• enny signatur

Studera utomlands

Jag visste inte om jag skulle lägga det här inlägget i resor eller i studier, men vi kör så här...

Nyss hemkommen efter en halv-backpacking-semester i Bulgarien på en vecka så stampar jag snart mig genom golvet. Jag vill inte vara i sverige just nu alls. Jag vill se världen och uppleva andra ting.
    Hade jag inte haft barn så hade jag pluggat under hösten och dragit till våren. Då hade jag troligen försökt få plats på istanbuls universitet och pluggat där unver våren/sommaren iaf och sedan kanske dragit vidare igen. Nu ser inte livet ut så.

Jag har en man och en dotter på 2½. Hur löser man det då? Min man skulle också gärna studera utomlands, men det känns svårlöst att vi båda studerar (kan man dela det på något sätt) och då blir helt plötsligt ekonomin ett bekymmer med. Vi vill dessutom till olika länder, även om vi kan samsas om vissa (tex bulgarien, men där verkar inte uu ha så många utbyten). Hur kan man lösa någtot sådant praktiskt?
    Jag har verkligen ingen lust att ha en full utbildning från Sverige enbart utan vill verkligen blanda in fler universitet och platser i den.

Språk är ev. ett problem eftersom vi bara kan engelsa (ja förutom svenskan) och jag väldigt knaglig tyska. I istanbul skulle det inte vara något bekymmer då kurerna generellt verkar hållas på engelska, men värt att tänka på när man väljer universitet.

Har ni något förslag hur man kan göra? Kan man få stipendium och liknande?
    Jag studerar religionsvetenskap (kommer börja b kurs i religionsbeetendevetenskap till hösten) och min man studerar matematik (pluggat i kanske 2 år?) och tordes ha 120 hp till sommaren,

• Svar på tråden Studera utomlands
  • Anova

Börja med att ta kontakt med studievägledaren på ditt universiet/din högskola och hör om de har några utbytesprogram, t.ex. Erasmus.

Rent praktiskt så blir det svårt om det finns två viljor, kanske kan ni ha två kortare utbytesprogram i två länder och följas åt? Varken matematik eller religion är ovanliga akademiska ämnen, och de finns nog i de flesta länder. (erasmus har t.ex. 3 månadersprogram).

Jag har själv ingen erfarenhet av utbytesstudier, men har många vänner som är utbytesstudenter och även om undervisningen ofta är på engelska (det är den ju i Sverige också) så får de uppleva kulturen mm. Många universitet har fadderverksamhet där man får kontakt med kulturen på ett naturligt sätt.

Stipendium finns.. Och så "hjälper" CSN till med t.ex. extra studiemedel som är anpassat för just landet man läser i.

• enny signatur

Vad innebär "extra studiemedel" från CSN (förutom att man får betala tillbaka väldigt mycket sen, men det får man ju ändå...)?

Att vi inte vill till samma ställen är ett problem, men de platser jag verkligen vill studera på får vänta något år i värsta fall och så tar jag en kortare tid där när dottern blivit lite större. När hon är 5 så kan hon ju vara hemma med sin pappa och jag åka och plugga över sommaren ;)

Men hur man löser studier på plats är svårare. Pluggar inte båda så blir ekonomin kanske inte den bästa, annars skulle man kunna dela det som du sa på 3 månader var..

• Anova
    enny signatur skrev 2009-07-14 14:31:43 följande:
    Vad innebär "extra studiemedel" från CSN (förutom att man får betala tillbaka väldigt mycket sen, men det får man ju ändå...)?Att vi inte vill till samma ställen är ett problem, men de platser jag verkligen vill studera på får vänta något år i värsta fall och så tar jag en kortare tid där när dottern blivit lite större. När hon är 5 så kan hon ju vara hemma med sin pappa och jag åka och plugga över sommaren ;)Men hur man löser studier på plats är svårare. Pluggar inte båda så blir ekonomin kanske inte den bästa, annars skulle man kunna dela det som du sa på 3 månader var..
    Alltså bidraget är alltid samma oavsett vilket land du pluggar i. Däremot är lånet olika. CSN gör en bedömning för varje land utifrån levnadsförhållanden, lönlägen osv.. Vissa länder ger dig lite pengar, men CSN har då gjort bedömningen att du ska klara dig på det. Om jag inte minns fel har t.ex.en student i USA över 3000 kr i veckan i lån, medan väljer man t.ex. Nigeria har man lån på 900 kr i veckan.. (du får kolla upp sifforna själv).

