Inlägg från: bokmässebebis |Visa alla inlägg
  • bokmässebebis

Barnets kön.... genetiskt?

Visst är det skojigt? Att kön ärvs på pappas sida, menar jag. Båda våra släkter är också väldigt flicktäta - men eftersom min man är just man måste han ju rimligtvis ha anlag för både och..? Hans pappa fick ju bevisligen en son...
    Jag har två systrar, ingen bror, min man har en syster som i sin tur har två flickor, och vi har precis fått reda på att det är en tjej vi väntar, så det blir en kvinnosläkt detta!

Men jag har en egen, rolig teori. Visserligen är alla ägg X, dvs "flickor". Som ni alla vet så är det ju inte alla spermier som tar sig fram till målet, och även om det gör det är det inte säkert att de kan tränga igenom äggets skal. Så ponera nu att olika ägg olika gärna släpper igenom tjej resp killspermier..?
    Så här: tänk om mina ägg lättare släpper in x-spermier? Då skulle min mans y-spermier få det mycket tuffare medan x-spermierna skulle åka räkmacka. Och då skulle det ändå vara möjligt att könet bestämdes på båda sidor.

Jag har ingen aning om ifall det forskats på detta, men nåt säger mig att de manliga forskarna blev så otroligt nöjda när de upptäckta att de hade "kontroll" över könet att de släppte hela frågan där. Och om jag har fel - tja, då är det fortfarande 50-50 vad det blir...

Ha en skön kväll!!

Svar på tråden Barnets kön.... genetiskt?