• Anonym

Kristendom och Homosexualitet???

Fick ett samtal av min lillebror ikväll då han berättade att han var homosexuell ,han berättade först att han var kär och jag frågade vem hon var osv men då svarade han att det var en han och det var hans bästa kompis osv....kompisen kände dock inte likadant .

Men till problemet är att min pappa är kristen och jag är själv inte uppvuxen med honom så jag vet inte alls hur dom ser på detta?

Va säger kristendommen om detta?
    Min bror vill våga berätta men vet inte hur han ska göra elelr hur han skulle reagera?

• Svar på tråden Kristendom och Homosexualitet???
  • En Tjej

det beror väl helt hur religiös din pappa är, vilken kyrka han tillhör, o hans egna åsikter. Enligt Bibeln är homosexuella handlingar synd, men för det är inte mänsikan dålig, man skiljer på person o handling

• Anonym

Han är med i livets ord

• En Tjej
    Anonym skrev 2009-07-14 02:01:59 följande:
    Han är med i livets ord
    ja, de är väl rätt neg mot hommosexualitet vad jag hört
  • OMWF

www.utb.falun.se/hbo/projekt/religion/religionvt98/Livetsord/livetsord.htm

"Handikappade och homosexuella människor är ett speciellt föremål för guds kärlek, eftersom de är så utsatta i sitt liv."

"Den rätta kärleken är den heterosexuella kärleken, eftersom att gud skapade människan så. Det är sedan människan själv som bestämmer om man vill bli homosexuell. Om gud sedan skulle uppenbara sig förvandlas man till heterosexuell vid frälsningen. När RFSL går ut och pratar om homosexualitet gör de våld mot den heterosexuella naturen. Det är ren och skär förförelse. Eftersom gud har sagt att den heterosexuella kärleken är den riktiga och därigenom skaffar man barn, är det våld mot naturens lagar om homosexuella skulle skaffa barn. Det finns ingen annan varelse som drar sig till samma kön."

Speciella människor dom där.

• Anonym

är dom för eller imot koppla inte riktigt

• OMWF
    Anonym skrev 2009-07-14 02:14:13 följande:
    är dom för eller imot koppla inte riktigt
    Emot.
  • Alemonia

Om pappan är med i livets ord är det klart rekomenderat att INTE berätta. Risken är nämligen stor att pappan då försöker "omvända" sin son. Hur mycket kontakt har far och son? Om det inte är så mycket gör det kanske inget att pappan inte vet.

• Sedek
    Anonym skrev 2009-07-14 02:01:59 följande:
    Han är med i livets ord
    Oj!

Eventuellt värsta tänkbara situation. Har gått en del där själv för ett tag sedan, finns även väldigt många bra medlemmar som skulle ta denna situationen bra och kärleksfullt rakt igenom. Men har man otur är pappan en av de där fullständigt hjärntvättade fanatikerna som kommer att fördömma sonen.

Inte vår uppgift att fördömma, anklaga eller slå lagen i huvudet på andra. Kasta första stenen som är syndfri själv, eller vad säger man

Ta bort bjälken i ditt eget öga innan du påpekar flisen på din nästas...

Skriv gärna hur det går, lite nyfiken!
  • Anonym

om man säger så här dom bor i en annan kommun där min pappa är skild
    med min brors mamma pappa bor inte med dom nu men bor i närheten ...... men min bror underade vad jag trodde han skulle reagera om han berättade men vår pappa är en väldigt god person oftast förstående men vad vet jag jag är ej uppvuxen med honom till mig visar han en sida och jag vet att mina syskon inte haft det lätt alla gånger med honom.

och om man pratar om hans tro så betyder den väldigt mycket han levde för detta förrut men om man säger så här han har lugnat sig väldigt mycket.

Får väll hoppas att dom då kan ta till sig min bror efter detta .
    Hur hade ni gjort i min situation, få honom att prata med vår pappa eller låta det vara?

Måste också säga att han bara är 17 år

• Anonym (katolik)

Jag är katolik och för homosexualitet, tror på att Gud älskar alla och att ömsesidig kärlek är vacker oberoende av kön. Det är alltså individuellt, majoriteten av kristna är dock emot tyvärr (och de har mage att kalla sig kristna)

Svar på tråden Kristendom och Homosexualitet???