Du får kanske vänta med studierna tills din man fått jobb, och så får han utlandsstudera medan du tar ett sabbatsår.. Det går säkert att lösa på många sätt, men det blir tufft ekonomiskt.
  • enny signatur
    Anova skrev 2009-07-14 14:44:20 följande:
    Alltså bidraget är alltid samma oavsett vilket land du pluggar i. Däremot är lånet olika. CSN gör en bedömning för varje land utifrån levnadsförhållanden, lönlägen osv.. Vissa länder ger dig lite pengar, men CSN har då gjort bedömningen att du ska klara dig på det. Om jag inte minns fel har t.ex.en student i USA över 3000 kr i veckan i lån, medan väljer man t.ex. Nigeria har man lån på 900 kr i veckan.. (du får kolla upp sifforna själv). Du får kanske vänta med studierna tills din man fått jobb, och så får han utlandsstudera medan du tar ett sabbatsår.. Det går säkert att lösa på många sätt, men det blir tufft ekonomiskt.
    SÅ vi riskerar att få mycket mindre pengar utomlands? låter ju inte vidare trevligt, kan man inte göra på annat sätt? *ryser*
    Min man kommer inte vara klar med sina studier på typ 4 år eller så och sedan doktorera är planen så det hade jag ingen lust till.. Isåfall skulle jag ju lika gärna kunna dumpa av honom här i sverige dvs problemet är ju ekonomin när vi båda åker (eftersom det verkar svårt att båda pluggar samtidigt pga dottern utomlands).

Om jag tar ett sabbatsår så får vi bara hans csn och det klarar vi oss inte på helt enkelt för att vi kommer ju ändå ha samma utgifter med hyra här...
  • Anova
    enny signatur skrev 2009-07-14 14:52:36 följande:
    SÅ vi riskerar att få mycket mindre pengar utomlands? låter ju inte vidare trevligt, kan man inte göra på annat sätt? *ryser*Min man kommer inte vara klar med sina studier på typ 4 år eller så och sedan doktorera är planen så det hade jag ingen lust till.. Isåfall skulle jag ju lika gärna kunna dumpa av honom här i sverige dvs problemet är ju ekonomin när vi båda åker (eftersom det verkar svårt att båda pluggar samtidigt pga dottern utomlands). Om jag tar ett sabbatsår så får vi bara hans csn och det klarar vi oss inte på helt enkelt för att vi kommer ju ändå ha samma utgifter med hyra här...
    Ja, ni riskerar att få mindre pengar utomlands, men å andra sidan ska är ju CSN till för att täcka dina levnadsomkostnader och får du mindre pengar i ett land så är det så att du beräknas ha mindre levnadsomkostnader i det landet. (annars kan du ju studera i ett land med väldigt låga levnadsomkostander och leva som kung då du får ut en traditionell årslön från CSN varje månad).
    CSN baserar sina beräkningar på att din situation, inte din familjs.
    Sen finns det givetvis stipendier, men de upplever jag är rätt så svåra att få.

Varför kan du inte arbeta om du tar ett sabbatsår? Det är ju ett sätt för dig att kunna lägga undan pengar och klara en utlandsperiod.
  • enny signatur
    Anova skrev 2009-07-14 14:58:10 följande:
    Ja, ni riskerar att få mindre pengar utomlands, men å andra sidan ska är ju CSN till för att täcka dina levnadsomkostnader och får du mindre pengar i ett land så är det så att du beräknas ha mindre levnadsomkostnader i det landet. (annars kan du ju studera i ett land med väldigt låga levnadsomkostander och leva som kung då du får ut en traditionell årslön från CSN varje månad). CSN baserar sina beräkningar på att din situation, inte din familjs. Sen finns det givetvis stipendier, men de upplever jag är rätt så svåra att få. Varför kan du inte arbeta om du tar ett sabbatsår? Det är ju ett sätt för dig att kunna lägga undan pengar och klara en utlandsperiod.
    Jag skulle inte kunna få ett jobb jag skulle trivas med och jag trodde då planen var att följa med maken utomlands?
    Vi skulle inte tjäna på att jag jobbade, vi får ut mer av att jag pluggar (studiemedel + bostadsbidrag).
  • enny signatur
    Anova skrev 2009-07-14 14:58:10 följande:
    Ja, ni riskerar att få mindre pengar utomlands, men å andra sidan ska är ju CSN till för att täcka dina levnadsomkostnader och får du mindre pengar i ett land så är det så att du beräknas ha mindre levnadsomkostnader i det landet. (annars kan du ju studera i ett land med väldigt låga levnadsomkostander och leva som kung då du får ut en traditionell årslön från CSN varje månad). CSN baserar sina beräkningar på att din situation, inte din familjs. Sen finns det givetvis stipendier, men de upplever jag är rätt så svåra att få. Varför kan du inte arbeta om du tar ett sabbatsår? Det är ju ett sätt för dig att kunna lägga undan pengar och klara en utlandsperiod.
    jo jag vet att csn gärna hävdar det (som att betala tillbaka lån), men hur som så har vi ju en hyra här på dne summan vi har så vi skulle knappast leva som några kungar någonstans. om båda kunde plugga så skulle vi klara oss och det var väl ungefär det..
  • Anova
    enny signatur skrev 2009-07-14 16:13:34 följande:
    Jag skulle inte kunna få ett jobb jag skulle trivas med och jag trodde då planen var att följa med maken utomlands?Vi skulle inte tjäna på att jag jobbade, vi får ut mer av att jag pluggar (studiemedel + bostadsbidrag).
  • Anova
    Jag skulle inte kunna få ett jobb jag skulle trivas med och jag trodde då planen var att följa med maken utomlands?Vi skulle inte tjäna på att jag jobbade, vi får ut mer av att jag pluggar (studiemedel + bostadsbidrag).
  • Anova
    Jag kanske ska skriva något också.. sorry kom åt någon knapp.

