• Lalalong

Barnets kön.... genetiskt?

Hejsan hoppsan!
    Söker egentligen inga raka sanningar i den här tråden eftersom det kanske kan vara svårt att ta fram. Så även om ni inte vet, så vill jag veta vad ni tror och vilka erfarenheter ni har.

I min och min mans släkt finns det övervägande pojkar. Min man har t.ex. två bröder, inga systrar. Jag har två brödrar, inga systrar. Min mormor och morfar har två söner och en dotter, farmor och farfar lika så. Mannens mormor och morfar har visserligen bara en dotter, inga söner men hans farmor och farfar har två pojkar inga döttrar.
    Bland mina kusiner på mammas sida finns 2 flickor (jag inräknat) och 6 pojkar. På pappas sida är det dock lite fler flickor, där är vi 4 tjejer och 4 killar så det är ju lite mer jämnt fördelat. Min man har bara killkusiner.

Det jag undrar över är, tror ni att det är genetiskt vilken sannolikhet det är att man får ett barn av det ena eller andra könet. Alltså att jag skulle ha störst sannolikhet att just nu ha en pojke i magen?
    Svår fråga, man kan ju inte "bevisa" det genóm att kolla en gång lixom för även om det är hög sannolikhet så kan det ju bli det andra
    Dessutom kan man ju tänka att okej om mina föräldrar hade fått ett barn till hade det kanske varit en tjej till och så vidare i alla led. Hade alla fått dubbelt så många barn hade kanske fördelningen varit jämnare....

Hoppas ni förstår frågan...
    Vad tror ni???

• Svar på tråden Barnets kön.... genetiskt?
  • Pumpkin och Selma

Ja du jag har ingen aning. Egentligen är det väl 50-50, men jag tror ändå lite på det där att det är större sannolikhet för en sort om just den sorten "går i släkten" så att säga. Det är många killar i min mans släkt, så jag tippar på att det är en kille jag har i magen. Men man kan ju aldrig säkert veta! Vad jag har förstått är det i alla fall mannens spermier som avgör könet på barnet, så ifall det är genetiskt så ska man väl kolla på hans sida? Hoppas nån klokare svarar här med! Lycka till med bebisen!

• guldplutt

Det enda man kan veta säkert är att det inte kan komma från pappans sida att det bara föds flickor. Det är liksom en omöjlighet i sig

• Lalalong

Pumpkin och Selma
    Tack för att du svarade!
    Intressant att det bara är spermien som bestämmer könet. Det visste jag faktiskt inte. Skulle det då ligga lite i släkten så ökar ju sannolikheten att det är en pojke markant! De är som sagt bara pojkar i hans syskonskara och hans pappa hade bara en bror. Denna bror har bara killar

• Vårblomma

Alla ägg är "flickor" från början så det är sperman med sin X eller Y kromosom som "bestämmer" vad det blir för kön.

• Titan

Min man har bara bröder och på hans mammas sida finns bara söner. På min mans pappas sida är det dock blandat. På min sida är det blandat dock har jag bara manliga kusiner, så det känns inte så konstigt nu när vi fått reda på att vi väntar en son.

• Lalalong

guldplutt
    . Jo det förstår till och med jag. Har skrattat åt ignoranta killar på Ricki Lake som vill dumpa sin flickvän om hon inte föder en son. För om hon föder en flicka så har hon ju varit otrogen. En riktig man producerar bara pojkar nämligen *asg* stackars människor!

• Lalalong

Titan
    Ja där ser man.... spännande! Jag har hela tiden (okej, jag är bara i vecka 10 men ändå *s*) tänkt att där nog är en liten Elias i min mage. Det har jag alltså känt utan att fundera över det här sambandet... vi får väl se om det stämmer

• MommysLittleMonster

Jag hoppas på en flicka och min man på en pojke, självklart blir vi båda lika glada oberoende av vilket det blir men det gör ändå att man funderar lite...

