Barnets kön.... genetiskt?
Hejsan hoppsan!
Söker egentligen inga raka sanningar i den här tråden eftersom det kanske kan vara svårt att ta fram. Så även om ni inte vet, så vill jag veta vad ni tror och vilka erfarenheter ni har.
I min och min mans släkt finns det övervägande pojkar. Min man har t.ex. två bröder, inga systrar. Jag har två brödrar, inga systrar. Min mormor och morfar har två söner och en dotter, farmor och farfar lika så. Mannens mormor och morfar har visserligen bara en dotter, inga söner men hans farmor och farfar har två pojkar inga döttrar.
Bland mina kusiner på mammas sida finns 2 flickor (jag inräknat) och 6 pojkar. På pappas sida är det dock lite fler flickor, där är vi 4 tjejer och 4 killar så det är ju lite mer jämnt fördelat. Min man har bara killkusiner.
Det jag undrar över är, tror ni att det är genetiskt vilken sannolikhet det är att man får ett barn av det ena eller andra könet. Alltså att jag skulle ha störst sannolikhet att just nu ha en pojke i magen?
Svår fråga, man kan ju inte "bevisa" det genóm att kolla en gång lixom för även om det är hög sannolikhet så kan det ju bli det andra
Dessutom kan man ju tänka att okej om mina föräldrar hade fått ett barn till hade det kanske varit en tjej till och så vidare i alla led. Hade alla fått dubbelt så många barn hade kanske fördelningen varit jämnare....
Hoppas ni förstår frågan...
Vad tror ni???