Studera utomlands
Jag visste inte om jag skulle lägga det här inlägget i resor eller i studier, men vi kör så här...
Nyss hemkommen efter en halv-backpacking-semester i Bulgarien på en vecka så stampar jag snart mig genom golvet. Jag vill inte vara i sverige just nu alls. Jag vill se världen och uppleva andra ting.
Hade jag inte haft barn så hade jag pluggat under hösten och dragit till våren. Då hade jag troligen försökt få plats på istanbuls universitet och pluggat där unver våren/sommaren iaf och sedan kanske dragit vidare igen. Nu ser inte livet ut så.
Jag har en man och en dotter på 2½. Hur löser man det då? Min man skulle också gärna studera utomlands, men det känns svårlöst att vi båda studerar (kan man dela det på något sätt) och då blir helt plötsligt ekonomin ett bekymmer med. Vi vill dessutom till olika länder, även om vi kan samsas om vissa (tex bulgarien, men där verkar inte uu ha så många utbyten). Hur kan man lösa någtot sådant praktiskt?
Jag har verkligen ingen lust att ha en full utbildning från Sverige enbart utan vill verkligen blanda in fler universitet och platser i den.
Språk är ev. ett problem eftersom vi bara kan engelsa (ja förutom svenskan) och jag väldigt knaglig tyska. I istanbul skulle det inte vara något bekymmer då kurerna generellt verkar hållas på engelska, men värt att tänka på när man väljer universitet.
Har ni något förslag hur man kan göra? Kan man få stipendium och liknande?
Jag studerar religionsvetenskap (kommer börja b kurs i religionsbeetendevetenskap till hösten) och min man studerar matematik (pluggat i kanske 2 år?) och tordes ha 120 hp till sommaren,