*Min man har tre bröder och inga systrar
    *Jag har två systrar och inga bröder
    *Min mamma har två bröder och två systrar
    *Pappa har bara en syster
    *Svärmor har två bröder och en syster
    *Svärfar har bara en syster

Det känns som en lottodragning måste jag säga :) Min man har dock förbjudit mig att ta reda på könet i förväg...och jag som är såååå nyfiken!

Hi hi!

• Lalalong

Tjupp
    Ja, om det nu skulle finnas något samband så ser det ju väldigt öppet ut i ert fall *s*
    Lycka till!!

• E1981

hmmm

Guldplutt: det stämmer nog inte riktigt, faktiskt så är det så att manliga piloter tenderar att få fler flickor än pojkar vilket man tror beror på att "de manliga spermierna" alltså Y-spermien tål tryckförändringar sämre än "de kvinnliga spermierna" alltså X-spermien. Ägget från mamman är alltid X och XX blir flicka och XY pojke.

Det är iaf inte kvinnan som bestämmer, mannen kan ha "bättre" och "sämre" X eller Y spermier pga många saker men mest är det nog slumpen som avgör vad det blir.

• bokmässebebis

Visst är det skojigt? Att kön ärvs på pappas sida, menar jag. Båda våra släkter är också väldigt flicktäta - men eftersom min man är just man måste han ju rimligtvis ha anlag för både och..? Hans pappa fick ju bevisligen en son...
    Jag har två systrar, ingen bror, min man har en syster som i sin tur har två flickor, och vi har precis fått reda på att det är en tjej vi väntar, så det blir en kvinnosläkt detta!

Men jag har en egen, rolig teori. Visserligen är alla ägg X, dvs "flickor". Som ni alla vet så är det ju inte alla spermier som tar sig fram till målet, och även om det gör det är det inte säkert att de kan tränga igenom äggets skal. Så ponera nu att olika ägg olika gärna släpper igenom tjej resp killspermier..?
    Så här: tänk om mina ägg lättare släpper in x-spermier? Då skulle min mans y-spermier få det mycket tuffare medan x-spermierna skulle åka räkmacka. Och då skulle det ändå vara möjligt att könet bestämdes på båda sidor.

Jag har ingen aning om ifall det forskats på detta, men nåt säger mig att de manliga forskarna blev så otroligt nöjda när de upptäckta att de hade "kontroll" över könet att de släppte hela frågan där. Och om jag har fel - tja, då är det fortfarande 50-50 vad det blir...

Ha en skön kväll!!

• Missboss

Det finns ju teorier om har man sex nära äl så ligger oddsen på en killen och har man sex längre ifrån äl som ligger oddsen på en tjej. Tjejspermierna lever längre än killspermier och man ser även på små bebisar att flickor har en högre överlevadsgrad än pojkar. Alltså vi kvinnor är överlevare

• guldplutt

e1981: ja, jag utryckte mig kanske lite för kort/klumpigt - som vårblomma skriver så är ju alla ägg från början flickor, och därför kan endast spermierna påverka vad det blir. men en man kan ju inte ärva att bara få flickor, för då skulle han inte själv finnas till Möjligen en benägenhet åt det ena eller andra hållet.

• Mamma 2004

På min mans sida finns bara pojkar men vi fick en flicka! Jag tror inte alls på det här genetiska. Inte kan det väl vara förutbestämt vad man får för kön på sin bebis bara för att ett visst kön "ligger i släkten"? Varje människa är ju unik med sina unika egenskaper och förutsättningar för att kunna ge liv, så att män skulle "ärva" förmågan att bara kunna föda pojkar t.ex. låter ju helskumt tycker jag. Klart att det bara är slumpen, ödet vad ni vill, men jag tror inte att det är något genetiskt i alla fall.

• Lalalong

Tack för alla intressanta åsikter och tyckande!!

Svar på tråden Barnets kön.... genetiskt?