Är det ren fakta så stämmer det ju. Annars vore det som att historieböckerna tex i skolan ljög oxå.Men du kanske vet vad Playboy står för eftersom faktan på nätet var ren lögn?
Nej, det påstår jag inte att det är. Fakta är fakta - till exempel att Playboy började ges ut det-och-det året av Hugh Hefner. Värdeyttringar - som att Playboy innehåller "högkvalitativa" artiklar och skönlitteratur - är inte fakta (vad som är "kvalitativt" eller inte beror på vem du frågar). Och vad något symboliserar är ytterligare en annan grej. Visst står det för företaget - det är ju en logga - men vad står företaget för? Och vad står företaget för i andras ögon, i andra kontexter? Med filmen Supersize me blev McDonaldsloggan lika med fetma och onyttighet, till exempel, och det är knappast vad företaget McDonalds vill förknippas med. För att nämna ett exempel.
Sen måste jag faktiskt påpeka att det inte är säkert att det stämmer för att det är "ren fakta" - det kan vara helt taget ur luften och framställt som "rent fakta".
Och nej, jag är inte ett dugg avundsjuk.