskt för er alla. Jag kan inte säga att jag vet hur det är för er, men bara tanken på hur ni har det får mig att rysa till ordentligt. jag har också ett barn som har ovanligt synproblem (lång historia) men det är inte ens i närheten om hur ni har det. Jag hoppas av hela mitt hjärta att allt kommer att ordna sig för er. Kramar
    PS Krama lillpojen från mig

• Karl Fazer

Skulle precis gå och lägga mig och nu sitter jag här och gråter istället. Men det är bra Vi "vanliga" friska behöver höra/läsa sånt. När vi irriterar oss på våra barn för att de inte somnar i tid och annat meningslöst oväsentligt.

• juzze

Tänker på er, TS! Ge Jonah en stor kram från hela FL-ligan!

• strawberrypie

Kan bara föreställa sig hur jobbigt det måste vara för dig och din familj! Tycker det är bra att du delar med dig. Hoppas det vänder till det bättre för er och att lillkillen blir frisk. Kram!

• Veronica74

Uj vicken tuff tid både bakåt och framåt. Förstår att det är hemskt jobbigt fast ingen kan väl egentligen förstå som inte varit i samma sits.
    Hoppas innerligt att ni kan få ngn stödperson som kan hjälpa till när syskonet kommer då det troligen som du skrev inte kommer bli aktuellt med dagis heller pga den höga infektionsrisken.

• maria12

Hej
    tack for att du tog dig tid och besvarade mina fragor. Jag blir glad over att prognosen anda ar sapass bra, det kanns anda som att det finns mkt hopp om forbattring, som kanske inte ligger for langt in i framtiden.
    Hoppas du hinner med dig sjalv oxa. Vilken supermamma du ar! Och vilken supermanniska! Tack for ett formedlande av ett ENORMT perspektiv pa livet till oss alla.

Kram

Svar på tråden Snart 1 år med leukemi (lång!)