• Peanut

Vad kallas det när bebisen kommer ut med näsan uppåt?

När jag födde min dotter för snart 2 år sedan så föddes hon "med näsan uppåt". Alltså hon roterade inte som hon skulle å kom med pannan istället för bakhuvudet först. Då det inte var vidare bekvämt för mig så skulle jag vilja läsa på om det finns något man i förväg kan göra så att det inte blir likadant med nr 2. Någon som vet vad detta kallas??? Eller som har erfarenhet kring detta?

Tacksam för svar.

Neah 20070911
  • Svar på tråden Vad kallas det när bebisen kommer ut med näsan uppåt?
  • stavfelet

ingen aning vad det heter eller kallas, men i min journal står det  "pojke framföds i vidöppen hjässbjudning" och han vred sej med "åt fel håll"...

• Peanut

Jo jag har själv för mig att jag hörde framstupad "nånting" bjudning...
    Hrmm... Har sedan hört att man kan rotera bebisen innan så att det inte blir så. Men vill som sagt läsa på lite om det...

Neah 20070911
  • MammaMiia88

båda mina pojkar ha fötts i framstupa kronbjudning...vad de nu är :P?

2007-12-06 och 2009-05-17
  • Chanteuse
    MammaMiia88 skrev 2009-07-13 22:48:36 följande:
    Det är med ansiktet neråt
  • väntar4an 2010

pannbjudning är då pannan är ledande vägen

ansiktsbjudning är då ansiktet är ledande vägen och bara 1% föds så och resterande fastnar och snittas

så jag tror med på

Framstupa kron- eller hjässbjudning

Framstupa kron- eller hjässbjudning är det vanligaste förlossningsläget. Under slutet av graviditeten ligger de flesta barn med huvudet nedåt i livmodern och med ryggen mot moderns bukvägg, vända en aning åt vänster eller höger. Armar och ben är indragna mot kroppen på andra sidan. När huvudet fixeras i bäckenkanalen ligger det med hjässan främst och har ansiktet vänt mot mammans ryggrad.

Vidöppen hjässbjudning

Barnet i livmodern tycks föredra att ligga vänt mot moderkakan och om denna sitte ri livmoderns främre vägg ligger barnet ofta med huvudet nedåt och ryggen vänd mot moderns ryggrad. När huvudet fixerats i bäckenet kommer nacken först. Barnet kan också ligga på detta sätt pga formen eller storleken på mammans bäckenöppning. Denna bjudning kan göra att förlossningen blir mer utdragen än annars och (för)värkarna kan känas mer i ryggen än annars.

• väntar4an 2010
    MammaMiia88 skrev 2009-07-13 22:48:36 följande:
    Framstupa kronbjudning
    Den allra vanligaste bjudningen är framstupa kronbjudning (kronan = lilla fontanellen bak kommer först), den är den mest fördelaktiga bjudningen där huvudets diameter är som minst. Barnets rygg ligger mot mammans mage och hakan är nedböjt mot bröstet. Ungefär 95% av alla barn föds på så sätt.
  • Peanut

Tack för era svar, jag vet dock att hon kom ut med näsan "uppåt" Så det är nog ansiktsbjudning som stämmer bäst vad jag förstår det som... Någon mer som har erfarenhet av det?

Neah 20070911
  • fru Ingeborg

Min första kille kom med vidöppen hjässbjudning (tittade uppåt) frågade oxå om det fanns något inför 2an att extra kolla eller göra åt osv.. de sa att de bara var slumpen och ganska ovanligt att de hände, men inget att göra åt. Ev kunde man se på ul hur suturerna på huvudet låg om värkarbetet skulle dra ut och då ev snitta. Men 2an låg precis som hon skulle och det var en mycket smidigare förlossning. Så det finns hopp

Svar på tråden Vad kallas det när bebisen kommer ut med näsan uppåt?