Med den inställningen kanske du får svårt att klara av utlandsstudier. Se möjligheterna istället för hindren!! Är du driven så går det.. Varför inte jobba samtldigt som du pluggar nu och lägga bort din lön, då ökar ju er disponibla inkomst och du har råd att spara.. Vet både dem med 2 och 3 barn som jobbat samtidigt som heltidsstudier.
    enny signatur skrev 2009-07-14 16:14:25 följande:
    jo jag vet att csn gärna hävdar det (som att betala tillbaka lån), men hur som så har vi ju en hyra här på dne summan vi har så vi skulle knappast leva som några kungar någonstans. om båda kunde plugga så skulle vi klara oss och det var väl ungefär det..
    Vem säger att ni inte då kan hyra ut i andra hand? Och på så sätt tacka hyran i Sverige + tjäna en slant?
  • enny signatur

Anova: Vi studerar fulltid båda två men har inte dottern på dagis så det är rätt hårt redan nu. Om vi skulle jobba också så skulle hon ta direkt skada av det. Redan nu spenderar hon ju klart mindre tid med oss båda två än hon vill (och nog behöver). Dagis är inte aktuellt i nuläget då hon inte alls mådde bra av det sist (så vi behöver vänta på att rätt dagis blir ledigt + att hon blir lite större och tåligare).

Tjäna på att hyra ut är väl lite svårt? lagen säger väl max 500 extra för möblerat (eller är det ändrat)?
    Jo jag hoppas vi kan hyra ut den under den tiden isåfall, men är det under sommaren blir det nog svårt, halva uppsala verkar vara tomt den tiden på året...

Jag försöker se möjligheterna, men vara lite realistisk med ;)
    Jag skulle tro att vi på något sätt löser det, men det mest praktiska hade ju varit om vi båda studerade samtidigt men det krockar troligen med föreläsningar och liknande. För min del så kan han studera i typ 3 månader och jag ta ut föräldrarpenning och mysa med dottern, (även då blir det rätt lite pengar) men det är sen det blir jobbigare. Börjat spara lite iaf ;)

• Anova

Det finns inga exakta regler kring andrahandshyror förutom att de ska vara skärliga.

Att du inte vill ha din dotter på dagis eller hos dagmamma är upp till dig, men du ser ju inte möjlighet att kunna extrajobba och ha henne på dagis. Det är helt enkelt en avvägning du får göra. Jag anser inte att dagis är särskillt "farligt" för ett barn, snarare är det tvärt om (jag är uppvuxen utan dagis, har jobbat på dagis som vuxen).

Jag är av den åsikten är att allt går att lösa, men visst, man får kanske göra en del uppoffringar.

