• Niccan88

Sugen på att vandra...

För några år sedan var jag ute på en vecka lång fjällvandring, och har i regel ända sen dess längtat tillbaka. :)
    Problemet är det att jag har ingen att vandra med. Min sambo totalvägrar! Han finner inget roligt med det, och mina vänner har heller inget intresse utav det. Så tänkte höra om det finns någon här på FL som är intresserad, ung som gammal spelar ingen roll. Eller om det är någon som vet om det finns gruppvandringar som man kan anmäla sig till.

• Svar på tråden Sugen på att vandra...
  • Mornie Alantie

Jag älskar också att vandra! Så underbart avkopplnade. Om du vill hitta vandringssällskap så kan jag tipsa om forumet på
    www.utsidan.se
    Där finns massor med trådar med folk som söker ressällskap.

Var vandrade du sist? Jag har inte vandrat så mycket i Sverige, men en del i Alperna och en gång på Island. Jag älskar att se ut över snöklädda bergstoppar!

• Niccan88

Tack så mkt, helt klart en sida ja ska kolla in. :)
    Ja vandrade i Vålådalen. Var väldigt fint. :) Älskar verkligen när man kommer över trädgränsen. *Mys*

Hur var d att vandra på Island?? Sj är min dröm att få vandra på Irland.

• Mornie Alantie

Island var helt underbart. Det finns en rutt som heter Laugavegurinn, den tar 6 dagar att vandra. Här är några bilder från vägen, inte mina men jag känner igen platserna:

www.photoguide.cz/iceland/laugavegur/

Det coola med Island är att det är så lite vegetation. Inga träd på hela ön, och bara små små växter på marken. Det gör att man ser själva bergen, formerna, färgerna och struktruerna. Det är ju vulkaniskt, vilket ger en otroligt häftig geologi. Rekomenderas varmt!

Jag skulle vilja testa Sarek någon gång. 10 dagar helt i vildmarken, i väglöst land. Sitta i Rapadalen och spana efter björnar är min dröm

• Niccan88

Kolla precis på bilderna, helt otroligt!! Måste ju ärligt säga att Island lockar just nu mer än Irland. verkligen säregen miljö!
    Kan förstå att du rekomenderar d. När du vandra på Island, sov du i tält då, eller fanns d vandrarhem/stugor? Å naturligtvis hur mkt kosta d? E ju inte billigt å vandra i svergie, dock har ja ju den mesta utrustning, behöver mest kompletera me nya sockar. :)

• Mornie Alantie
    Niccan88 skrev 2009-07-14 14:19:28 följande:
    Kolla precis på bilderna, helt otroligt!! Måste ju ärligt säga att Island lockar just nu mer än Irland. verkligen säregen miljö! Kan förstå att du rekomenderar d. När du vandra på Island, sov du i tält då, eller fanns d vandrarhem/stugor? Å naturligtvis hur mkt kosta d? E ju inte billigt å vandra i svergie, dock har ja ju den mesta utrustning, behöver mest kompletera me nya sockar. :)
    Vi sov i tält. Det finns stugor vid varje övernattning dock, om man föredrar det. De serverar inte mat, så det får man ta med själv. Att tälta kostade 400 ISK per natt, då fick man använda toa och vatten. I dagens valutakurs är det 25 SEK, väldigt lite med andra ord. Att bo i stugan kostar mer, vet inte hur mycket dock. Man går genom ödemark, och inget finns att köpa på 4 dagar. Priserna kan ha ändrats också, det var 3 år sedan. En dag ska jag dit igen, blir helt tårögd av att se bilderna

Sover du i stugor när du vandrar? Då blir det lite dyrare antar jag. Vi tältar alltid, och har med egen mat. Köper inget längs vägen. Uttrustningen kostar självklart, men när man har den är det inte så dyrt tycker jag. I Sverige får du ju tälta gratis nästan överallt.
  • Niccan88

Ja, då sov vi i stugor, å d va inte billigt. Hade föredragir tält, men e ju helt klart bekvämare me stuga. Behöver ju inte sätta upp ngt när man e trött, eller försöka få liv i stormköket. :P
    Men d känns ändå som om man skulle känna sig friare med tält.
    Ja, går verkliegn inte att köpa mat, första natten köpte jag en påse algrensbilar, den kosta 25kr!!!

Jo, klart, men det lär ju va bra mycket dyrare att bo i stuga än tällt. Tält att rekomendera i så fall?
    Va d lätt gånget eller svårt? Lätt å hitta, för d e väl detta som e min absolut svagaste sida, skit dålig på orentering!!

• Mornie Alantie
    Niccan88 skrev 2009-07-14 15:12:12 följande:
    Tält att rekomendera i så fall? Va d lätt gånget eller svårt? Lätt å hitta, för d e väl detta som e min absolut svagaste sida, skit dålig på orentering!!
    Jag älskar friheten med tält. Att ställa det lite avsides, sitta i absiden med en gudomlig vy och laga mat på trangiat är svårslaget. Det måste man avgöra själv. Att ha med ett kök är nog nästan obligatoriskt tror jag. Rekomenderar gas framför sprit, mycket lättare att reglera, och man slipper kladd. Här kan du nog hitta mer om stugorna:
    www.outdoors.is/hiking

Leden är lätt att hitta, den är väl markerad. Det är några stycken vad (4 vill jag minnas), och de kan vara lite läskiga. Det är bra att vara två, och hålla i varandra, för det är riktigt strömt och ibland mer än knädjupt. En stav är också bra, inte bara vid vaden. En del stigningar är branta, och en del branta nedförsbackar finns också. På några ställen har de satt ut rep som hjälp att komma över hinder.
Svar på tråden Sugen på att vandra...