• enny signatur
    Anova skrev 2009-07-14 17:46:21 följande:
    Det finns inga exakta regler kring andrahandshyror förutom att de ska vara skärliga. Att du inte vill ha din dotter på dagis eller hos dagmamma är upp till dig, men du ser ju inte möjlighet att kunna extrajobba och ha henne på dagis. Det är helt enkelt en avvägning du får göra. Jag anser inte att dagis är särskillt "farligt" för ett barn, snarare är det tvärt om (jag är uppvuxen utan dagis, har jobbat på dagis som vuxen). Jag är av den åsikten är att allt går att lösa, men visst, man får kanske göra en del uppoffringar.
    Jag anser inte att dagis är farligt i grunden för en 2½ åring men att de tär väldigt individuellt. Vår dotter tog inskolningen så pass hårt att vi numer inte kan ha svärsyskonen som barnvakt ens (och de är hennes lektanter...). Hon är inte redo att vara i stora barngrupper och ja för långt för att ta här men det funkade inte alls och hon mådde verkligen dåligt av det.
    Och även om det vore så så tror jag inte ett barn mår bra av att aldrig träffa sina föräldrar (eller sin ena förälder). skola är iaf 6 h per dag och ett extra jobb.. tja några timmar till. då skulle jag inte träffa henne något alls. Så rent praktiskt skulle det inte funka, emotionellt aboslut inte. Blir lite långt och negativt att dra upp så jag skippar det, men jobb är inte aktuellt för någon av oss. Vi båda är studenter och har i sig ont om tid och allt där till.

Jag var rätt övertygad ang hyrorna, får kolla upp det mer.

Dock så får vi säkert vårdnadsbidrag snart igen och det ger juhelt kalrt en hel del pengar till...
  • PortobelloRoad

Kan du tänka dig att studera i ett land i "tredje världen" så kan du söka stipendie via Svenska missionsrådet, Minor Field Studies eller direkt till ditt universitet om de har någon raminstutition för fältstudier. Det som krävs är då att skriver c- alt d-uppsats utomlands som sedan opponeras i Sverige och ibland även redovisas för stipendiekommitten. Jag har för mig att det är ett minimum att vara borta i 6 veckor men att det är upp till dig som student hur stor del av terminen du vill vara borta och framförallt hur mycket det kostar i landet du vistas. Jag har för mig att stipendiesumman ligger på 25.000 kr.

I annat fall är det svårt att hitta stipendier inom humanioraträsket - jag tror att din man har betydligt större chanser att träffa rätt där

Om du inte kan tänka dig att arbeta istället förstås, för då kan du vända dig till Programkontoret. Vistelsen (var iaf förr) minst 3 månader och max 6. Hur stort ekonomiskt stöd du får per månad baseras på det land du valt att abeta i.

• enny signatur
    PortobelloRoad skrev 2009-07-14 18:51:39 följande:
    Kan du tänka dig att studera i ett land i "tredje världen" så kan du söka stipendie via Svenska missionsrådet, Minor Field Studies eller direkt till ditt universitet om de har någon raminstutition för fältstudier. Det som krävs är då att skriver c- alt d-uppsats utomlands som sedan opponeras i Sverige och ibland även redovisas för stipendiekommitten. Jag har för mig att det är ett minimum att vara borta i 6 veckor men att det är upp till dig som student hur stor del av terminen du vill vara borta och framförallt hur mycket det kostar i landet du vistas. Jag har för mig att stipendiesumman ligger på 25.000 kr. I annat fall är det svårt att hitta stipendier inom humanioraträsket - jag tror att din man har betydligt större chanser att träffa rätt där Om du inte kan tänka dig att arbeta istället förstås, för då kan du vända dig till Programkontoret. Vistelsen (var iaf förr) minst 3 månader och max 6. Hur stort ekonomiskt stöd du får per månad baseras på det land du valt att abeta i.
    Även om "bara" min man får stipendium skulle det ju hjälpa en hel del, enklare att klara 3 månader än 6 dvs då skulle vi bara behöva spara till "min" tid.

Det ang hyran var jätte intressant, tackar! Jag gissar att hyran skulle ligga lite under men inte allt för mycket så det skulle nog gå rätt jämt upp. Avslutar man bostadsbidraget eller hur hanteras sådant?

Jag gillar inte riktigt begreppet tredje världen, men vilka länder räknas dit och vad är det som krävs i en sådan fältstuide? Nu är det för mig inte aktuellt med en c uppsats på ett tag, men kanske väldigt intressant tills det är dags!
    Jag har några b uppsatser att skriva först... de är förvisso mindre men det känns som man borde kunna göra något vettigt av dom
  • Thegran

vill ni studera borta lång tid, eller kanske bara en termin?
    det går inte att läsa era kurser på distans?

har själv planer på att försöka få till en termin utomlands.

Svar på tråden Studera utomlands